Już tylko 36% liderów średnich i dużych firm chciałoby, alby Polska przyjęła unijną walutę. Złoty zyskuje na atrakcyjności głównie dzięki swojej stabilności.

Ostatnie 10 lat przyniosło diametralną zmianę w podejściu zarządów polskich firm do kwestii wchodzenia Polski do strefy euro. Jak wynika z najnowszej edycji badania Grant Thornton (przeprowadzonej we wrześniu 2020 roku), obecnie już tylko 36 proc. średnich i dużych firm prywatnych w Polsce chciałoby, aby Polska przyjęła euro. To najniższy wynik w 10-letniej historii badania oraz o 6 pkt procentowych niższy, niż odnotowany w rekordowym dotąd roku 2019. Jednocześnie rośnie odsetek przeciwników przyjmowania euro – wzrósł z 11 proc. w 2010 roku, do 44 proc. w 2020 roku) oraz odsetek firm, które nie opowiadają się za żadną walutą (wzrost z 4 do 19 proc.).

Przedsiębiorcy coraz przychylniej patrzą na złotego głównie dlatego, że w ostatnich latach jego kurs znacząco się ustabilizował. W 2019 roku średnia miesięczna zmienność kursu EUR/PLN wyniosła zaledwie 3,7 proc., co było najniższym wynikiem w historii i aż pięciokrotnie niższym, niż w rekordowym roku 2009 roku (prawie 18 proc.). Co prawda, pandemia koronawirusa sprawiła, że w 2020 roku zmienność wzrosła do 5,3 proc., ale i tak jest to jeden z najniższych wyników. Nawet w czasie globalnej pandemii i wywołanej tym ogromnej recesji na świecie złoty pozostaje stabilniejszy, niż średnio w przeszłości.

Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki

Associate partner Zarządzanie ryzykiem finansowym

Niska zmienność złotego w stosunku do euro sprawia, że polscy przedsiębiorcy – po raz pierwszy od lat 90., czyli od utrzymywania przez bank centralny sztucznego kursu – mogą odetchnąć od problemów związanych z ryzykiem kursowym. Nawet w czasach potężnego wstrząsu gospodarczego, jakim jest pandemia koronawirusa, kurs EUR/PLN odnotowuje względnie niewielkie wahnięcia. Do głosu dochodzą więc prawdopodobnie też inne, pozabiznesowe czynniki, np. zmiana nastrojów politycznych w całym polskim społeczeństwie czy zmieniającej się oceny sensowności integracji z Unią Europejską.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo finansowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.