Od 1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy w ustawy o podatkach lokalnych zakresie w podatku od nieruchomości. Między innymi dodano w ustawie definicje budowli, a w załączniku nr 4. umieszczono ich katalog. W Internecie pojawiły się liczne publikacje mówiące o nowym podatku od ogrodzeń. Skala tego zjawiska była na tyle duża, że głos zabrało Ministerstwo Finansów. Co się zatem zmieniło?

Czy ogrodzenie podlega podatkowi od nieruchomości?

Jak wyjaśnia Ministerstwo do końca 2024 r. ogrodzenie było uznawane za budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (upol) i podlegało podatkowi od nieruchomości od jego wartości początkowej, pod warunkiem, że jego użytkowanie związane było z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. ogrodzenie w dalszym ciągu pozostaje przedmiotem podatku od nieruchomości, jako jedna z budowli wymienionych w Załączniku 4 do upol. Warunkiem do objęcia ogrodzeń podatkiem konieczne było i jest obecnie wykazanie związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ministerstwo wskazało również, że:

nieopodatkowane podatkiem od nieruchomości pozostają ogrodzenia budynku mieszkalnego, którego część zajęta jest przez osobę prywatną na prowadzenie biura rachunkowego lub gabinetu stomatologicznego. Zajęcie części budynku mieszkalnego na cele działalności gospodarczej nie pozbawia budynku charakteru mieszkalnego, a budynki mieszkalne ustawa jednoznacznie wyłącza z kategorii obiektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W tym zakresie stan prawny także nie uległ zmianie.

Oświadczenie Ministerstwa wywołało jednak dyskusję na temat opodatkowania ogrodzeń, gdyż część przedsiębiorców takiego podatku nie odprowadzała do tej pory. Było to działanie nieprawidłowe.

Nie tylko ogrodzenia, ale także drogi, place parkingi, podjazdy czy oświetlenie zewnętrzne wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegały i podlegają opodatkowaniu. Nawet jeśli nie były to wyodrębnione składniki majątku znajdujące się w ewidencji środków trwałych jako odrębne pozycje.

Czytaj więcej: Jak wydłużyć termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r.?

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Ogrodzenia obsługujące jeden budynek

Najczęściej lista obiektów podlegających pod podatek od nieruchomości jest spójna z wykazem obiektów klasyfikowanych jako budynki i budowle w ewidencji środków trwałych, ale nie zawsze tak się dzieje.

Wątpliwości, co do opodatkowania ogrodzeń, oświetlenia czy parkingów wynikać mogą z treści objaśnień do rozporządzenia w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie bowiem z nimi:

w skład budynku jako pojedynczego obiektu inwentarzowego wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, przykładowo chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie. 

W praktyce oznacza to, że dla celów rachunkowych i podatku dochodowego (w tym amortyzacji), budowle obsługujące jeden budynek nie stanowią osobnego środka trwałego. Ich wartość zwiększa wartość budynku.

Jednakże zdaniem organów podatkowych jak i sądów administracyjnych nie stanowi to podstawy do wyłączenia budowli spod opodatkowania podatkiem od nieruchomości. NSA w wyroku z 27 stycznia 2023 roku (III FSK 1879/21), wskazał, iż na gruncie podatku od nieruchomości nie ma znaczenia sposób identyfikacji i ewidencjonowania środka trwałego dla potrzeb podatków dochodowych. A zatem, sytuacja, w które dany obiekt nie jest środkiem trwałym, ale podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości może wystąpić.

Tym bardziej, po zmianie ustawy od 2025 r., skoro ogrodzenia, place, parkingi są wprost wymienione w załączniku stanowiącym katalog budowli, nie powinno być co do tego wątpliwości, że podlegają one pod podatek od nieruchomości. Większym wyzwaniem może być jednak w takim przypadku ustalenie wartości stanowiącej podstawę opodatkowania.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo podatkowe
Dowiedz się więcej

Jednocześnie przypominamy, że jeżeli podatnicy potrzebują więcej czasu na weryfikacji prawidłowości wykazu i podstawy opodatkowania w zakresie podatku od nieruchomości, mogą do końca stycznia 2025 r. złożyć do właściwego organu podatkowego (gminy, miasta) pisemne zawiadomienie o tym, że zamierzają skorzystać z uprawnienia pozwalającego na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.

Wówczas to marca płacą podatek od nieruchomości za miesiące styczeń – marzec w wysokości odpowiadającej 1/12 należnego podatku za 2024 r. Jeśli tak uiszczone raty okażą się niższe niż wynikające z deklaracji złożonej z końcem marca – brakującą kwotę podatku zapłacą bez odsetek za zwłokę.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.