Spis treści
- Jak obecnie wyglądają limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych?
- Jakie zmiany wejdą od 1 stycznia 2026 r. w związku z limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych?
- Nowe limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych od 2026 r.- przepisy przejściowe
- Co można zrobić w związku z nowymi limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych od 2026 r.?
Jak obecnie wyglądają limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych?
Podatnicy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości samochodów osobowych tylko do określonych limitów. Nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
1) 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,
2) 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
Takie same limity obowiązują przy umowach leasingu i najmu samochodów. W tych przypadkach do kosztów nie zalicza się rat i czynszów w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota limitu pozostaje do wartości danego samochodu osobowego.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Jakie zmiany wejdą od 1 stycznia 2026 r. w związku z limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych?
Od 1.01.2026 r., do kosztów podatkowych nie będzie można zaliczać odpisów amortyzacyjnych, rat leasingowych i czynszu najmu od wartości samochodu osobowego w części przewyższającej kwotę:
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,
- 150 000 zł – dla pojazdów o emisji CO2 poniżej 50 g/km (dotyczy części hybryd plug-in o niskiej emisyjności),
- 100 000 zł – dla samochodów o emisji CO2 równej lub wyższej niż 50 g/km, (czyli wszystkich aut spalinowych i większości hybryd).
Oznacza to, że zmieni się limit dla zdecydowanej większości samochodów. W przypadku samochodów spalinowych oraz większości hybryd limit spadnie z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł.
Zmiany wprowadziła ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Vacatio legis wynosiło więc 4 lata, a zatem czasu na przygotowanie się było dużo. Zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie zachęt dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne. Miało to przyczynić do szybszego tempa rozwoju nisko emisyjnego transportu, zniechęcać podatników do zakupu aut spalinowych.
Nowe limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych od 2026r. – przepisy przejściowe
Zgodnie z przepisami przejściowymi do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed dniem wejścia w życie nowych limitów, stosuje się przepisy ustaw w brzmieniu dotychczasowym. Oznacza to, że stare limity można w dalszym ciągu stosować w stosunku do samochodów, które są (lub będą przed końcem 2025 r.) u podatników wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Chodzi więc o samochody nabyte na własność, na kredyt lub w leasingu finansowym.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów wykorzystywanych w oparciu o leasing operacyjny lub najem. Mimo zatem, że umowa takiego najmu czy leasingu została zawarta przed 1.01.2026 – trzeba będzie po nowym roku stosować nowe, mniej korzystne limity.
W praktyce oznacza to, że w przypadku umowy leasingu operacyjnego lub najmu samochodu spalinowego o wartości 150 tys. zł, obecnie można zaliczyć do kosztów podatkowych całą ratę leasingu lub czynsz najmu, natomiast od nowego roku kosztem będzie tylko 2/3 takiej raty (od wartości nie wyższej niż 100 tys. zł).
Takie rozumienie przepisów przejściowych potwierdził ostatnio Wiceminister Finansów, Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską nr 12100, z 17 września 2025 roku, gdzie wprost wskazał:
„Samochody osobowe używane w prowadzonej działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika. Z tego względu do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie takich umów, od 1 stycznia 2026 r., będą miały zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 000 zł, nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem”.
Co można zrobić w związku z nowymi limitami amortyzacyjnymi dla samochodów osobowych od 2026 r.?
Warto jeszcze przed końcem roku przeanalizować aktualną sytuację dotyczącą floty samochodów firmowych i podjąć odpowiednie decyzje. Możliwe jest np. przyspieszenie zakupu samochodu spalinowego jeszcze przed 1 stycznia 2026 r., aby skorzystać z dotychczasowych limitów amortyzacyjnych (150 tys. zł), można rozważyć leasing finansowy zamiast operacyjnego lub zakupu samochodu elektrycznego lub napędzanego wodorem, które gwarantują wyższy limit 225 tys. zł., a więc dają większe możliwości podatkowe i lepiej wpisują się w przyszłe regulacje.