GrantThornton - regiony

Skrócenie czasu pracy – szczegóły pilotażowego programu

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Pod koniec kwietnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki społecznej zapowiedziało prace nad pilotażowym programem dotyczącym skrócenia czasu pracy. W miniony piątek (27 czerwca 2025 roku), poznaliśmy szczegóły tego projektu. Już wkrótce ruszy nabór wniosków przedsiębiorców, którzy, ze wsparciem państwa, będą chcieli wdrożyć to rozwiązanie w swoich firmach.

Pilotaż skróconego czasu pracy

Polacy należą do najbardziej zapracowanych narodów w Europie pod względem liczby przepracowanych godzin w tygodniu. Jednocześnie, coraz częściej zwraca się uwagę na negatywne skutki nadmiernego obciążenia pracą, takie jak: szybkie wypalenie zawodowe, obniżenie efektywności czy zaburzenie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W odpowiedzi na te wyzwania Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało pilotażowy program skierowany do pracodawców, który ma na celu wsparcie we wdrażaniu skróconego czasu pracy. Program zakłada możliwość przetestowania różnych modeli organizacyjnych przy wsparciu finansowym ze strony państwa. Jego celem jest nie tylko sprawdzenie praktycznego działania nowych rozwiązań, ale również zachęcenie przedsiębiorców do większej elastyczności w planowaniu pracy.

Ważny fragment

Co istotne, pracodawcy będą mogli samodzielnie zdecydować, który model skrócenia czasu pracy najlepiej odpowiada specyfice ich działalności.

I tak, może to być m.in.: redukcja liczby dni pracy w tygodniu, skrócenie liczby godzin pracy w ciągu dnia, przyznanie dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego lub autorskie rozwiązanie.

Szczegóły programu dotyczącego skróconego czasu pracy

Program pilotażowy dotyczący skróconego czasu pracy został zaprojektowany tak, aby mógł objąć jak najszerszy krąg pracodawców. Dlatego też, udział w nim mogą wziąć zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Kluczowe jest jednak spełnienie określonych warunków pozwalających na zakwalifikowanie się do programu. Wszyscy zainteresowani pracodawcy muszą więc:

  • prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  • zatrudniać minimum 75% pracowników na podstawie stosunku pracy (umowa o pracę, powołanie, wybór, mianowanie lub spółdzielcza umowa o pracę),
  • objąć pilotażem co najmniej 50% pracowników,
  • utrzymać poziom zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90% w stosunku do stanu początkowego wskazanego we wniosku,
  • zagwarantować pracownikom objętym programem wynagrodzenie nie niższe niż to obowiązujące w dniu rozpoczęcia projektu przez cały okres jego trwania,
  • nie pogarszać warunków pracy i płacy uczestników pilotażu.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Dofinansowanie dla pracodawców biorących udział w pilotażu dot. skróconego czasu pracy

Pracodawcy, którzy spełnią wszystkie wymagania kwalifikacyjne, będą mogli ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu pilotażowego. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 1 milion złotych, przy czym koszt projektu przypadający na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych. Warto zaznaczyć, że dofinansowanie może zostać przeznaczone wyłącznie na wybrane kategorie kosztów, które zostały podzielone przez Ministerstwo na dwie grupy:

  • Koszty obsługi – obejmują działania informacyjno-promocyjne oraz administracyjne, takie jak: koordynacja projektu, rekrutacja uczestników, monitorowanie, ocena i rozliczanie. Co ważne, koszty obsługi nie mogą stanowić więcej niż 10% całkowitej wartości projektu.
  • Koszty merytoryczne – dotyczą bezpośrednich działań wspierających wdrożenie skróconego czasu pracy. Mogą obejmować m.in.: przeprowadzenie analiz, badań i ekspertyz dotyczących preferencji pracowników oraz uwarunkowań organizacyjnych, organizację szkoleń związanych z testowanym rozwiązaniem, a także dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych programem.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing kadr i płac
Dowiedz się więcej

Skrócony czas pracy – nabór wniosków do programu

Zainteresowani przedsiębiorcy będą mogli zgłosić się do programu między 14 sierpnia a 15 września 2025 roku. W tym celu będą musieli wypełnić elektroniczny wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego poprzez udostępniony rządowy generator.

Ważny fragment

W powyższym wniosku konieczne będzie przedstawienie szczegółowego opisu projektu, w tym: jego cele, uzasadnienie, założenia, oczekiwane rezultaty oraz przyjęte mierniki ich realizacji. Do formularza trzeba będzie dołączyć również wymagane oświadczenia.

Warto zaznaczyć, że Ministerstwo zastrzegło, że złożenie wniosku nie będzie gwarantowało otrzymania dofinansowania. Ostateczna lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana najpóźniej do 15 października 2025 roku.

Ogłoszenie zasad programu pilotażowego to dopiero początek prac nad skróceniem czasu pracy w Polsce. Ministerstwo przewidziało trzy etapy realizacji programu w określonych ramach czasowych. I tak, pierwszy etap, przygotowanie do wdrożenia, potrwa do 31 grudnia 2025 roku. Następnie, do 31 grudnia 2026 roku, przewidziano etap testowania skróconego czasu pracy w środowisku pracy. Ostatnia faza to podsumowanie projektu pilotażowego, które powinno zakończyć się najpóźniej do 15 maja 2027 roku.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing kadr i płac

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Outsourcing kadr i płac

Zobacz wszystkie

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing kadr i płac

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.