Minister Finansów wskazuje, że nie każde podwyższenie kapitału należy raportować
Za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Przy podwyższeniu kapitału zakładowego spółki kapitałowej podstawę opodatkowania PCC stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Z kolei jeśli przy podwyższeniu kapitału część wartości alokowana jest na kapitał zapasowy spółki, to wówczas od tej wartości nie uiszcza się PCC.
Minister Finansów zauważył, że raportujący MDR w opisach schematu wskazują, że w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego może dojść do sytuacji, w której nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych lub obowiązek podatkowy na podstawie tej ustawy będzie ograniczony. Taki opis schematu podatkowego jak i przepisy działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej budzą wątpliwości interpretacyjne, stąd Minister zdecydował się na dookreślenie, kiedy może dojść do wystąpienia schematu podatkowego w ramach takiego uzgodnienia.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Kiedy podwyższenie kapitału nie podlega raportowaniu MDR?
Jeśli działania są determinowane wprost przez przepisy KSH i ustawy PCC to nie należy uznawać, że dochodzi do wystąpienia schematu podatkowego.
Minister Finansów uznał za nieprawidłowe oznaczanie przez raportujących spełnienie ogólnej cechy rozpoznawczej wskazanej w art. 86a § 1 pkt 6 lit. f Ordynacji podatkowej, według której dochodzi do:
1) zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła dochodów (przychodów) lub
2) zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania
Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej wskazał, że podwyższenie kapitału zakładowego, gdzie wkład ponad wartość nominalną udziałów (akcji) ma zostać przelany na kapitał zapasowy – nie będzie skutkowało opodatkowaniem PIT lub CIT, zatem nie ma możliwości zmiany kwalifikacji do innego źródła dochodów (przychodów). Ponadto, nie będzie schematem podatkowym sytuacja, w której, na podstawie obowiązujących przepisów czynność nie będzie opodatkowana PCC lub podstawą opodatkowania PCC nie będzie pełna wysokość wnoszonego wkładu, jeśli taka sytuacja wynika wprost z przepisów ustawy. W takim przypadku nie dochodzi do zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania.
W konsekwencji cecha wskazana w art. 86a § 1 pkt 6 lit. f Ordynacji podatkowej, według której dochodzi do zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła dochodów (przychodów) lub zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania, nie zostanie spełniona.
Ważny fragment
Przy czym Minister Finansów wskazał, że ogólna cecha rozpoznawcza dotycząca ujednoliconej dokumentacji jest zasadniczo spełniona, ponieważ opracowanie dokumentacji związanej z podwyższeniem kapitału zakładowego/zapasowego z założenia opiera się na znacznie ujednoliconej dokumentacji.
W interpretacji ogólnej wskazano również, że w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego może dojść do powstania korzyści podatkowej, jednak należy mieć na uwadze, że celem wniesienia wkładu do spółki jest jej dokapitalizowanie. Zatem korzyść podatkowa w praktyce nie jest zwykle głównym lub jednym z głównych celów podwyższenia kapitału. W konsekwencji podwyższenie kapitału zakładowego z jednoczesną alokacją części wkładu na kapitał zapasowy nie powinno, co do zasady, spełniać kryterium głównej korzyści, a w rezultacie nie powinno stanowić schematu podatkowego podlegającego raportowaniu.
Kiedy podwyższenie kapitału zakładowego jest schematem podatkowym?
Jako schemat podatkowy należy uznać podwyższenie kapitału zakładowego wkładem pieniężnym, gdy wspólnicy chcą celowo obniżyć podstawę opodatkowania PCC. W takiej sytuacji może zostać wypełnione kryterium głównej korzyści. Należy zatem ustalić, czy przyczyną takiego postępowania podmiotów było jedynie obniżenie zobowiązania w PCC, czy inne powody (np. inne postanowienia umowy spółki, zawarte wcześniej umowy inwestycyjne).
W interpretacji ogólnej wskazano, że jeśli powód podwyższenia kapitału o taką kwotę wynikałby wprost np.:
1) z umowy inwestycyjnej, jaką zawarli wspólnicy w celu dokapitalizowania spółki, czy
2) z klauzul zawartych w umowie spółki,
– to nie należy uznawać, że doszło do spełnienia kryterium głównej korzyści, a tym samym do wystąpienia schematu podatkowego, podlegającego zaraportowaniu.
Obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego powstaje w przypadku krajowych schematów podatkowych, jeśli w uzgodnieniu podmiot dokonujący transakcji podwyższenia kapitału zakładowego poprzez utworzenie nowych udziałów, których nadwyżka ma zostać przelana na kapitał zapasowy spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego
Ważny fragment
Powyższe nie dotyczy schematów podatkowych transgranicznych i w przypadku spełnienia cechy rozpoznawczej (art. 86a § 1 pkt 6 lit. d i f Ordynacji podatkowej) i kryterium głównej korzyści, podmioty zobowiązane są do ich raportowania do Szefa KAS.
Podsumowanie
Interpretacja ogólna może być pomocna w ustaleniu obowiązków MDR w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego. Kluczowe jest jednak ustalenie przyczyn, związanych z alokowaniem części wkładu na kapitał zapasowy oraz czy uzgodnienie spełnia kryteria schematu podatkowego – krajowego bądź transgranicznego.
Autorka: Paulina Mielcarz-Pawlak, Senior Konsultant, Bieżące doradztwo podatkowe
Czytaj więcej:
Nasi specjaliści z Grant Thornton będą uważnie przyglądać się postępom prac nad projektem oraz przedstawiać na bieżąco swoje uwagi.