Rozpoznawalność polskich marek za granicą sukcesywnie rośnie. Branża meblarska, kosmetyczna czy spożywcza to sektory uznawane na świecie za naszą specjalność. Polskie firmy doskonale radzą sobie na rynkach wysoko konkurencyjnych, takich jak Niemcy czy Włochy, gdzie rywalizuje się nie ceną, lecz jakością produktów. Krajowi przedsiębiorcy eksportują do tych krajów dosyć dużo towarów, a ich marki cieszą się tam uznaniem.
Prognozuje się, że dla polskiego eksportu coraz większe znaczenie będą mieć rynki pozaeuropejskie, na których takie marki jak: Maspex, LPP, Inglot czy Fakro są już dobrze znane. Najmocniej wzrośnie rola odbiorców z Ameryki Północnej i Południowej – przewiduje się, że do roku 2020 sprzedaż na te rynki wzrośnie o 45%. Eksperci szacują również, że dynamika polskiego eksportu wyniesie w ciągu najbliższych 5 lat ok. 5% rocznie.
Potencjał w ekspansji polskich marek na globalne rynki, jest na tyle duży, że powstały programy wspierające eksporterów. Przykładem są istniejące już programy, jak Go China czy Go Africa. Interesującym konkursem jest także Go to Brand, którego celem jest wsparcie przedsiębiorstw z sektora MSP w promowaniu marek produktowych (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych. Firmy, które wezmą udział w konkursie mają szansę otrzymać do 85% dofinansowania na działania związane z promocją marki, m. in. na udział w targach. Branżowymi programami promocji, w których udział może zostać dofinansowany w ramach konkursu są: sprzęt medyczny, kosmetyki, IT/ICT, jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe i sektor usług prozdrowotnych. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu może osiągnąć 1 mln zł. Nabór wniosków rozpocznie się 24 czerwca 2016 r. i potrwa do 5 sierpnia 2016 r.
Autor:
Monika Jasieniecka, Departament Doradztwa Europejskiego,
T +48 56 657 55 91
M +48 698 610 018
E monika.jasieniecka@pl.gt.com
Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Audyt – Podatki – Outsourcing – Konsulting
Member of Grant Thornton International Ltd