W 2025 roku w życie wchodzi aż 17 nowych regulacji, przygotowanych przez Unię Europejską, dotyczących cyberbezpieczeństwa. Dzielimy się z Państwem najważniejszymi z nich po to, aby każdy miał możliwość jak najlepszego przygotowania się na te nowości. Na pewno każdy z Państwa słyszał o NIS-2, ale co z regulacjami takimi jak DORA? CRA? Jakie wyzwania niosą dla Twojej organizacji? Czy jesteś na nie gotowy? Ustawodawca przewidział bardzo dotkliwe kary za brak wdrożenia wymagań.

NIS2: Dlaczego ryzyko jest zbyt duże, by je zignorować?

Dyrektywa NIS-2 obejmuje firmy z sektorów takich jak energetyka, transport, finanse, zdrowie i usługi cyfrowe, w tym średnie i duże przedsiębiorstwa pełniące kluczowe role w infrastrukturze krytycznej. Wymaga wdrożenia systemów zarządzania ryzykiem, szybkiego raportowania incydentów oraz stałego monitorowania zagrożeń cybernetycznych. Organizacje muszą przeprowadzić audyt bezpieczeństwa, zidentyfikować ryzyka i dostosować swoje procedury do nowych wymogów. Kluczowe jest również szkolenie personelu i zapewnienie skutecznego nadzoru zarządu nad ochroną IT. 

Za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary do 10 milionów euro lub 2% globalnego obrotu, a także osobista odpowiedzialność zarządów. Najczęstsze przewinienia to opóźnienia w raportowaniu incydentów oraz brak wdrożonych procedur bezpieczeństwa.

Dostosowanie do NIS-2 to nie tylko obowiązek, ale też szansa na poprawę zabezpieczeń i budowanie zaufania klientów. Wspieramy firmy w przygotowaniu się do nowych regulacji, minimalizując ryzyko i chroniąc przed sankcjami. Skontaktuj się z nami, aby zabezpieczyć swoją organizację na przyszłość! 

Nie wiesz czy Twoja firma podlega pod NIS2? Sprawdź! [ANKIETA]

NIS-2 – czy moja firma podlega? [ANKIETA]

Przygotowaliśmy dla Państwa krótki kwestionariusz, który pozwoli zidentyfikować, czy i w jakim stopniu Państwa firma podlegać będzie pod wymagania Dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej (dyrektywa NIS2). NIS-2 zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa, która ma wejść w życie na przełomie 2023 i 2024. Nowe regulacje wprowadzą znaczące zmiany dla polskich podmiotów: odpowiedzialność organów zarządzających oraz kary dochodzące do 10 000 000 euro lub aż 2% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Z przyjemnością pomożemy Państwu przygotować się do tych nowych wymagań. Aby wstępnie zbadać swoje nowe obowiązki w tym zakresie przygotowaliśmy kilka pytań. Po odpowiedzi na pytania otrzymają Państwo wynik, który odzwierciedli prawdopodobieństwo polegania pod nowe obowiązki nałożone przez Dyrektywę i projektowaną nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa.

1

Informacje o Twoim biznesie

2

Kwestionariusz

3

Wynik

Czy Twoja firma operuje w jednym z poniższych sektorów?

  • Energia
  • Transport
  • Bankowość i infrastruktura rynków finansowych
  • Ochrona zdrowia
  • Zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucja
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Zarządzanie usługami ICT
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
  • Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
  • Inna produkcja
  • Usługi pocztowe
  • Gospodarowanie odpadami
  • Dostawcy usług cyfrowych
  • Badania naukowe
  • dostawca usług DNS
  • kwalifikowany albo niekwalifikowany dostawca usług zaufania
  • Podmiot krytyczny
  • Podmiot publiczny
  • Rejestr nazw domen najwyższego poziomu (TLD)
  • przedsiębiorca komunikacji elektronicznej
  • INNE

    W szczególności:

