Od 1 kwietnia 2014 r. przepisy Ustawy VAT nie określają, w jaki sposób należy zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w firmie samochodów dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone jednak przez podatnika zasady używania samochodów muszą obiektywnie potwierdzać, że jest on wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. 

W broszurze opublikowanej na stronach www. Ministerstwa Finansów potwierdzono, że nowela Ustawy VAT nie określa, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo, może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania pojazdów dla jego celów.

Powyższe znalazło odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 20 czerwca 2014 r. (nr ILPP2/443-80/14-8/AK). Mimo, iż interpretacja dotyczy zakupionego w marcu 2014 r. motocykla oraz zakupu paliwa, to tezy będą aktualne również w odniesieniu do innych pojazdów o masie całkowitej poniżej 3.500 tony. Według organu podatkowego okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS,
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odprzedaż tych pojazdów – brak rejestracji tych pojazdów, uniemożliwiający ich poruszanie się po drogach, a w przypadku ich rejestracji – brak możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne; nie mogą to być zatem np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów do pracy;
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem tych pojazdów – określenie reguł wykluczających użytek prywatny,
  • używanie (w przypadku pojazdów tzw. lotniskowych) przez służby lotniska pojazdów do przemieszczania się po płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.

Sprawdź Interpretacje indywidualne Grant Thornton

Według wnioskodawcy okolicznościami potwierdzającymi brak możliwości użytkowania pojazdu do celów prywatnych będą określone zasady użytkowania, oświadczenie podatnika wyrażone w deklaracji VAT-26 oraz prowadzenie przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu, zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz 6, 7 i 8 Ustawy VAT. Zainteresowany wprowadził „Regulamin użytkowania pojazdów służbowych”, zgodnie z którym zakazane jest użytkowanie pojazdu do celów prywatnych i jako takie wiązać się będzie z sankcjami finansowymi oraz dyscyplinarnymi. Wnioskodawca będzie nadzorował użytkowanie pojazdu poprzez kontrolę jego rzeczywistego przebiegu i trasy odnotowanej w książce przebiegu pojazdu służbowego oraz poprzez kontrolę, czy wskazana trasa stanowi wykonywanie obowiązków służbowych.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu te okoliczności pozwalają na uznanie, iż według nowego stanu prawnego – gdy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, a jego użytek prywatny nie byłby dopuszczalny – podatnikowi przysługiwać będzie prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Okoliczności potwierdzające obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego pojazdu samochodowego

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.