Pączki a podatek dochodowy
Przedsiębiorca może zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, gdy spełniają one warunki wymienione w art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) i art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop). Zgodnie z powyższymi przepisami będzie to możliwe, gdy wspomniane wydatki zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Czy w takim razie zakup pączków z okazji „Tłustego Czwartku” może stanowić taki wydatek?
Ważny fragment
Zgodnie z wieloma interpretacjami organów podatkowych zakup słodkich przekąsek dla pracowników w ten dzień można uznać za wydatki pracownicze o charakterze integracyjno-motywacyjnym.
Taki poczęstunek przekłada się na większą integrację zespołu oraz umila codzienną atmosferę. W związku z tym jak najbardziej stanowi koszt uzyskania przychodów.
Pączki a VAT
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT, podobnie jak w przypadku podatku dochodowego, również wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach prawnych. W tym przypadku na okoliczności wskazuje art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z nim podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jednak w kwestii zakupu pączków pracownikom organy podatkowe pozostają nieustępliwe, nie umożliwiając odliczenia VAT od tego wydatku. Zgodnie z licznymi interpretacjami (nr 0111-KDIB1-1.4010.270.2022.1.AND z 21 lipca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.511.2018.1.MS z 17 stycznia 2019 r.) podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej zakupów pączków dla pracowników. Potwierdza to także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (sygn. akt sygn. akt I SA/Łd 217/19 z 17 lipca 2019). Sąd orzekł, że przekazanie pracownikom artykułów spożywczych do spożywania w czasie bieżącej pracy nie stanowi podstawy do odliczenia podatku naliczonego. Argumenty dotyczące budowania pozytywnej atmosfery, które znalazły podatny grunt w przypadku interpretacji dotyczących podatku dochodowego, nie przekonały fiskusa ani sądu. Zdaniem organów tego typu wydatki nie są w żaden sposób związane z działalnością gospodarczą.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Pączki a przychód pracownika
Zgodnie z przepisami, świadczenia nieodpłatnie przekazywane pracownikom są źródłem przychodów, który trzeba opodatkować. To w konsekwencji w większości przypadków wymaga naliczenia podatku dochodowego i potrącenia go z wynagrodzenia. Jednak, aby dokonać potrącenia, konieczne jest w pierwszej kolejności określenie czy dane świadczenie można w ogóle uznać za świadczenie nieodpłatne. Według Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja nr 0113-KDIPT2-3.4011.313.2019.2.ID) świadczenie nieodpłatne występuje, gdy adresat świadczenia uzyskuje korzyść finansową oraz gdy można ustalić, kto to świadczenie sfinansował.
Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia nieodpłatnego charakteru świadczenia. Przyjmuje się, że nieodpłatność oznacza brak poniesienia jakiegokolwiek ekwiwalentu z tytułu uzyskania korzyści ze strony podatnika. W wyroku z 8 lipca 2014 r. sygn. K 7/13 Trybunał Konstytucyjny wyraźnie zdefiniował kryteria, które muszą zostać spełnione, aby móc zakwalifikować świadczenie przekazane pracownikowi jako jego przychód. Takie świadczenia muszą zostać spełnione za zgodą pracownika. W praktyce oznacza to, że pracownik korzysta z nich w pełni dobrowolnie. Równocześnie świadczenia muszą być spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przynieść mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. Ponadto korzyść uzyskana w wyniku świadczenia musi być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, a tym samym nie może być dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów. Jak odnieść powyższe wytyczne do zakupu pączków w “Tłusty Czwartek”?
Kluczowy w tym przypadku będzie sposób przekazania pączków pracownikowi. Jeśli pracodawca zdecyduje się na wręczenie pracownikom paczki z pączkami, wówczas łatwo będzie skalkulować wartość świadczenia przypadającą na konkretnego pracownika. Wtedy słodkości uznaje się za świadczenie w naturze i stanowią przychód ze stosunku pracy. Jeśli natomiast pracodawca nie ma możliwości ustalenia wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika, ponieważ pączki są np. poddane jako poczęstunek w firmowym bufecie, to nie jest też w stanie określić wartości przychodu podlegającego opodatkowaniu. A zatem, jeśli świadczenia nie da się zindywidualizować to nie zostają spełnione przesłanki wspomniane we wspomnianym wyroku Trybunały Konstytucyjnego. Tym samym, nie zachodzi konieczność naliczenia i potrącenia podatku dochodowego, co dodatkowo potwierdzają wyroki sądów administracyjnych (wyrok NSA z 17 maja 2017 r. sygn. II FSK 1132/15 oraz wyrok WSA w Warszawie z 18 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 920/14).
Zakup pączków a źródło finansowania
Przy ustaleniu obowiązku podatkowego istotny jest także wybór źródła finansowania pączków. Inaczej będzie kształtować się sytuacja w przypadku zakupu takiego upominku ze środków obrotowych firmy, a inaczej ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS).
W przypadku gdy zakup pączków dla pracownika został sfinansowany ze środków obrotowych firmy, prezent przekazany pracownikowi stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy. Tym samym wiąże się z koniecznością zmniejszenia wynagrodzenia o kwotę, która odpowiada wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Ze względu na to, że wypłata pracownika realnie zostanie zredukowana o zaliczkę na podatek, należy pamiętać, żeby przed zakupem prezentu zapytać pracownika o zgodę na dodatkowe obciążenie z tego tytułu.
Zupełnie inaczej jest w przypadku finansowania pączków z budżetu ZFŚS (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 uopd). Wtedy wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń może zostać zwolniona z podatku dochodowego, o ile nie przekroczy progu wynoszącego 1000 zł. Dodatkowo, wymagane jest także spełnienie dwóch warunków. Po pierwsze, prezenty muszą zostać przekazane pracownikom z uwzględnieniem kryterium dochodowego (zawartego w regulaminie ZFŚS). Oznacza to, że w niektórych przypadkach prezenty nie mogą być takie same dla wszystkich pracowników. Po drugie, prezenty powinny spełniać charakter wsparcia o charakterze socjalnym.
Zakup pączków dla pracowników w “Tłusty Czwartek” to nie tylko miły gest oraz okazja do firmowej integracji. W przypadku przedsiębiorców, czyniących ten wydatek, to także konkretne obowiązki podatkowe, które często wiążą się z zawiłymi zasadami. Inaczej kształtują się kwestie dotyczące odliczenia “słodkich” wydatków w ramach kosztów uzyskania przychodu, a inaczej w ramach VAT. Ponadto różne zasady obowiązują pączki zakupione ze środków pochodzących z różnych źródeł finansowania. Dlatego, aby mieć pewność, że wszelkie odliczenia będą dokonane prawidłowo, warto dokładnie zapoznać się z przepisami dotyczącymi wręczania tego typu upominków.