Czy ogrodzenie podlega podatkowi od nieruchomości?
Jak wyjaśnia Ministerstwo do końca 2024 r. ogrodzenie było uznawane za budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (upol) i podlegało podatkowi od nieruchomości od jego wartości początkowej, pod warunkiem, że jego użytkowanie związane było z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. ogrodzenie w dalszym ciągu pozostaje przedmiotem podatku od nieruchomości, jako jedna z budowli wymienionych w Załączniku 4 do upol. Warunkiem do objęcia ogrodzeń podatkiem konieczne było i jest obecnie wykazanie związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ministerstwo wskazało również, że:
W tym zakresie stan prawny także nie uległ zmianie.
Oświadczenie Ministerstwa wywołało jednak dyskusję na temat opodatkowania ogrodzeń, gdyż część przedsiębiorców takiego podatku nie odprowadzała do tej pory. Było to działanie nieprawidłowe.
Nie tylko ogrodzenia, ale także drogi, place parkingi, podjazdy czy oświetlenie zewnętrzne wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegały i podlegają opodatkowaniu. Nawet jeśli nie były to wyodrębnione składniki majątku znajdujące się w ewidencji środków trwałych jako odrębne pozycje.
Czytaj więcej: Jak wydłużyć termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r.?
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Ogrodzenia obsługujące jeden budynek
Najczęściej lista obiektów podlegających pod podatek od nieruchomości jest spójna z wykazem obiektów klasyfikowanych jako budynki i budowle w ewidencji środków trwałych, ale nie zawsze tak się dzieje.
Wątpliwości, co do opodatkowania ogrodzeń, oświetlenia czy parkingów wynikać mogą z treści objaśnień do rozporządzenia w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie bowiem z nimi:
W praktyce oznacza to, że dla celów rachunkowych i podatku dochodowego (w tym amortyzacji), budowle obsługujące jeden budynek nie stanowią osobnego środka trwałego. Ich wartość zwiększa wartość budynku.
Jednakże zdaniem organów podatkowych jak i sądów administracyjnych nie stanowi to podstawy do wyłączenia budowli spod opodatkowania podatkiem od nieruchomości. NSA w wyroku z 27 stycznia 2023 roku (III FSK 1879/21), wskazał, iż na gruncie podatku od nieruchomości nie ma znaczenia sposób identyfikacji i ewidencjonowania środka trwałego dla potrzeb podatków dochodowych. A zatem, sytuacja, w które dany obiekt nie jest środkiem trwałym, ale podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości może wystąpić.
Tym bardziej, po zmianie ustawy od 2025 r., skoro ogrodzenia, place, parkingi są wprost wymienione w załączniku stanowiącym katalog budowli, nie powinno być co do tego wątpliwości, że podlegają one pod podatek od nieruchomości. Większym wyzwaniem może być jednak w takim przypadku ustalenie wartości stanowiącej podstawę opodatkowania.
Jednocześnie przypominamy, że jeżeli podatnicy potrzebują więcej czasu na weryfikacji prawidłowości wykazu i podstawy opodatkowania w zakresie podatku od nieruchomości, mogą do końca stycznia 2025 r. złożyć do właściwego organu podatkowego (gminy, miasta) pisemne zawiadomienie o tym, że zamierzają skorzystać z uprawnienia pozwalającego na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.
Wówczas to marca płacą podatek od nieruchomości za miesiące styczeń – marzec w wysokości odpowiadającej 1/12 należnego podatku za 2024 r. Jeśli tak uiszczone raty okażą się niższe niż wynikające z deklaracji złożonej z końcem marca – brakującą kwotę podatku zapłacą bez odsetek za zwłokę.