GrantThornton - regiony
Od 1 stycznia 2026 roku zmieniają się limity wartości samochodów osobowych, które poprzez amortyzację, raty leasingowe lub koszty najmu mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Zmiany były uchwalone jeszcze w 2021 r. i wynikają z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe limity będą dotyczyły również samochodów w leasingu operacyjnym nawet jeśli te umowy były zawarte przed 2026 r.

Jak obecnie wyglądają limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych?

Podatnicy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości samochodów osobowych tylko do określonych limitów. Nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

1) 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,

2) 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Takie same limity obowiązują przy umowach leasingu i najmu samochodów. W tych przypadkach do kosztów nie zalicza się rat i czynszów w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota limitu pozostaje do wartości danego samochodu osobowego.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Jakie zmiany wejdą od 1 stycznia 2026 r. w związku z limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych?

Od 1.01.2026 r., do kosztów podatkowych nie będzie można zaliczać odpisów amortyzacyjnych, rat leasingowych i czynszu najmu od wartości samochodu osobowego w części przewyższającej kwotę:

  • 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł – dla pojazdów o emisji CO2 poniżej 50 g/km (dotyczy części hybryd plug-in o niskiej emisyjności),
  • 100 000 zł – dla samochodów o emisji CO2 równej lub wyższej niż 50 g/km, (czyli wszystkich aut spalinowych i większości hybryd).

Oznacza to, że zmieni się limit dla zdecydowanej większości samochodów. W przypadku samochodów spalinowych oraz większości hybryd limit spadnie z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł.

Zmiany wprowadziła ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Vacatio legis wynosiło więc 4 lata, a zatem czasu na przygotowanie się było dużo. Zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie zachęt dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne. Miało to przyczynić do szybszego tempa rozwoju nisko emisyjnego transportu, zniechęcać podatników do zakupu aut spalinowych.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo Podatkowe
Dowiedz się więcej

Nowe limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych od 2026r. – przepisy przejściowe

Zgodnie z przepisami przejściowymi do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed dniem wejścia w życie nowych limitów, stosuje się przepisy ustaw w brzmieniu dotychczasowym. Oznacza to, że stare limity można w dalszym ciągu stosować w stosunku do samochodów, które są (lub będą przed końcem 2025 r.) u podatników wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Chodzi więc o samochody nabyte na własność, na kredyt lub w leasingu finansowym.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów wykorzystywanych w oparciu o leasing operacyjny lub najem. Mimo zatem, że umowa takiego najmu czy leasingu została zawarta przed 1.01.2026 – trzeba będzie po nowym roku stosować nowe, mniej korzystne limity.

W praktyce oznacza to, że w przypadku umowy leasingu operacyjnego lub najmu samochodu spalinowego o wartości 150 tys. zł, obecnie można zaliczyć do kosztów podatkowych całą ratę leasingu lub czynsz najmu, natomiast od nowego roku kosztem będzie tylko 2/3 takiej raty (od wartości nie wyższej niż 100 tys. zł).

Takie rozumienie przepisów przejściowych potwierdził ostatnio Wiceminister Finansów, Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12100, z 17 września 2025 roku, gdzie wprost wskazał:

„Samochody osobowe używane w prowadzonej działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika. Z tego względu do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie takich umów, od 1 stycznia 2026 r., będą miały zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 000 zł, nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem”.

Co można zrobić w związku z nowymi limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych od 2026 r.?

Warto jeszcze przed końcem roku przeanalizować aktualną sytuację dotyczącą floty samochodów firmowych i podjąć odpowiednie decyzje. Możliwe jest np. przyspieszenie zakupu samochodu spalinowego jeszcze przed 1 stycznia 2026 r., aby skorzystać z dotychczasowych limitów amortyzacyjnych (150 tys. zł), można rozważyć leasing finansowy zamiast operacyjnego lub zakupu samochodu elektrycznego lub napędzanego wodorem, które gwarantują wyższy limit 225 tys. zł., a więc dają większe możliwości podatkowe i lepiej wpisują się w przyszłe regulacje.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.