Ministerstwo Finansów wskazuje, że celem projektu ustawy jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi i zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Nowy projekt zmian przepisów MDR – najważniejsze kwestie
1. Wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
2. Uszeregowanie definicji legalnych dotyczących schematów podatkowych oraz ich dostosowanie do zakresu pojęciowego Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r.1 (tzw. DAC6, dalej: „Dyrektywa”), w tym zmiana w ogólnych cechach rozpoznawczych, szczególnych cechach rozpoznawczych i innych szczególnych cechach rozpoznawczych. Powiązanie innych szczególnych cech rozpoznawczych z kryterium głównej korzyści.
3. Usunięcie raportowania tzw. krajowych schematów podatkowych (schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne) i usunięcie innych szczególnych cech rozpoznawczych oraz ogólnych cech rozpoznawczych niewystępujących w Dyrektywie.
4. Dostosowanie obowiązków podmiotów obowiązanych do raportowania informacji o schematach podatkowych do zakresu określonego w Dyrektywie:
- zmiana mechanizmów raportowania przez promotorów (w tym promotorów wykonujących czynności wspomagające) oraz korzystających w tym precyzyjne określenie rozpoczęcia terminów do raportowania dla każdego podmiotu;
- Usunięcie podmiotu „wspomagającego” (pozostawienie jedynie dwóch podmiotów: „promotora” i „korzystającego” – na wzór regulacji w Dyrektywie);
- likwidacja obowiązku przekazywania zawiadomień (MDR-2),
- rozszerzenie katalogu podmiotów którym należy przekazać potwierdzenie nadania NSP.
5. Usunięcie obowiązku raportowania przez promotorów zobowiązanych do zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej. Dostosowanie kwestii składania do Szefa KAS informacji o schematach podatkowych przez promotora, na którym ciąży chroniona tajemnica zawodowa, do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8) w odniesieniu do art. 8ab ust. 5.:
- Zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS.
- Doprecyzowanie regulacji dotyczących raportowania w sytuacji kiedy kilka podmiotów jest zobowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym.
6. Dostosowanie przepisów dotyczących zakresu danych przekazywanych w treści informacji o schemacie podatkowym (informacji MDR-1) i kwartalnej aktualizacji informacji (informacji MDR-4).
7. Dostosowanie przepisów dotyczących nadawania i unieważniania Numeru Schematu Podatkowego (NSP).
8. Dokonanie zmiany przepisów dotyczących dokonywania uzupełnień w zakresie złożonych informacji o schematach podatkowych przez możliwość uzupełnienia złożonej informacji zarówno przed, jak i po wydaniu NSP w celu poprawienia zaraportowanych danych lub uzupełnienia złożonej informacji.
9. Rozszerzenie katalogu sytuacji, w której Szef KAS wydaje postanowienie o odmowie nadania NSP lub unieważnia NSP.
10. Usunięcie przepisu dotyczącego doręczania potwierdzenia nadania NSP oraz innych pism związanych ze stosowaniem przepisów rozdziału 11a działu III Ordynacji podatkowej z uwagi na zmianę art. 86o, która powoduje, że kwestia doręczeń w zakresie MDR będzie wynikała z przepisów ogólnych.
11. Wprowadzenie generalnego obowiązku przekazywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) jedynie raz do roku wraz z jednoczesnym wprowadzeniem możliwości wskazania szacunkowej wysokości korzyści podatkowej w przypadku braku możliwości wskazania wysokości korzyści podatkowej oraz wprowadzenie przepisu w przypadku konieczności przeliczenia korzyści podatkowej z innej waluty niż polski złoty.
12. Umożliwienie podpisywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) również przez pełnomocnika.
13.Uchylenie art. 86k upoważniającego Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydawania ogólnych wyjaśnień dotyczących możliwości zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania lub innych przepisów mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania w przypadku zastosowania schematu podatkowego lub kategorii schematów podatkowych.
14. Uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
15. Zmiany w zakresie niewykonywania obowiązków MDR wskazanych w ustawie Kodeks karny skarbowy przez:
- zmniejszenie kar za nieprzekazanie informacji z 720 do 240 stawek dziennych (niewykonanie obowiązków);
- wprowadzenie sankcji za przekazanie informacji po terminie penalizowaną karą 120 stawek dziennych grzywny (wykonanie obowiązku po terminie wynikającym z ustawy).
- wprowadzenie penalizacji przekazywania po terminie informacji o stosowaniu schematu podatkowego (MDR-3);
- uchylenie penalizacji nieprzekazywania danych do raportowania i niewystępowania z pismem o przekazanie oświadczenia z zakresu MDR – obecny art. 80f § 3 pkt 2 i 4 KKS;
- wprowadzenie penalizacji nieprzekazywania informacji MDR-4.
Przedstawiony nowy projekt zmian przepisów MDR wprowadza wiele pozytywnych zmian jak np. usunięcie raportowania tzw. krajowych schematów podatkowych (schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne) i usunięcie innych szczególnych cech rozpoznawczych oraz ogólnych cech rozpoznawczych niewystępujących w Dyrektywie. W projekcie znajduje się też wiele nowych wątpliwości, które wymagają doprecyzowania.
Czytaj więcej: Założenia do projektu zamian w zakresie przepisów MDR
Nasi specjaliści z Grant Thornton będą uważnie przyglądać się postępom prac nad projektem oraz przedstawiać na bieżąco swoje uwagi.