  • Wydobywanie kopalin
  • Energia elektryczna - jako operator systemów dystrybucyjnych, przesyłowych, wytwórca lub uczestnik rynku magazynowania, agregacji, a także jako operator punktów ładowania odpowiedzialni za zarządzanie punktem ładowania i jego obsługę, świadczący usługę ładowania użytkownikom końcowym, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności
  • System ciepłowniczy lub chłodniczy - operator systemu ciepłowniczego lub chłodniczego
  • Ropa naftowa - jako operator ropociągu, operator instalacji służącej do produkcji, rafinacji, przetwarzania lub magazynowania i przesyłu ropy naftowej, jak również stanowiący krajową centralę zapasów ropy naftowej
  • Gaz - Jako przedsiębiorca dostarczający gaz lub operator systemu dystrybucyjnego, przesyłowego, magazynowania, LNG, jak również przedsiębiorstwo gazowe lub operator instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego; podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wydobywania gazu ziemnego na podstawie koncesji
  • Energetyka jądrowa - podmiot będący operatorem obiektu energetyki jądrowej, podmiot będący inwestorem obiektu energetyki jądrowej
  • Wodór - jako operator instalacji służących do produkcji, magazynowania i przesyłu wodoru
  • Transport lotniczy - jako przewoźnik lotniczy, Zarządzający portem lotniczym lub jako obsługujący urządzenia pomocnicze w porcie lotniczym; operator zarządzający ruchem lotniczym, który zapewnia służbę kontroli ruchu lotniczego (ATC)
  • Transport kolejowy - zarządcy infrastruktury kolejowej lub przedsiębiorstwa kolejowe, w tym operatorzy infrastruktury kolejowej
  • Transport wodny - armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów, a także organy zarządzające portami, oraz jednostki wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w tych portach, a także operatorzy systemów ruchu statków
  • Transport drogowy - organy administracji drogowej odpowiedzialne za zarządzanie ruchem drogowym, z wyłączeniem podmiotów publicznych, dla których zarządzanie ruchem lub obsługa inteligentnych systemów transportowych jest inną niż istotna częścią ich ogólnej działalności
  • W szczególności:

  • Instytucja kredytowa
  • operatorzy systemów obrotu
  • kontrahenci centralni (CCP)
  • SKOK
  • Biura maklerskie
  • W szczególności:

  • Podmiot leczniczy
  • Laboratoria referencyjne UE
  • podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produktów leczniczych
  • podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej będące podwykonawcą dla podmiotów kluczowych lub ważnych w sektorze ochrona zdrowi
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne
  • Apteka ogólnodostępna
  • Hurtownia farmaceutyczna
  • dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
  • W szczególności:

  • Dostawca punktu wymiany ruchu internetowego
  • Dostawca chmury obliczeniowej
  • Dostawca usług centrum przetwarzania danych
  • Dostawca sieci dostarczania treści
  • Podmiot świadczący usługę rejestracji nazw domen
  • Dostawca usług zarządzanych
  • Dostawca usług zarządzanych w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • operatorzy infrastruktury naziemnej należącej do, zarządzanej i obsługiwanej przez państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej
  • W szczególności przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją substancji oraz wytwarzaniem i dystrybucją substancji lub mieszanin, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem z substancji lub mieszanin wyrobów
  • Przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się dystrybucją hurtową oraz przemysłowymi produkcją i przetwarzaniem
  • produkcja wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
  • produkcja urządzeń elektrycznych
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego
  • operatorzy świadczący usługi pocztowe
  • Zbieranie odpadów
  • Transport odpadów
  • Przetwarzanie odpadów, w tym sortowanie, wraz z nadzorem nad wymienionymi działaniami, a także późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów
  • Działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami
  • Dostawy i usługi dla sektora gospodarowania odpadami
  • Zbieranie odpadów
  • dostawcy internetowych platform handlowych
  • dostawcy wyszukiwarek internetowych
  • dostawcy platform usług sieci społecznościowych
  • organizacje badawcze
  • uczelnie
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki
  • instytuty naukowe PAN
  • międzynarodowe instytuty naukowe
  • Centrum Łukasiewicz
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Polska Akademia Umiejętności
  • W szczególności:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa
  • sądy i trybunały
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  • związki metropolitalne
  • jednostki budżetowe
  • samorządowe zakłady budżetowe
  • agencje wykonawcze
  • instytucje gospodarki budżetowej
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • uczelnie publiczne
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury
  • Instytuty badawcze
  • Narodowy Bank Polski
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
  • Polskie Centrum Akredytacji
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Polska Agencja Prasowa
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 i 1089)
  • Polski Fundusz Rozwoju i inne instytucje rozwoju, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3-6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku
  • Spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679)

