Wysłuchaj artykuł* lub czytaj dalej
*Artykuł czytany głosem wygenerowany przez AI
Czy warunek efektywnego opodatkowania wynika z przepisów?
Jednym z warunków do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła jest to, aby uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, była spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Ponadto, uzyskujący dochody (przychody) z dywidend nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Zdaniem WSA w Lubinie (wyroki z dnia 7 sierpnia 2024, o sygn. I SA/Lu 241/24 oraz I SA/Lu 242/24) zwolnienie podmiotowe od całości uzyskiwanych przychodów powoduje, że podmiot nie płaci w ogóle podatku, jednak takie same skutki może powodować również zwolnienie przedmiotowe określonych przychodów. W konsekwencji dochód z dywidendy w istocie nie podlega efektywnemu opodatkowaniu, co powoduje, że wskazane powyżej warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła nie są spełnione.
WSA w Lublinie w swoich wyrokach podnosił, że jeżeli państwo członkowskie siedziby spółki dominującej przewiduje preferencje podatkowe w postaci zwolnienia otrzymanej dywidendy z podatku dochodowego w określonych przypadkach, to niepobranie podatku w Polsce powoduje, że wcale nie dochodzi do opodatkowania dywidendy, co jest sprzeczne z celem dyrektywy.
Powyższe stanowisko było zaskoczeniem dla podatników i środowiska doradczego, przedmiotem wielu dyskusji i krytyki. Z niecierpliwością wyczekiwano orzeczeń NSA, ale też z przekonaniem, że stanowisko to musi być obalone.
google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Interpretacja ogólna w zakresie płatności z tytułu dywidend
Rozbieżność w orzecznictwie dostrzegł Minister Finansów. W wydanej interpretacji ogólnej nr DD9.8202.1.2024 z dnia 15 listopada 2024 r. stwierdził, że „warunek „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”, wyrażony w art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy CIT, nie jest więc jednolicie rozumiany w orzecznictwie sądów administracyjnych.”
Ważny fragment
Minister Finansów potwierdził jednoznacznie, że warunek „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”, jest również spełniony, gdy odbiorca dywidendy z innego państwa członkowskiego UE lub EOG korzysta ze zwolnienia podatkowego o charakterze przedmiotowym w stosunku do otrzymywanej dywidendy na podstawie przepisów podatkowych będących implementacją do ustawodawstwa krajowego postanowień Dyrektywy PS.
Konsekwentnie, tak jak oczekiwali tego podatnicy, NSA uchylił również ww. wyroki WSA w Lubinie i zaskarżone decyzje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie (wyroki NSA z 30 maja 2025, sygn. II FSK 1489/24 oraz II FSK 1518/24).
Interpretacja ogólna wprowadza przejrzystość zasad stosowania zwolnienia dywidendowego. Dodatkowo uchylenie wyroków WSA w Lublinie upewnia podatników, że rozszerzona interpretacja warunków i wymóg efektywnego opodatkowania płatności był w tym zakresie niezasadny.
Czytaj więcej: Interpretacja ogólna dotycząca podatku u źródła (WHT)
AUTORKA: Paulina Mielcarz-Pawlak, Senior Konsultant, Bieżące doradztwo podatkowe