Choć świat arabski przeżywa ostatnio geopolityczne zawirowania, nie oznacza to, że polskie firmy powinny omijać tę część świata szerokim łukiem. Niektóre kraje Bliskiego Wschodu nadal są spokojne i otwierają przed przedsiębiorcami ogromne możliwości. W ramach cyklu raportów „Globalne Inspiracje, Grant Thornton oraz bank HSBC zapraszają na Bliski Wschód – do Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru

Bliski Wschód to region, który od kilku dekad odnotowuje wzrost gospodarczy właściwie nieporównywalny z tym, do jakiego przyzwyczajona jest Europa i kraje rozwinięte. Przez ostatnich pięć lat gospodarka Arabii Saudyjskiej rosła średnio o 5,3 proc. rocznie, Kataru o 9,6 proc., a Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) o 4 proc. W tym czasie strefa euro rozwijała się w tempie zaledwie 0,6 proc. (dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego). Oznacza to, że Arabia Saudyjska potrzebowała siedmiu miesięcy, aby pokonać dystans, jaki gospodarka Eurolandu pokonała w pięć lat.

Przemysław Polaczek

Partner Zarządzający w Grant Thornton

Choć duża część świata arabskiego pogrążona jest w potężnych zawirowaniach, to pamiętajmy, że jest to bardzo zróżnicowany region i nadal można na nim znaleźć duże rynki, które działają bez najmniejszych zakłóceń. Odpowiednio przygotowana i nakierowana ekspansja może tu przynieść polskim firmom prawdziwy biznesowy sukces.

Bliski Wschód uznawany jest za jeden z najbardziej perspektywicznych regionów. Jak prognozują analitycy HSBC, obecne wyjątkowo niskie ceny ropy naftowej nie pozostaną bez wpływu na  wzrost gospodarczy na Bliskim Wschodzie. W 2015 r. dynamika PKB ZEA spowolni do 3,1 proc., Arabii Saudyjskiej do 3,6 proc., a Kataru do 5,6 proc. Nadal jednak będzie to znacznie wyższe tempo rozwoju niż w przypadku praktycznie wszystkich głównych partnerów handlowych Polski. Według prognoz HSBC, w bieżącym roku gospodarka strefy euro urośnie o 1,3 proc., Niemiec o 1,6 proc., Wielkiej Brytanii o 2,6 proc., a Francji o 1,1 proc.

Ta przewaga Bliskiego Wschodu nad Europą powinna być utrzymana również w długiej perspektywie. Po pierwsze, rozwój gospodarczy ma tam nadal postępować w szybkim tempie. Według prognoz HSBC, do 2050 r. PKB Arabii Saudyjskiej wzrośnie o ponad 3-krotnie, co oznacza, że za 35 lat będzie to gospodarka o PKB porównywalnym do PKB dzisiejszych Włoch czy Francji.

Po drugie, większość krajów Bliskiego Wschodu – w przeciwieństwie do głównych partnerów handlowych Polski – ma znakomitą sytuację demograficzną. Na przykład, według prognoz HSBC, do 2050 r. populacja Arabii Saudyjskiej zwiększy się o 73 proc., czyli o 28 mln ludzi. Dla porównania, z powodu starzenia się społeczeństwa populacja Niemiec zmniejszy się w tym czasie o 11 mln osób. Oznacza to, że na Bliskim Wschodzie w najbliższych dekadach konsumentów będzie szybko przybywać, a w dodatku będą się szybko bogacić. To czyni z tego rejonu wyjątkowo atrakcyjne miejsce do prowadzenia ekspansji przez zagraniczne firmy oferujące różnego rodzaju dobra i usługi dla konsumentów.

Krzysztof Woźniak

Dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej, HSBC Bank Polska S.A.

Korzystne warunki demograficzne i wzrost dochodów konsumentów w krajach Bliskiego Wschodu to nie jedyne atuty tego regionu. O jego biznesowej atrakcyjności decydują również działania tamtejszych władz, ukierunkowane na dywersyfikację struktury gospodarek . Ma to służyć zmniejszaniu zależności  prosperity krajów tego regionu od sytuacji na rynku ropy naftowej. Lokalne władze inwestują m.in. w ogromne projekty infrastrukturalne, a przy ich realizacji korzystają ze wsparcia zagranicznych dostawców i wykonawców. To szansa dla polskich firm eksportujących dobra kapitałowe, przedsiębiorstw budowlanych czy konsultantów specjalizujących się w tworzeniu i zarządzaniu projektami inżynieryjnymi.

Czytaj więcej w całym raporcie „Globalne Inspiracje: Biznes kwitnie na pustynnych piaskach”

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Biznes kwitnie na pustynnych piaskach

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.