W przypadku samochodów osobowych obowiązek akcyzowy powstaje w wyniku pierwszej krajowej sprzedaży niezarejestrowanego w Polsce pojazdu lub w przypadku jego przywozu z innego kraju członkowskiego ewentualnie spoza UE. Gdy samochód, od którego zapłacono już podatek akcyzowy, zostanie jednak przed rejestracją wywieziony za granicę, można ubiegać się o zwrot akcyzy.
Zagadnienie dotyczące rejestrowania pojazdów na tle stosowania przepisów dotyczących zwrotu akcyzy, od lat budzi kontrowersje. Rejestracja pojazdu i jego dopuszczenie do ruchu stanowi istotne zdarzenie – w tym bowiem momencie następuje w rozumieniu przepisów akcyzowych wydanie samochodu do konsumpcji w kraju. Późniejsze transakcje, których przedmiotem jest zarejestrowany samochód, są dla podatku akcyzowego neutralne. A skoro krajem „konsumpcji” samochodu stała się Polska, to wywóz zarejestrowanego pojazdu nie daje już prawa do zwrotu zapłaconej akcyzy.
Zwrot akcyzy z tytułu dostawy pojazdu
Istota wątpliwości, które powstały na tle prawa do zwrotu akcyzy z tytułu dostawy pojazdu za granicę, polega na różnym rozumieniu pojęcia „rejestracji”. Jeżeli pojazd, od którego zapłacono akcyzę, ma docelowo trafić do zagranicznego kontrahenta, to może być on przetransportowany na lawecie, ewentualnie też może on opuścić kraj na własnych kołach. W tym drugim przypadku za kierownicą pojazdu może zasiąść sam klient, albo pojazd może mu być doprowadzony do miejsca odbioru przez krajowego sprzedawcę lub na jego zlecenie. Aby było to możliwe, na czas wywozu konieczne jest zarejestrowanie pojazdu, aby mógł on legalnie poruszać się po drodze publicznej. Normalnym rozwiązaniem w takim przypadku jest skorzystania z przewidzianej przez art. 74 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym, czasowej rejestracji. Jej celem nie jest dopuszczenie pojazdu na stałe do ruchu w kraju, lecz właśnie umożliwienie przemieszczenia go za granicę.
Sprawdź Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU Grant Thornton