BiOMam dla Państwa dwie wiadomości. Pierwszą ‒ złą. Drugą ‒ niestety również złą. Sytuacja budżetu państwa sprawia, że Minister Finansów będzie sięgał coraz głębiej do Państwa kieszeni. Może do tego dojść dwiema równoległymi drogami. Pierwsza to zmiany przepisów i interpretacji skutkujące wyższymi wpływami do budżetu, a druga ‒ zwiększenie liczby kontroli i uzyskiwanych w ich wyniku „przypisów” dla budżetu.

Od 1 stycznia 2013 r. zmieniło się wiele przepisów w zakresie podatków dochodowych i podatku VAT. Zakres zmian w podatkach dochodowych miał być znacznie szerszy, jednak okazały się one tak kontrowersyjne, że Ministrowi Finansów nie udało się ich przeforsować na 2013 r., w związku z czym należy się spodziewać, że wejdą w życie w roku kolejnym. Trzeba jasno zaznaczyć, że dla podatników większość zmian jest ostatecznie niekorzystna, bo albo zwiększają one obciążenia, albo spowodują komplikacje w organizacji rozliczeń podatkowych po stronie rm. W niektórych przypadkach nikt na razie nie wie, w jaki sposób ewidencyjnie sprostać regulacjom narzuconym przez Ministra Finansów.

Należy się również spodziewać wzrostu liczby kontroli podatkowych i skarbowych. Ministerstwo zapowiada m.in. zwiększenie liczby tzw. e-kontroli. W trudnych dla budżetu czasach można oczekiwać nie tylko liczniejszych kontroli, lecz także zmiany ich jakości. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że polskie prawo podatkowe należy do wyjątkowo niejasnych i nawet po wielu latach jednolitego stanowiska Minister Bezpieczeństwo i optymalizacja Finansów potra całkowicie zmienić dotychczasową interpretację. Nietrudno zatem wyobrazić sobie możliwe sposoby działania kontrolujących w obszarach budzących wątpliwości…

Ryzyko powyższe dotyczy szczególnie średniej wielkości podmiotów prywatnych, w tym rm rodzinnych, w których ryzyko i obciążenia podatkowe często wiążą się z formą prawną, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, a korzystanie z pomocy doradców nie należy do standardów.

W niniejszym numerze „Plusa” chcielibyśmy przekazać Państwu wskazówki, w jaki sposób bezpiecznie prowadzić biznes, osiągnąć bezpieczną strukturę, zapewnić minimalizację bieżących ryzyk podatkowych i ‒ w końcu ‒ co zrobić, kiedy przyjdzie czas na odpoczynek po wielu latach pracy.

Mam nadzieję, że prezentowane artykuły staną się dla Państwa inspiracją do podejmowania działań zwiększających zarówno bezpieczeństwo osobiste, jak i biznesu, przy wykorzystaniu narzędzi podwyższających efektywność podatkową.

Zapraszam do lektury.

 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Magazyn PLUS Bezpieczeństwo i optymalizacja

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Dariusz Bednarski

Partner Zarządzający, Biegły rewident

Skontaktuj się

Dariusz Bednarski

Partner Zarządzający, Biegły rewident

Poproś o kontakt

Dariusz Bednarski

Partner Zarządzający, Biegły rewident

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.