GrantThornton - regiony
W dniu 28 marca 2025 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (nr z wykazu UD196). W projekcie znajdują się m. in. zmiany w zakresie obowiązujących przepisów MDR.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że celem projektu ustawy jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi i zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Projekt zmian przepisów MDR – najważniejsze kwestie

1. Wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

2. Uszeregowanie definicji legalnych dotyczących schematów podatkowych oraz ich dostosowanie do zakresu pojęciowego Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r.1 (tzw. DAC6, dalej: „Dyrektywa”), w tym zmiana w ogólnych cechach rozpoznawczych, szczególnych cechach rozpoznawczych i innych szczególnych cechach rozpoznawczych. Powiązanie innych szczególnych cech rozpoznawczych z kryterium głównej korzyści.

3. Ograniczenie raportowania MDR – podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych poprzez wyłączenie z obowiązku przekazania informacji o podlegającym zgłoszeniu uzgodnieniu krajowym w sytuacji, kiedy dane tego uzgodnienia zostały już przekazane w ramach informacji o cenach transferowych (TPR) lub imiennej informacji sporządzonej dla nierezydenta na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku dla nierezydenta na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (IFTR).

4. Wprowadzenie możliwości wydania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia wyłączającego podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych, które pomimo spełnienia cech rozpoznawczych nie podlegają raportowaniu do Szefa KAS.

5. Wprowadzenie możliwości wydania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia określającego grupy podmiotów, które będą zwolnione z obowiązku raportowania podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych.

6. Dostosowanie obowiązków podmiotów obowiązanych do raportowania informacji o schematach podatkowych do zakresu określonego w Dyrektywie:

  • zmiana mechanizmów raportowania przez promotorów (w tym promotorów wykonujących czynności wspomagające) oraz korzystających w tym precyzyjne określenie rozpoczęcia terminów do raportowania dla każdego podmiotu;
  • Usunięcie podmiotu „wspomagającego” (pozostawienie jedynie dwóch podmiotów: „promotora” i „korzystającego” – na wzór regulacji w Dyrektywie);
  • likwidacja obowiązku przekazywania zawiadomień (MDR-2),
  • rozszerzenie katalogu podmiotów którym należy przekazać potwierdzenie nadania NSP.

7. Dostosowanie kwestii składania do Szefa KAS informacji o schematach podatkowych przez promotora, na którym ciąży chroniona tajemnica zawodowa, do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8) w odniesieniu do art. 8ab ust. 5.:

  • Zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS.
  • Doprecyzowanie regulacji dotyczących raportowania w sytuacji kiedy kilka podmiotów jest zobowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Procedury podatkowe
Dowiedz się więcej

8. Dostosowanie przepisów dotyczących zakresu danych przekazywanych w treści informacji o schemacie podatkowym (informacji MDR-1) i kwartalnej aktualizacji informacji (informacji MDR-4).

9. Zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych standaryzowanych.

10. Dostosowanie przepisów dotyczących nadawania i unieważniania Numeru Schematu Podatkowego (NSP).

11. Dokonanie zmiany przepisów dotyczących dokonywania uzupełnień w zakresie złożonych informacji o schematach podatkowych przez możliwość uzupełnienia złożonej informacji zarówno przed, jak i po wydaniu NSP w celu poprawienia zaraportowanych danych lub uzupełnienia złożonej informacji.

12. Rozszerzenie katalogu sytuacji, w której Szef KAS wydaje postanowienie o odmowie nadania NSP lub unieważnia NSP.

13. Usunięcie przepisu dotyczącego doręczania potwierdzenia nadania NSP oraz innych pism związanych ze stosowaniem przepisów rozdziału 11a działu III Ordynacji podatkowej z uwagi na zmianę art. 86o, która powoduje, że kwestia doręczeń w zakresie MDR będzie wynikała z przepisów ogólnych.

14. Wprowadzenie generalnego obowiązku przekazywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) jedynie raz do roku wraz z jednoczesnym wprowadzeniem możliwości wskazania szacunkowej wysokości korzyści podatkowej w przypadku braku możliwości wskazania wysokości korzyści podatkowej oraz wprowadzenie przepisu w przypadku konieczności przeliczenia korzyści podatkowej z innej waluty niż polski złoty.

15. Umożliwienie podpisywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) również przez pełnomocnika.

16. Uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.

17. Zmiany w zakresie niewykonywania obowiązków MDR wskazanych w ustawie Kodeks karny skarbowy przez:

  • zmniejszenie kar za uchylanie się obowiązkom z 720 do 240 stawek dziennych;
  • wprowadzenie penalizacji przekazywania po terminie informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (MDR-3);
  • uchylenie penalizacji nieprzekazywania danych do raportowania i niewystępowania z pismem o przekazanie oświadczenia z zakresu MDR – obecny art. 80f § 3 pkt 2 i 4 KKS;
  • wprowadzenie penalizacji nieprzekazywania informacji MDR-4.

Przedstawiony projekt zmian przepisów MDR wprowadza wiele nowych wątpliwości przy raportowaniu schematów krajów jak również transgranicznych. Nowe niejasne definicje czy rozszerzenie zakresu stosowania niektórych cech rozpoznawczych nie są oczekiwanym przez podatników rozwiązaniem problemu raportowania MDR. To dobry moment aby pochylić się nad przedstawionymi przepisami i wspólnie wypracować zmiany, które wpłyną na zmniejszenie obowiązków w tej materii.

Czytaj więcej: Założenia do projektu zamian w zakresie przepisów MDR

Nasi specjaliści z Grant Thornton będą uważnie przyglądać się postępom prac nad projektem oraz przedstawiać na bieżąco swoje uwagi.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Procedury podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.