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Mniej niż 50
  • Pomiędzy 50 a 250
  • Więcej niż 250
  • Mniej niż 10 mln Euro
  • Pomiędzy 10 a 50 mln Euro
  • Powyżej 50 mln Euro

Twój wynik:

Twoje odpowiedzi
Wielkość firmy 0 - 10 pracowników Zmień

Adam Woźniak

Executive Director

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.

IA Act – Klasyfikacja sztucznej inteligencji

W połowie tego roku w życie weszło rozporządzenie IA Act, który diametralnie zmienia podejście do zarządzania ryzykiem w systemach sztucznej inteligencji. Nadchodzący luty 2025 roku będzie kluczowym momentem, w którym rozpocznie się pierwszy etap klasyfikacji systemów AI o niedopuszczalnym ryzyku.  Co to oznacza w praktyce? 

Firmy będą zobowiązane natychmiast wycofać lub gruntownie przebudować systemy AI, które stwarzają niedopuszczalne ryzyko dla społeczeństwa. Dlatego firmy powinny jak najszybciej rozpocząć kompleksową inwentaryzację wszystkich systemów AI, zidentyfikować potencjalne obszary ryzyka i systematycznie oceniać ich zgodność z wytycznymi rozporządzenia, aby w kolejnych etapach uniknąć kumulacji zadań i presji czasowej, która mogłaby sparaliżować działania dostosowawcze. Zakończenie pierwszego etapu klasyfikacji w sposób rzetelny i terminowy pozwoli na płynne przejście do kolejnych faz wdrażania AI Act, umożliwiając firmom rozłożenie procesu dostosowawczego w czasie i uniknięcie jednoczesnej realizacji wielu złożonych zadań regulacyjnych. 

Kluczowym argumentem przemawiającym za natychmiastowym podjęciem działań jest ryzyko finansowe – brak wdrożenia wymaganych klasyfikacji może skutkować karami sięgającymi 30 milionów euro lub 6% rocznego globalnego obrotu firmy, co dla wielu przedsiębiorstw oznacza potencjalną stratę mogącą zagrozić stabilności finansowej całej organizacji.  

Rozporządzenie nie jest jedynie biurokratycznym dokumentem, ale realną odpowiedzią na rosnące zagrożenia związane z niekontrolowanym rozwojem sztucznej inteligencji. Koncentruje się ono na ochronie praw obywatelskich, minimalizacji ryzyka dyskryminacji oraz zapewnieniu przejrzystości systemów AI. 

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

CRA (Cyber Resilience Act)

CRA (Cyber Resilience Act) to regulacja Unii Europejskiej, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów cyfrowych sprzedawanych w UE. Dotyczy ona producentów, importerów i dystrybutorów takich produktów oraz obejmuje urządzenia i oprogramowanie podłączone do sieci Internet. Nakłada obowiązek zapewnienia, że produkty są projektowane z myślą o bezpieczeństwie i pozostają odporne na zagrożenia cybernetyczne przez cały cykl życia.

Firmy muszą wdrożyć procesy oceny ryzyka, regularne aktualizacje oprogramowania oraz monitorowanie podatności. Przygotowując się, przedsiębiorstwa powinny przeanalizować swoje produkty, wzmocnić procedury testowania bezpieczeństwa i zapewnić zgodność z wymaganiami certyfikacyjnymi. Ważne jest także wdrożenie środków zarządzania incydentami i raportowania podatności. 

