Choć świat arabski przeżywa ostatnio geopolityczne zawirowania, nie oznacza to, że polskie firmy powinny omijać tę część świata szerokim łukiem. Niektóre kraje Bliskiego Wschodu nadal są spokojne i otwierają przed przedsiębiorcami ogromne możliwości. W ramach cyklu raportów „Globalne Inspiracje, Grant Thornton oraz bank HSBC zapraszają na Bliski Wschód – do Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru
Bliski Wschód to region, który od kilku dekad odnotowuje wzrost gospodarczy właściwie nieporównywalny z tym, do jakiego przyzwyczajona jest Europa i kraje rozwinięte. Przez ostatnich pięć lat gospodarka Arabii Saudyjskiej rosła średnio o 5,3 proc. rocznie, Kataru o 9,6 proc., a Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) o 4 proc. W tym czasie strefa euro rozwijała się w tempie zaledwie 0,6 proc. (dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego). Oznacza to, że Arabia Saudyjska potrzebowała siedmiu miesięcy, aby pokonać dystans, jaki gospodarka Eurolandu pokonała w pięć lat.
Bliski Wschód uznawany jest za jeden z najbardziej perspektywicznych regionów. Jak prognozują analitycy HSBC, obecne wyjątkowo niskie ceny ropy naftowej nie pozostaną bez wpływu na wzrost gospodarczy na Bliskim Wschodzie. W 2015 r. dynamika PKB ZEA spowolni do 3,1 proc., Arabii Saudyjskiej do 3,6 proc., a Kataru do 5,6 proc. Nadal jednak będzie to znacznie wyższe tempo rozwoju niż w przypadku praktycznie wszystkich głównych partnerów handlowych Polski. Według prognoz HSBC, w bieżącym roku gospodarka strefy euro urośnie o 1,3 proc., Niemiec o 1,6 proc., Wielkiej Brytanii o 2,6 proc., a Francji o 1,1 proc.
Ta przewaga Bliskiego Wschodu nad Europą powinna być utrzymana również w długiej perspektywie. Po pierwsze, rozwój gospodarczy ma tam nadal postępować w szybkim tempie. Według prognoz HSBC, do 2050 r. PKB Arabii Saudyjskiej wzrośnie o ponad 3-krotnie, co oznacza, że za 35 lat będzie to gospodarka o PKB porównywalnym do PKB dzisiejszych Włoch czy Francji.
Po drugie, większość krajów Bliskiego Wschodu – w przeciwieństwie do głównych partnerów handlowych Polski – ma znakomitą sytuację demograficzną. Na przykład, według prognoz HSBC, do 2050 r. populacja Arabii Saudyjskiej zwiększy się o 73 proc., czyli o 28 mln ludzi. Dla porównania, z powodu starzenia się społeczeństwa populacja Niemiec zmniejszy się w tym czasie o 11 mln osób. Oznacza to, że na Bliskim Wschodzie w najbliższych dekadach konsumentów będzie szybko przybywać, a w dodatku będą się szybko bogacić. To czyni z tego rejonu wyjątkowo atrakcyjne miejsce do prowadzenia ekspansji przez zagraniczne firmy oferujące różnego rodzaju dobra i usługi dla konsumentów.
Czytaj więcej w całym raporcie „Globalne Inspiracje: Biznes kwitnie na pustynnych piaskach”