GrantThornton - regiony
E-teczki, czyli akta osobowe pracowników przechowywane w formie elektronicznej, wciąż nie cieszą się dużą popularnością wśród przedsiębiorców. Powodem nie jest brak korzyści wynikających z ich stosowania, lecz skomplikowany, czasochłonny i kosztowny proces przejścia z dokumentacji papierowej na cyfrową.

Niedawne wprowadzenie możliwości składania podpisu kwalifikowanego w aplikacji mObywatel może jednak stanowić ważny krok w kierunku uproszczenia i upowszechnienia tego rozwiązania.

E-teczki wciąż niszowym rozwiązaniem

Rok 2018 przyniósł prawdziwą rewolucję w zakresie prowadzenia akt osobowych. Wówczas uchwalono przepisy umożliwiające prowadzenie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej (tzw. “e-teczki”). Nowe regulacje nie tylko doprecyzowały definicję akt osobowych, lecz także skróciły okres ich przechowywania i określiły warunki, które należy spełnić, żeby możliwa była zmiana postaci papierowej na elektroniczną. Zgodnie z nimi, począwszy od stycznia 2019 roku możliwe jest przechowywanie całości dokumentacji pracowniczej właśnie w postaci elektronicznej. W praktyce jednak ta legislacyjna rewolucja okazała się w dużej mierze teoretyczna, ponieważ po niemal 7 latach od wprowadzenia przepisów digitalizacja akt osobowych wciąż nie cieszy się dużą popularnością.

Potwierdzają to wyniki raportu Grant Thornton Elektronizacja dokumentacji pracowniczej. Opinie przedsiębiorców na temat wdrożenia e-teczek. Zgodnie z nimi, w pierwszym kwartale 2025 roku jedynie 12,6% badanych przedsiębiorców korzystało z e-teczek. To wciąż niewiele, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczne korzyści płynące z digitalizacji, takie jak: lepszy dostęp i możliwość wyszukiwania danych, usprawnienie procesów HR, oszczędność miejsca i papieru, aż wreszcie większe bezpieczeństwo danych.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Dotychczasowe bariery digitalizacji akt osobowych

Niewielki poziom wdrożenia e-dokumentacji w wielu organizacjach wynika z kilku czynników. Przede wszystkim proces ten wymaga dokładnego zaplanowania oraz spełnienia szeregu wymogów technicznych i formalnych. To z kolei wiąże się z koniecznością poświęcenia czasu, zaangażowania zasobów i wygospodarowania odpowiedniego budżetu. Firmy muszą bowiem podjąć wiele decyzji: od określenia zakresu cyfryzacji, przez opracowanie zasad zarządzania dokumentacją, aż po wybór narzędzi informatycznych zapewniających bezpieczeństwo przetwarzanych danych. Muszą także ująć w budżecie koszty obejmujące zakup lub modernizację systemów kadrowo-płacowych czy szkolenia pracowników.

Nie bez znaczenia pozostają też kwestie techniczne. Jednym z wyzwań, na które często skarżą się przedsiębiorcy jest zapewnienie podpisów elektronicznych dla organizacji.

Ważny fragment

Wiąże się to z tym, że każdy dokument wymagający podpisu, np. umowa o pracę, umowa o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia czy zgoda na potrącenie z wynagrodzenia, musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub inną formą potwierdzoną zgodnie z przepisami. Dla wielu pracodawców oznacza to konieczność zakupu i cyklicznego odnawiania podpisów dla całego personelu, co generuje stałe koszty.

Alternatywnie, pracodawca może zdecydować się na model mieszany, w którym dokument zostaje podpisany elektronicznie przez pracodawcę, a pracownik składa podpis odręczny. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć zakupu podpisów elektronicznych dla wszystkich pracowników, jednak nie jest ono w pełni efektywne. Wymaga bowiem dodatkowych czynności administracyjnych, takich jak: skanowanie dokumentów, archiwizacja wersji papierowej oraz przekazanie pracownikowi zarówno oryginału papierowego, jak i kopii elektronicznej. To wszystko sprawia, że wdrożenie elektronicznej dokumentacji pracowniczej, choć przynosi wymierne korzyści w dłuższej perspektywie, wciąż jest dla wielu organizacji dużym wyzwaniem organizacyjnym i finansowym.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing kadr i płac
Dowiedz się więcej

Podpis dokumentów przez mObywatel – krok w stronę digitalizacji?

Pod koniec października ogłoszono rozszerzenie funkcjonalności aplikacji mObywatel o nową usługę umożliwiającą bezpłatne podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie podpisem kwalifikowanym w sprawach prywatnych. Mogą z niej skorzystać osoby pełnoletnie, które posiadają mDowód lub e-dowód, mają telefon z funkcją NFC oraz zainstalowaną aplikację mObywatel. Dostępna jest również możliwość korzystania z podpisu przez komputer. W tym celu wystarczy zalogować się na dedykowanej stronie internetowej. Rozwiązanie to stanowi istotny krok w kierunku upowszechnienia podpisu elektronicznego w codziennym życiu. Umożliwia obywatelom szybkie i bezpłatne podpisywanie dokumentów, faktur czy umów z mocą równoważną podpisowi odręcznemu.

Warto jednak zaznaczyć, że na nowej funkcji mogą skorzystać również pracodawcy, szczególnie w kontekście cyfryzacji akt osobowych. Dzięki mObywatelowi potencjalnie możliwe stanie się eliminowanie jednego z kosztów i barier digitalizacji, czyli konieczności zakupu kwalifikowanych podpisów elektronicznych dla każdego pracownika. Od teraz pracownicy będą mogli samodzielnie, bez ponoszenia kosztów, podpisywać dokumenty kadrowe w formie elektronicznej, wykorzystując podpis z aplikacji mObywatel. W praktyce może to oznaczać przełom w procesie digitalizacji dokumentacji pracowniczej. Pracodawcy, którzy do tej pory wstrzymywali się z pełnym przejściem na e-teczki ze względu na wysokie koszty podpisów kwalifikowanych lub skomplikowaną logistykę ich wdrażania, zyskają realną możliwość uproszczenia całego procesu. 

Udostępnienie możliwości elektronicznego podpisywania dokumentów w aplikacji mObywatel może przyczynić się do przyspieszenia digitalizacji procesów kadrowo-płacowych. Warto jednak pamiętać, że jest to jedynie jeden z elementów szerszego systemu, jaki należy opracować, aby skutecznie wdrożyć e-teczki. Każda taka zmiana powinna być poprzedzona audytem istniejących procesów obiegu dokumentacji pracowniczej, ich optymalizacją oraz odpowiednim przygotowaniem organizacyjnym i technicznym. Choć trudno dziś jednoznacznie ocenić, w jakim stopniu nowa funkcja mObywatela przyspieszy cyfryzację kadr, z pewnością stanowi ona istotny krok w kierunku jej realnego usprawnienia.

Dowiedz się więcej:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Usługi kadrowo-płacowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Dyrektor (Kadry i płace)

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Dyrektor (Kadry i płace)

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing kadr i płac

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.