W listopadzie 2020 roku pracodawcy w Polsce opublikowali 195 tys. ofert pracy, czyli najmniej od maja i o 27% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z badania Grant Thornton i Element.
[Pobierz raport lub przeczytaj poniżej jego streszczenie]
Silny wzrost zakażeń odnotowany w Polsce w listopadzie miał swoje odzwierciedlenie na rynku pracy. Jak wynika z danych firmy Element zebranych dla Grant Thornton, w ostatnim miesiącu popyt na pracowników wyraźnie się skurczył. W listopadzie pracodawcy w Polsce opublikowali na 50 największych portalach rekrutacyjnych 195 tys. nowych ogłoszeń o pracę. To o 45 tys. mniej niż w październiku i o 72 tys. mniej niż we wrześniu. Roczny spadek ofert pracy pogłębił się do 27% z 21% w październiku.
Największy ubytek nowych ogłoszeń o pracę widać z zawodach związanych z pracą fizyczną, marketingiem i sprzedażą oraz wśród specjalistów w obszarze HR. Najmocniej przybyło natomiast ofert dla pracowników służby zdrowia, specjalistów e-commerce oraz ekspertów cyberbezpieczeństwa.
Nasze badanie pokazuje też, że pracodawcy – szukając oszczędności – ponownie lekko ograniczają w ofertach pracy liczbę proponowanych kandydatom zachęt i benefitów, zwłaszcza szkoleń i pakietów sportowych. Obecnie statystyczna oferta zawiera średnio 6 benefitów.
Menedżer ds. potencjału ludzkiego, Grant Thornton
Na skutki drugiej fali pandemii i wprowadzonych wraz z nią obostrzeń nie trzeba było długo czekać. Liczba nowych ofert pracy, przynajmniej tych publikowanych na portalach internetowych, znów zmalała. Nie oznacza to jednak, że pracodawcy zupełnie nie zatrudniają i rynek zamarł. Firmy nadal prowadzą swoje działania rekrutacyjne, tylko skala rynku skurczyła się o około jedną czwartą.
Pobierz raport „Rynek pracy w czasie COVID-19”
Partnerem technologicznym badania jest firma Element.