Ministerstwo Finansów wskazuje, że celem projektu ustawy jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi i zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Projekt zmian przepisów MDR – najważniejsze kwestie
1. Wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
2. Uszeregowanie definicji legalnych dotyczących schematów podatkowych oraz ich dostosowanie do zakresu pojęciowego Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r.1 (tzw. DAC6, dalej: „Dyrektywa”), w tym zmiana w ogólnych cechach rozpoznawczych, szczególnych cechach rozpoznawczych i innych szczególnych cechach rozpoznawczych. Powiązanie innych szczególnych cech rozpoznawczych z kryterium głównej korzyści.
3. Ograniczenie raportowania MDR – podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych poprzez wyłączenie z obowiązku przekazania informacji o podlegającym zgłoszeniu uzgodnieniu krajowym w sytuacji, kiedy dane tego uzgodnienia zostały już przekazane w ramach informacji o cenach transferowych (TPR) lub imiennej informacji sporządzonej dla nierezydenta na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku dla nierezydenta na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (IFTR).
4. Wprowadzenie możliwości wydania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia wyłączającego podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych, które pomimo spełnienia cech rozpoznawczych nie podlegają raportowaniu do Szefa KAS.
5. Wprowadzenie możliwości wydania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia określającego grupy podmiotów, które będą zwolnione z obowiązku raportowania podlegających zgłoszeniu uzgodnień krajowych.
6. Dostosowanie obowiązków podmiotów obowiązanych do raportowania informacji o schematach podatkowych do zakresu określonego w Dyrektywie:
- zmiana mechanizmów raportowania przez promotorów (w tym promotorów wykonujących czynności wspomagające) oraz korzystających w tym precyzyjne określenie rozpoczęcia terminów do raportowania dla każdego podmiotu;
- Usunięcie podmiotu „wspomagającego” (pozostawienie jedynie dwóch podmiotów: „promotora” i „korzystającego” – na wzór regulacji w Dyrektywie);
- likwidacja obowiązku przekazywania zawiadomień (MDR-2),
- rozszerzenie katalogu podmiotów którym należy przekazać potwierdzenie nadania NSP.
7. Dostosowanie kwestii składania do Szefa KAS informacji o schematach podatkowych przez promotora, na którym ciąży chroniona tajemnica zawodowa, do wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. oraz dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8) w odniesieniu do art. 8ab ust. 5.:
- Zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS.
- Doprecyzowanie regulacji dotyczących raportowania w sytuacji kiedy kilka podmiotów jest zobowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym.
8. Dostosowanie przepisów dotyczących zakresu danych przekazywanych w treści informacji o schemacie podatkowym (informacji MDR-1) i kwartalnej aktualizacji informacji (informacji MDR-4).
9. Zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych standaryzowanych.
10. Dostosowanie przepisów dotyczących nadawania i unieważniania Numeru Schematu Podatkowego (NSP).
11. Dokonanie zmiany przepisów dotyczących dokonywania uzupełnień w zakresie złożonych informacji o schematach podatkowych przez możliwość uzupełnienia złożonej informacji zarówno przed, jak i po wydaniu NSP w celu poprawienia zaraportowanych danych lub uzupełnienia złożonej informacji.
12. Rozszerzenie katalogu sytuacji, w której Szef KAS wydaje postanowienie o odmowie nadania NSP lub unieważnia NSP.
13. Usunięcie przepisu dotyczącego doręczania potwierdzenia nadania NSP oraz innych pism związanych ze stosowaniem przepisów rozdziału 11a działu III Ordynacji podatkowej z uwagi na zmianę art. 86o, która powoduje, że kwestia doręczeń w zakresie MDR będzie wynikała z przepisów ogólnych.
14. Wprowadzenie generalnego obowiązku przekazywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) jedynie raz do roku wraz z jednoczesnym wprowadzeniem możliwości wskazania szacunkowej wysokości korzyści podatkowej w przypadku braku możliwości wskazania wysokości korzyści podatkowej oraz wprowadzenie przepisu w przypadku konieczności przeliczenia korzyści podatkowej z innej waluty niż polski złoty.
15. Umożliwienie podpisywania informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (informacji MDR-3) również przez pełnomocnika.
16. Uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
17. Zmiany w zakresie niewykonywania obowiązków MDR wskazanych w ustawie Kodeks karny skarbowy przez:
- zmniejszenie kar za uchylanie się obowiązkom z 720 do 240 stawek dziennych;
- wprowadzenie penalizacji przekazywania po terminie informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (MDR-3);
- uchylenie penalizacji nieprzekazywania danych do raportowania i niewystępowania z pismem o przekazanie oświadczenia z zakresu MDR – obecny art. 80f § 3 pkt 2 i 4 KKS;
- wprowadzenie penalizacji nieprzekazywania informacji MDR-4.
Przedstawiony projekt zmian przepisów MDR wprowadza wiele nowych wątpliwości przy raportowaniu schematów krajów jak również transgranicznych. Nowe niejasne definicje czy rozszerzenie zakresu stosowania niektórych cech rozpoznawczych nie są oczekiwanym przez podatników rozwiązaniem problemu raportowania MDR. To dobry moment aby pochylić się nad przedstawionymi przepisami i wspólnie wypracować zmiany, które wpłyną na zmniejszenie obowiązków w tej materii.
Czytaj więcej: Założenia do projektu zamian w zakresie przepisów MDR
Nasi specjaliści z Grant Thornton będą uważnie przyglądać się postępom prac nad projektem oraz przedstawiać na bieżąco swoje uwagi.