Kwestie biurokratyczne to zdecydowanie największa bariera dla polskich przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej – wynika z badania Grant Thornton.

Sukces ostatnich 30 lat polskiej gospodarki to w dużej mierze zasługa silnej aktywności polskich firm na rynkach. W 2018 r. wartość polskiego eksportu wyniosła 1,17 bln zł, co oznacza realny (po wyeliminowaniu inflacji) wzrost o 534% w porównaniu z 1998 r. Dlatego tak ważne jest, aby polskie firmy, które mają ambicje do budowania obecności na zagranicznych rynkach, miały ku temu odpowiednie warunki.

Aby poznać i zrozumieć obecne bariery w rozwoju biznesu na zagranicznych rynkach, Grant Thornton przeprowadził badanie wśród 10 tys. średnich i dużych firm na świecie, w tym 200 w Polsce. Przepytaliśmy je pod kątem 11 potencjalnych barier. Wnioski?

Jak się okazuje, największą barierą, na którą narzekają polskie firmy planując ekspansję zagraniczną, są kwestie regulacyjne – ograniczenia wynikające z przepisów dotyczących wywozu towarów i usług czy inwestycji kapitałowych, a także poziom skomplikowania tychże regulacji. Jest to główna bariera dla 28% ankietowanych w Polsce firm (można było wybrać tylko jedną odpowiedź). To mniej więcej tyle, ile zebrały trzy kolejne pozycje w „rankingu barier”, czyli konkurencja na docelowych rynkach (11% wskazań), niepewność polityczna i konflikty terytorialne (10%) oraz cła (8%).

 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Regulacje utrudniają firmom zagraniczne podboje

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.