Na stronie MF została opublikowana nowa struktura dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT(3), która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2018 roku. Wielka szkoda, że resort finansów podczas opracowywania nowej struktury nie odniósł się do tak wielu uwag, które podatnicy zgłosili w ramach konsultacji podatkowych. Wiele z nich mogło pozytywnie wpłynąć na proces przygotowywania i weryfikowania JPK_VAT. Co prawda każda zmiana w strukturze wiąże się ze zmianami w systemach finansowo-księgowych i jest uciążliwa dla przedsiębiorców, ale jeśli już taka zmiana jest wprowadzana, to warto zadbać o to, żeby była na tyle kompleksowa, aby nie były potrzebne kolejne poprawki w niedługim czasie.

Co proponowano?

Ministerstwo Finansów ogłosiło konsultacje podatkowe w zakresie proponowanych zmian w strukturze JPK_VAT. W ślad za zawiadomieniem o ich rozpoczęciu, wielu podatników jak również organizacji zrzeszających przedsiębiorców przesłało swoje propozycje. Na stronie MF pojawiło się 50 opinii. Wśród nich można było znaleźć m.in. takie rozwiązania jak: usunięcie adresu kontrahentów, wprowadzenie odpowiednika pozycji 42 z deklaracji VAT-7 „kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji”, dodanie pól, które mogłyby stopniowo zastępować deklarację VAT.

Sprawdź Jednolity Plik Kontrolny (JPK) Grant Thornton

 

Co się zmieni?

W nowej strukturze można znaleźć następujące zmiany:

  1. W polu „CelZlozenia” podatnik nie będzie jak dotychczas wskazywał „1” w przypadku pierwszego pliku i „2” w przypadku każdej kolejnej jego korekty. W nowej strukturze JPK_VAT(3) każda kolejna korekta to kolejny numer wskazany w polu „CelZlozenia”. Np. trzeci przesłany plik dla tego samego okresu (druga korekta pliku) będzie oznaczony numerem „3” itd.
  2. Dodanie pola „NazwaSystemu” opisane jako Nazwa systemu, z którego pochodzą dane. Można się domyślać, że podatnik będzie zobowiązany do wskazania nazwy systemu finansowo-księgowego, przy pomocy którego prowadzi ewidencję zakupu i sprzedaży VAT.
  3. W sekcji identyfikującej podatnika przekazującego plik pozostawiono jedynie NIP oraz pełną nazwę, a ponadto dodano pole „Email”, w którym podatnik będzie mógł fakultatywnie wskazać adres mailowy do kontaktu.
  4. …i na tym niestety koniec.

Z dużej chmury mały deszcz. Zapowiadało się ciekawie, a finalnie zmiany są tak niewielkie, że nawet ciężko się do nich odnieść. Z jednej strony dobrze, że nie ma ich wiele, bo wiąże się to ze zmianami po stronie podatników, jednak tak jak wskazałem powyżej – skoro i tak podatnicy będą zmuszeni do wdrożenia zmian, to pewien niedosyt zostaje, bo obecnie obowiązującą strukturę JPK_VAT(2) można było zdecydowanie bardziej zmienić, co pozytywnie odczuliby zarówno podatnicy jak również fiskus.

Ważny fragment

Nowa struktura zacznie obowiązywać dopiero od stycznia 2018 roku, dlatego dane za miesiące wrzesień – grudzień 2017 roku powinny być raportowane zgodnie z obecnie obowiązującą strukturą JPK_VAT(2)

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Nowa struktura JPK_VAT (3) – o co tyle hałasu?

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.