GrantThornton - regiony

Zbliża się termin na uregulowanie opłat SUP za 2024 r.

Skontaktuj się

Dominika Kłopotowska

Menedżer, Doradca Podatkowy

Specjalizacje

Już niedługo, bo 15 marca 2025 r. przypada pierwszy ustawowy termin na rozliczenie opłat wynikających z Dyrektywy SUP. Przypominamy, jakie rodzaje opłat wprowadził polski ustawodawca, i którzy przedsiębiorcy muszą dokonać ich zapłaty.

Rodzaje Opłat SUP

W związku z koniecznością implementacji dyrektywy 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (tzw. „Dyrektywa SUP”), na polskich przedsiębiorców nałożono szereg nowych opłat.

Do wdrażającej Dyrektywę SUP, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej ustawodawca wprowadził takie rodzaje opłat jak:

  • opłata od użytkownika końcowego za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (tzw. opłata konsumencka albo opłata końcowa);
  • opłaty roczne na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych;
  • opłata na publiczne kampanie edukacyjne.

W dalszej części naszego artykułu przypominamy Państwu kogo dotyczą poszczególne opłaty.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Kto pobiera opłatę od użytkownika końcowego za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych?

Opłata od użytkownika końcowego dotyczy zasadniczo takich produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych jak np. kubki na napoje, czy pojemniki na żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia bez dalszej obróbki. Powinna zostać ona pobrana od podmiotu, który nabywa takie puste opakowania lub napoje / żywność w takich opakowaniach na potrzeby własne, bez zamiaru odsprzedaży.

Opłatę zobowiązani są pobierać przedsiębiorcy, którzy:

  • prowadzą jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której oferują wskazane powyżej opakowania;
  • prowadzą jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której oferują napoje lub żywność zapakowane przez tego przedsiębiorcę w takie opakowania;
  • pakują i oferują za pomocą urządzenia vendingowego napoje lub żywność w takich opakowaniach.

Opłaty pobierane są za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tj. 20 gr w przypadku kubków na napoje i 25 gr w przypadku pojemników na żywność. Opłaty pobrane w 2024 r. przedsiębiorcy będą musieli wpłacić na rachunek bankowy marszałka województwa do 17 marca 2025 r. (ustawowy termin 15 marca przypada bowiem w tym roku w sobotę).

Ważny fragment

Zwracamy uwagę, że w praktyce może pojawić się szereg wątpliwości w zakresie ustalenia, czy zakupu dokonuje użytkownik końcowy, a w konsekwencji czy wystąpi konieczność pobrania opłaty. Zgodnie z obserwowanym przez nas podejściem organów, jako użytkownika końcowego należałoby rozpatrywać również podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które dokonują zakupu na własny użytek, do celów firmowych (np. firmy szkoleniowe, hotele, banki, zakłady pracy, czy szpitale). Tym samym dla powstania obowiązku poboru opłaty kluczowe jest wyłącznie to w jaki sposób nabywca zamierza wykorzystać zakupiony od Państwa towar.

Opłaty roczne na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Ustawodawca objął rozszerzoną odpowiedzialnością producenta trzy grupy produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

W pierwszej grupie znajdują się zasadniczo:

  • pojemniki na żywność,
  • paczki i owijki zawierające żywność,
  • pojemniki na napoje o pojemności do 3l,
  • kubki na napoje oraz
  • lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego.

Druga grupa obejmuje takie produkty jak:

  • chusteczki nawilżane i
  • balony, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań.

Z kolei w trzeciej grupie znajdują się wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi.

Przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu produkty z pierwszej i trzeciej grupy ma obowiązek ponoszenia corocznych opłat na pokrycie kosztów:

  • zbierania odpadów powstałych z tych produktów z publicznych systemów zbierania odpadów, w tym kosztów infrastruktury i jej funkcjonowania;
  • uprzątania oraz transportu i przetwarzania takich odpadów.

Z kolei przedsiębiorca wprowadzający do obrotu chusteczki nawilżane i balony jest zobowiązany ponosić coroczną opłatę wyłącznie na pokrycie kosztów uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów.

Powyższe opłaty są kalkulowane w oparciu o masę albo liczbę wprowadzonych do obrotu w roku kalendarzowym przez przedsiębiorcę produktów. Dla produktów objętych grupą pierwszą stawka opłaty wynosi 20 gr za 1kg oddzielnie dla każdego rodzaju produktu, natomiast dla produktów z pozostałych grup stawka wynosi 3 gr za sztukę.

Przedsiębiorca powinien dokonać wpłaty powyższych opłat za 2024 r. na rachunek bankowy marszałka województwa do 17 marca 2025 r. (ustawowy termin 15 marca przypada bowiem w tym roku w sobotę).

Ważny fragment

Należy zauważyć, że konieczność uiszczenia opłat rocznych dotyczy wyłącznie podmiotów, które wprowadzają określone produkty z tworzywa sztucznego na polski rynek jako pierwsi. Będą to nie tylko polscy producenci, ale również podmioty, które zleciły produkcję pod marką własną, jak również nabywający wcześniej takie produkty z zagranicy.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo podatkowe
Dowiedz się więcej

Opłata na publiczne kampanie edukacyjne

Obowiązek finansowania publicznych kampanii edukacyjnych mają przedsiębiorcy, którzy wprowadzają do obrotu takie produkty jak:

  • wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi,
  • chusteczki nawilżane,
  • balony,
  • lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego,
  • podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów,
  • narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.

Opłata jest kalkulowana jako iloczyn stawki oraz masy lub liczby sztuk wprowadzonych do obrotu w roku kalendarzowym.

Stawka wynosi 5 gr zł za 1 kg w przypadku lekkich toreb i narzędzi połowowych, 1 gr za 10 sztuk w przypadku wyrobów tytoniowych i 1 gr za sztukę w pozostałych przypadkach.

Jeżeli wysokość opłaty w 2024 r. przekroczy 10 zł, wówczas przedsiębiorca powinien ją przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne do 3 marca 2025 r. (ustawowy termin 1 marca przypada w tym roku w sobotę) lub wnieść na rachunek bankowy marszałka województwa do 17 marca 2025 r. (ustawowy termin 15 marca przypada bowiem w tym roku w sobotę).

Do pierwszego rozliczenia opłat SUP został już niecały miesiąc. Warto w tym czasie przejrzeć jeszcze raz listę oferowanych produktów i zweryfikować, czy po Państwa stronie wystąpi konieczność uiszczenia opłaty. Przypominamy również o obowiązku prowadzenia ewidencji i składania sprawozdań. Zachęcamy do kontaktu z nami w celu uzyskania wsparcia w analizie poszczególnych obowiązków.

Czytaj więcej: Dyrektywa SUP – jakie obowiązki weszły w życie od lipca 2024 r.?

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Dominika Kłopotowska

Menedżer, Doradca Podatkowy

Specjalizacje

Skontaktuj się

Dominika Kłopotowska

Menedżer, Doradca Podatkowy

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.