Uruchomienie, na początku 2021 roku, e-Urzędu Skarbowego stanowiło wyjście naprzeciw oczekiwaniom obywateli. Proporcjonalnie do zwiększania liczby spraw, które można załatwić za pośrednictwem internetowego Urzędu, obserwujemy rosnące zainteresowanie obywateli jego możliwościami. Warto jednak pamiętać, że to nie jest jedyny kanał zapewniający komunikację z Urzędem Skarbowym.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) kładzie ogromny nacisk na cyfryzację usług oraz obsługę klienta. Nic więc dziwnego, że aby umożliwić obywatelom załatwienie większości spraw z dogodnego dla nich miejsca, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, zdecydowała się na uruchomienie e-Urzędu Skarbowego. Wspomniany internetowy urząd to nic innego, jak ogólnodostępny kanał zapewniający nieustanną komunikację obywatela z Urzędem Skarbowym.

Jak uzyskać dostęp do e-Urzędu Skarbowego

Dostęp do e-US nie wymaga instalacji żadnej aplikacji. Wszystko odbywa się poprzez stronę internetową. Każdy zainteresowany ma do wyboru dwa sposoby zalogowania się. Po pierwsze, za pośrednictwem danych podatkowych. Po drugie, logując poprzez login.gov.pl. Należy nadmienić, że ten drugi sposób zapewnia dostęp do wszystkich usług e-US. Logowanie za pomocą danych podatkowych nie daje takiej możliwości.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Adresaci e-Urzędu Skarbowego

Aktualnie adresatami, budowanych w serwisie e-US, e-usług są: podatnicy, płatnicy, pełnomocnicy, komornicy sądowi i notariusze. Dzięki dedykowanym kontom usługi są dostosowane do indywidualnych profili użytkowników. Od 21 czerwca 2023 roku nie tylko osoby fizyczne, ale również organizacje mogą korzystać z usług e-US.

Konto organizacji w e-US przypisane jest konkretnej jednostce organizacyjnej, bez względu na jej formę prawną. Mogą je więc posiadać: spółki kapitałowe lub osobowe, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, grupy kapitałowe i inne jednostki organizacyjne. Jedyny wymóg jest taki, że dana organizacja musi posiadać identyfikator NIP. Reprezentacja tych podmiotów jest niezwykle duża. Otóż, według danych udostępnianych przez Ministerstwo Finansów w roku 2023 ponad milion podmiotów było uprawnionych do korzystania z usług e-US.

Zdaje się, że coraz więcej z nich dostrzega zalety zdalnych usług. Potwierdzają to dane opublikowane przez Ministerstwo Finansów. Zgodnie z nimi liczba podmiotów korzystających z usług e-US wzrosła od początku 2024 roku o 30%. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu obywateli możliwościami oferowanymi przez e-US.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Zalety korzystania z e-Urzędu Skarbowego

Posiadanie konta w e-US umożliwia szybkie i wygodne załatwienie spraw. Pozwala m.in. na:

  • wyrażenie lub wycofanie zgody na otrzymywanie korespondencji w e-US,
  • składanie pisma do KAS,
  • bezpłatne (bez żadnej opłaty skarbowej) występowanie o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
  • złożenie zawiadomienia ZAW-NR,
  • przeglądanie swoich danych rejestracyjnych,
  • przeglądanie złożonych deklaracji elektronicznych,
  • wygenerowanie i przejrzenie raportu podatnika (aktualna sytuacja jako podatnika),
  • korzystanie z innych funkcjonalności, które będą udostępniane w serwisie.

Ważny fragment

W e-Urzędzie Skarbowym nie ma możliwości załatwienia spraw, które dzisiaj organizacje załatwiane są za pośrednictwem Platformy Usług Elektroniczny Skarbowo-Celnych (PUESC). Mowa o sprawach dotyczących m.in.: prawa celnego, podatku akcyzowego, podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, podatku od wydobycia niektórych kopalin, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej i gier hazardowych.

Dzięki usłudze w e-US podatnicy i płatnicy mogą zweryfikować salda i szczegóły rozliczeń z Urzędem Skarbowym, bez konieczności wizyty w Urzędzie. Użytkownicy w zakładce Rozliczenia zobaczą zaksięgowane: deklaracje, zeznania podatkowe, rozliczenia, dokonane wpłaty (z uwzględnieniem pobranych odsetek) i zrealizowane zwroty.

Konto udostępniane jest na wniosek jednostki organizacyjnej, w którym organizacja wskazuje użytkownika konta, będącego osobą fizyczną. Czynności podejmowane przez tego użytkownika na koncie jednostki organizacyjnej w e-US, uznaje się za czynności podejmowane przez tę jednostkę. Wniosek musi zawierać nazwę pełną, numer identyfikacji podatkowej NIP oraz adres siedziby jednostki organizacyjnej, której konto ma zostać udostępnione, pierwsze imię, nazwisko, numer PESEL użytkownika konta organizacji wraz z określeniem zakresu dostępu do tego konta (dostęp podstawowy lub rozszerzony). Wniosek jest podpisywany przez osobę uprawnioną do reprezentacji jednostki organizacyjnej oraz składany do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Wzór wniosku został przygotowany i umieszczony na stronie podatki.gov.pl

Pozostałe kanały komunikacji KAS z podatnikami

1 października 2024 roku wystartowała scentralizowana infolinia KAS. Za jej pośrednictwem klienci mogą uzyskać ogólną informację podatkowo-celną oraz informacje indywidualne objęte tajemnicą skarbową. W przypadku drugiego rodzaju informacji konieczne jest jednak uzyskanie kodu telePIN, który można ustawić w e-US. Proces uwierzytelnienia jest realizowany automatycznie przez system, a potwierdzenie tożsamości odbywa się bez udziału pracownika KAS. Dokładny przebieg tego procesu ilustrują poniższe grafiki.

Źródło: Dane pochodzą ze strony Ministerstwa Finansów >> www.gov.pl

Źródło: Dane pochodzą ze strony Ministerstwa Finansów >> www.gov.pl

KAS w swoim portfolio narzędzi do komunikacji z podatnikami, wykorzystuje również chatbot Kaspro. Znajduje się on na stronie podatki.gov.pl w sekcji Skontaktuj się z nami, a następnie Czat z konsultantem. Chatbot Kaspro odpowiada na proste pytania dotyczące podatków, które nie wymagają szczegółowej analizy. Pozwala więc w szybki sposób uzyskać odpowiedzi na pytania nurtujące podatnika. Natomiast w sytuacji braku udzielenia satysfakcjonującej odpowiedzi, chatbot Kaspro, uwzględniając inteligentny routingu, przełączy rozmowę do konsultanta, do właściwej kolejki tematycznej. Po zakończonej rozmowie z chatbot Kaspro można pobrać historię konwersacji.

Co w sytuacji, jeśli wizyta w Urzędzie Skarbowym jest konieczna?

W sytuacji, w której konieczna będzie wizyta w Urzędzie Skarbowym warto skorzystać z usługi wcześniejszego umówienia wizyty. Usługa ta umożliwia podatnikom umówienie spotkania w dogodnym dla siebie terminie. Warto dodać, że takiej rezerwacji można dokonać nawet na 21 dni przed spotkaniem.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Dominika Dębowska

Dyrektor (usługi księgowe)

Skontaktuj się

Dominika Dębowska

Dyrektor (usługi księgowe)

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Outsourcing finansowo-księgowy

Zobacz wszystkie

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów