Deregulacja przepisów dla przedsiębiorców
W pierwszym kwartale tego roku zainicjowana została akcja SprawdzaMy. W jej ramach, ściśle powołany zespół, składający się z ekspertów reprezentujących różne gałęzie gospodarki, rozpatruje i opiniuje liczne propozycje zgłaszane przez społeczeństwo. Część z propozycji przekształca się w konkretne projekty, które następnie przekazywane są stronie rządowej. Wszystko to ma zmierzać do deregulacji obecnie obowiązujących przepisów prawnych i do uproszczenia obowiązków nakładanych na przedsiębiorców. Z ostatnich raportów przygotowanych przez Grant Thornton jasno wynika, że przepisy o charakterze podatkowo-księgowym stanowią dla przedsiębiorców jeden z najbardziej newralgicznych obszarów. Zdają się to też potwierdzać dane udostępnione przez założycieli inicjatywy. Otóż, przez pięć miesięcy (od lutego do czerwca) to właśnie w obrębie tego obszaru odnotowano najwięcej zgłoszonych pomysłów. Było ich blisko 4 500. Przerodziły się one w 354 postulaty, spośród których 178 przekazano rządowi. W niniejszym artykule pochylam się nad subiektywnie wybranymi postulatami. Doboru dokonałam w oparciu o przekonanie, że realnie mogą wprowadzić zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu firm. Część z nich znajduje się na końcowym etapie procesu legislacyjnego, czyli zostały już przyjęte przez parlament, podpisane przez Prezydenta i oczekują na wejście w życie. A pozostałe są obecnie na początkowym etapie prac parlamentarnych.
Zmiany w podatku VAT
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Tym samym, od tego dnia, obowiązywać będą wyższe limity zwolnienia podmiotowego w podatku VAT. Wzrosną one z 200 000 zł do 240 000 zł. Źródła zmiany należy upatrywać się w projekcie inicjatywy SprawdzaMY, która jednak w oryginalnym kształcie została odrzucona, a następnie dopracowana przez rząd. Początkowo bowiem propozycja zwolnień zgłoszona przez zespół Rafała Brzoski wynosiła aż 350 000 zł.
Ustawa wprowadza także przepisy przejściowe, które pozwolą skorzystać z omawianego zwolnienia również w przypadku osiągnięcia w roku 2025 sprzedaży przekraczającej 200 000 zł, lecz nieprzewyższającej progu 240 000 zł. Podkreślić należy, że o prawie do zwolnienia podmiotowego decyduje wielkość sprzedaży, bez podatku, nie przekraczająca w poprzednim i bieżącym roku podatkowym wskazanego limitu. Wyjątek stanowi kilka branż wymienionych w art. 113 ust.13 ustawy o VAT, m.in.: usługi prawnicze, jubilerskie czy dostawcy nowych środków transportu.
Wprowadzenie zwiększonego limitu pozwoli na stosowanie uproszczeń w zakresie podatku od towarów i usług większej liczbie podmiotów, szczególnie tym mniejszym, na których nie będą spoczywać już zwiększone obowiązki podatkowe. Zmiana wpłynie także na sytuacje konsumentów, którzy w konsekwencji zapłacą mniej za niektóre towary lub usługi w sklepach.
Gogole news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Obniżenie kwoty grzywny za błędy i uchybienia podatkowe
Kolejną, wchodzącą w życie od 2026 roku, zmianą jest zmniejszenie wysokości kar w Kodeksie karnym skarbowym. Przyjęte przez rząd propozycje deregulacyjne obejmują nowe limity grzywien nakładane przez sądy za nieumyślne błędy bądź uchybienia formalne popełniane przez księgowych lub podatników. Zmiany dotyczą błędów dotyczących przekazywanych oświadczeń i informacji, do których obligują przepisy podatkowe np.: w odniesieniu do cen transferowych, odliczenia VAT od nabytych samochodów osobowych czy estońskiego CIT.
Nowe kwoty grzywien z kodeksu karno-skarbowego za przestępstwa o charakterze formalnym:
- 480 stawek dziennych (29 862 336 zł), zamiast 720 stawek (44 793 504 zł) lub;
- 120 stawek dziennych (7 465 584 zł), zamiast 240 stawek (14 931 168 zł).
Wysokość kar zależeć będzie od wagi popełnionego czynu.
Warto także nadmienić, że uchwalone przepisy obejmują również zniesienie obowiązku zgłaszania naczelnikowi urzędu skarbowego danych osoby, która jest odpowiedzialna za pobieranie i odprowadzanie podatku w imieniu płatnika. Obecnie dotyczy to głównie podatku PIT. Zmiana w ograniczonym zakresie pozwoli na uniknięcie w znacznej mierze kar grzywny za niezłożenie w terminie informacji dotyczących zmian kadrowych.
Zniesienie obowiązku ogłaszania strategii podatkowej
Do czekających na podpis prezydenta zmian, wynikających z prac deregulacyjnych, należy również zniesienie konieczności ogłaszania strategii podatkowej. Obecnie, zgodnie z art. 27b ustawy o CIT przedsiębiorcy, których przychody przekroczyły 50 mln euro w danym roku podatkowym, spółki nieruchomościowe oraz podatkowe grupy kapitałowe mają obowiązek przygotowania i publikacji strategii podatkowej. Zobowiązane są do zamieszczenia takich informacji na stronie internetowej swojej firmy lub podmiotu powiązanego do publicznej wiadomości oraz zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony, na której strategia została opublikowana. Niedopełnienie tych obowiązków grozi karą finansową w wysokości do 250 tys. zł. Deregulacja w tym zakresie wynika między innymi z faktu, iż publikowane informacje nie wnosiły zbyt wiele dla interesantów a rodziły jedynie dodatkowe obowiązki dla jednostek gospodarczych.
Ujednolicenie zasad opłaty za pełnomocnictwo
Opiniowaniu i konsultacjom publicznym podlega obecnie projekt zmieniający Ustawy o opłacie skarbowej. Aktualny stan prawny wskazuje na dwutorowe działanie w zależności od tego, w jakiej formie składany jest dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictw. I tak, papierowe złożenie dokumentu wymaga złożenia opłaty skarbowej do urzędu (wójt, burmistrz, prezydent miasta) właściwego dla miejsca, w którym dokument został złożony. Natomiast opłatę za pełnomocnictwo w formie elektronicznej wnosi się do urzędu właściwego według miejsca zamieszkania lub siedziby mocodawcy, czyli osoby udzielającej pełnomocnictwa. Jeżeli jest kilku mocodawców, bierze się pod uwagę urząd właściwy dla pierwszego z nich. Z kolei w przypadku podmiotów zagranicznych jest to Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.
Ważny fragment
W projekcie ustawy zaproponowano wprowadzenie zasady wniesienia opłaty za pełnomocnictwo niezależnie od formy składanej dokumentacji zawsze do urzędu właściwego na miejsce zamieszkania lub siedzibę mocodawcy.
Efektem tej zmiany ma być uproszenie dotychczasowych zasad wnoszenia opłat skarbowych, które często okazywały się problematyczne dla osób uiszczających opłaty.
Rozstrzyganie sporów na korzyść podatników
Pod obrady Sejmu skierowany został również projekt wprowadzający nowelizację Ordynacji Podatkowej w zakresie rozstrzygania sporów w postępowaniu podatkowym na korzyść podatników. Zaproponowano w nim, aby w przypadku postępowań wszczętych z urzędu wszelkie spory dotyczące stanu faktycznego zostały rozstrzygane na korzyść podatnika. Wyjątek mają stanowić sytuacje, w których:
- w postępowaniu uczestniczą strony o spornych interesach,
- wynik postępowania ma bezpośredni wpływ na interesy innych osób,
- przepisy prawa wymagają od strony wykazania określonych faktów lub sprzeciwia się temu ważny interes publiczny, w tym istotny interes państwa.
W projekcie podkreślono także, że w zależności od tego jakie założenia przyjmie Sejm, interpretacja nowych przepisów może być także zależna od zmiany podejścia Krajowej Administracji Skarbowej.
W ramach procesu deregulacji ogłoszone przez rząd pakiety projektów ustaw CIT, VAT, Ordynacji podatkowej mają za zadanie doprecyzować wątpliwości interpretacyjne księgowych, przedsiębiorców oraz podatników.
Zmiany mają spowodować zmniejszenie obowiązków administracyjnych po stronie przedsiębiorców, ale również zwiększyć pewność w analizowaniu przepisów. Nie wszystkie z proponowanych zmian zostały już przyjęte przez rząd, część z nich wciąż podlega analizie, inne z kolei zostały odrzucone lub odroczone w czasie. Pozostaje śledzić posiedzenia rządu i ogłaszane zmiany na zbliżający się nowy rok kalendarzowy.
Czytaj więcej: Wypłata ekwiwalentu za urlop: prostsze zasady już wkrótce?