Choć w ostatnich latach polski rynek outsourcingu usług biznesowych mocno się rozwinął, to nadal daleko mu do pełnej dojrzałości. Polskie firmy znacznie rzadziej zlecają procesy na zewnątrz niż w firmy z innych krajów – wynika z raportu Grant Thornton.
Kluczowe wnioski:
- Polskie firmy nadal z dużą ostrożnością podchodzą do usług firm outsourcingowych. Zlecają usługi na zewnątrz wielokrotnie rzadziej, niż firmy z rynków rozwiniętych
- Przedsiębiorcy przyznają, że uzależniają się od outsourcingu. Kiedy raz spróbują, nie wracają do dawnych rozwiązań
- Firmy – zwłaszcza w Polsce – postrzegają zwykle outsourcing jedynie jako narzędzie do obniżania kosztów. Nie dostrzegają innych korzyści, takich jak transfer ryzyka, wzrost jakości usług, uporządkowanie procesów i uproszczenie działalności firmy.
Choć przez ostatnie lata rynek outsourcingu w Polsce wyraźnie się rozwinął, to na tle innych krajów nadal jest relatywnie niewielki. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton wśród 2571 średnich i dużych firm z 35 gospodarek świata, w Polsce jedynie 8 proc. średnich i dużych firm kiedykolwiek zlecało obsługę rachunkowości na zewnątrz. To jeden z dwóch najniższych odsetków ze wszystkich państw objętych badaniem (za nami jest tylko Malezja – 6 proc.). Dla porównania, średnio w globalnym badaniu odsetek ten wyniósł 20 proc., a w trzech krajach z outsourcingu rachunkowości korzystało więcej niż co drugie badane przedsiębiorstwo. Rekordzistą jest Brazylia, gdzie procesy księgowe zleca na zewnątrz aż 64 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw. W Unii Europejskiej liderem jest Finlandia – 52 proc.