GrantThornton - regiony
Pozostało zaledwie kilka miesięcy do momentu, w którym Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla większości przedsiębiorców. To jedna z największych zmian w obszarze księgowości ostatnich lat, która wpłynie na funkcjonowanie całej organizacji. Z tego względu przygotowania do KSeF nie powinny być odkładane na ostatnią chwilę.

Należy bowiem zadbać nie tylko o kwestie organizacyjno-formalne, ale także podjąć praktyczne działania, które będą stanowić realny krok w kierunku sprawnego użytkowania systemu. Od czego warto zacząć?

Krajowy System e-Faktur obligatoryjny od lutego 2026 r.

Nadchodzący, 2026 rok, w obszarze księgowości będzie bez wątpienia zdominowany przez wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek wystawiania faktur w nowej, ustrukturyzowanej formie obejmie większość przedsiębiorców. Odbędzie się to w dwóch etapach, najpierw w lutym dla tzw. “dużych podatników”, a następnie w kwietniu dla pozostałych przedsiębiorców z wyjątkiem najmniejszych podmiotów.

Warto jednak podkreślić, że choć część przedsiębiorców otrzyma dodatkowe tygodnie na przygotowanie się do wystawiania faktur w KSeF, to będą zobowiązani do odbierania faktur ustrukturyzowanych wystawianych przez większych kontrahentów już od lutego

Ważny fragment

Oznacza to, że w praktyce niemal każdy przedsiębiorca powinien uruchomić, skonfigurować i przetestować system już na początku lutego, a do tego terminu pozostało mniej niż 80 dni.

To niewiele, biorąc pod uwagę skalę zmian i liczbę elementów, które trzeba przygotować.

Proces wdrażania KSeF obejmuje bowiem zarówno kwestie techniczne i formalne, jak i przygotowanie organizacyjne. Przedsiębiorcy muszą zadbać o właściwe oprogramowanie, dostosowanie i reorganizację istniejących procesów, a także o opracowanie zasad nadawania uprawnień oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych. Równie istotna jest strona praktyczna, czyli faktyczne uruchomienie i konfiguracja KSeF. Kluczowe będzie tu przeprowadzenie kilku obowiązkowych kroków. Ich zasady zostały szczegółowo określone przez Ministerstwo Finansów, dlatego najważniejsze z nich przedstawiamy w przystępnej formie w dalszej części artykułu.

Krok 1: Uwierzytelnienie w systemie KSeF

Na wstępie warto podkreślić, że przedsiębiorcy nie muszą zakładać konta w KSeF. Każdy podmiot ma je utworzone automatycznie. Jednak, aby móc z niego korzystać, konieczne jest poprawne uwierzytelnienie się oraz posiadanie odpowiednich uprawnień. Warto pamiętać, że sposób uwierzytelnienia w KSeF zależy od formy prawnej podmiotu oraz statusu osoby, która chce uzyskać dostęp.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Krok 2: Zgłoszenie administratora w KSeF

Kolejną bardzo istotną kwestią jest zgłoszenie administratora w KSeF. Przeprowadza się je za pośrednictwem dedykowanego formularza (ZAW-FA), na którym należy dokonać zgłoszenia wyłącznie jednej osoby fizycznej, która ma otrzymać uprawnienia administratora w odniesieniu do podmiotu składającego zawiadomienie. W przypadku osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą ta procedura nie ma zastosowania, ponieważ automatycznie zyskują rolę administratora.

Pełnienie roli administratora niesie z sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim, będzie to osoba posiadająca najszersze kompetencje, która będzie miała prawo do nadawania dalszych uprawnień w KSeF elektronicznie oraz będzie posiadała pełen dostęp do funkcji systemu. Jej uprawnienia będą obejmowały: wystawianie i przeglądanie faktur ustrukturyzowanych oraz zarządzanie uprawnieniami, co pozwala na elastyczne dostosowanie dostępu do potrzeb organizacji. Administrator będzie miał również możliwość przeglądania historii sesji oraz obsługi podmiotów podrzędnych. Dzięki czemu przedsiębiorstwo będzie mogło sprawnie zorganizować pracę w oparciu o Krajowy System e-Faktur.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Krok 3: Logowanie do Modułu Certyfikatów i Uprawnień (MCU) w KSeF

Kolejnym krokiem, niezbędnym do rozpoczęcia korzystania z KSeF, jest logowanie do Modułu Certyfikatów i Uprawnień (MCU). To rozwiązanie techniczne, które pozwoli na zarządzanie uprawnieniami w KSeF, składanie wniosków o wydanie certyfikatów oraz pobieranie certyfikatów na potrzeby korzystania z systemu.

W procesie wyboru sposobu logowania dostępne są trzy opcje, dostosowane do różnych typów użytkowników i metod uwierzytelniania.

  • Opcja 1: logowanie przy użyciu Profilu Zaufanego – metoda skierowana do osób fizycznych posiadających Profil Zaufany.
  • Opcja 2: logowanie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego – metoda skierowana do podmiotów posiadających certyfikat kwalifikowanego podpisu lub pieczęci elektronicznej.
  • Opcja 3: logowanie poprzez pobranie odcisku palca certyfikatu kwalifikowanego.

Po wyborze odpowiedniej opcji logowania do MCU system przekieruje użytkownika do wprowadzenia kontekstu logowania oraz następnie do podpisu żądania autoryzacyjnego lub do strony Profilu Zaufanego, jeśli taka opcja została wybrana przez użytkownika.

Kilka powyżej opisanych kroków to kluczowe działania, które należy podjąć, aby rozpocząć korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur. Ich realizacja przyczyni się do zapewnienia zgodności z nowymi wymogami prawnymi, usprawnienia procesów fakturowania oraz zwiększenia bezpieczeństwa i kontroli nad obiegiem dokumentów w przedsiębiorstwie. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu przedsiębiorcy będą mogli płynnie przejść na obligatoryjny model wystawiania faktur ustrukturyzowanych, minimalizując ryzyko błędów, a także opóźnień.

Czytaj więcej:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Aleksandra Malicka

Główny Specjalista ds. księgowości

Skontaktuj się

Aleksandra Malicka

Główny Specjalista ds. księgowości

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.