Dyrektywa wymaga, by dokumentacja techniczna produktów była transparentna i dostępna dla organów nadzoru. W przypadku naruszenia przepisów, przewidziano kary administracyjne. Mogą one wynosić do 15 milionów euro lub 2,5% rocznego światowego obrotu firmy, zależnie od tego, która kwota jest wyższa. 

CRA ma zastosowanie zarówno do nowych produktów, jak i tych już dostępnych na rynku, jeśli są one dalej wspierane. Ważne jest więc, by przedsiębiorstwa zaktualizowały istniejące produkty i procedury. Wdrożenie dyrektywy ma na celu ochronę konsumentów i infrastruktury przed rosnącymi zagrożeniami cybernetycznymi. Poprawi także zaufanie do technologii cyfrowych na europejskim rynku. Niedostosowanie się do wymogów może skutkować nie tylko karami, ale także utratą reputacji i ograniczeniem dostępu do rynku UE. 

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Cyberbezpieczeństwo i outsourcing IT
Dowiedz się więcej

Rozporządzenie DORA (Digital Operational Resilience Act)

Rozporządzenie DORA (Digital Operational Resilience Act) wprowadza nowe przepisy mające na celu wzmocnienie odporności operacyjnej instytucji finansowych w Unii Europejskiej. Obowiązuje on szeroki zakres podmiotowy, obejmujący nie tylko banki, ubezpieczycieli czy fundusze inwestycyjne oraz, co bardzo ważne,także dostawców usług technologicznych dla sektora finansowego.

W zakresie przedmiotowym DORA nakłada obowiązki związane z zarządzaniem ryzykiem ICT, w tym monitorowaniem i raportowaniem incydentów, testowaniem systemów oraz zarządzaniem relacjami z dostawcami. Aby się przygotować, instytucje powinny dokonać przeglądu swoich systemów zarządzania ryzykiem cyfrowym, zaktualizować procedury reagowania na incydenty oraz wprowadzić regularne testy odporności.  

Za nieprzestrzeganie przepisów, takie jak brak odpowiedniego zarządzania ryzykiem lub niewywiązywanie się z obowiązków raportowych, przewidziane są wysokie kary finansowe, które mogą znacząco wpłynąć na działalność firmy. 

Czytaj więcej: Rozporządzenie DORA: czym jest i kogo dotyczy?

Sprawdź, czy podlegasz pod rozporządzenie DORA

Uwaga, ankieta opiera się o uproszczone założenia. Jeśli chcesz poznać szerszy kontekst i upewnić się o zakresie nowych wymagań, skontaktuj się z naszym ekspertem, Adamem Woźniakiem.

1

Ankieta

2

Wynik

Czy Twoja firma funkcjonuje w sektorze usług bankowych lub finansowych?

Czy Twoja firma jest dostawcą usług ICT?

Czy Twoja firma dostarcza usługi ICT do firm sektora bankowego lub finansowego?

Twój wynik: Twoja firma NAJPRAWDOPODOBNIEJ NIE podlega pod wytyczne rozporządzenia DORA. Twoja firma NAJPRAWDOPODOBNIEJ podlega pod wytyczne rozporządzenia DORA!

Na podstawie otrzymanych informacji Twoja firma prawdopodobnie nie będzie zobowiązana do stosowania wymagań regulacji DORA.
Na podstawie otrzymanych informacji Twoja firma prawdopodobnie może pośrednio lub bezpośrednio być zobowiązana do stosowania wymagań regulacji DORA.
Twoje odpowiedzi
Czy Twoja firma funkcjonuje w sektorze usług bankowych lub finansowych? - Zmień
Czy Twoja firma jest dostawcą usług ICT? - Zmień
Czy Twoja firma dostarcza usługi ICT do firm sektora bankowego lub finansowego? - Zmień

Adam Woźniak

Executive Director

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.

AUTORZY: Theodora Caprusu, Piotr Dunder, Hubert Bekasiewicz

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Cyberbezpieczeństwo i outsourcing IT

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.