Dostęp do profesjonalistów z całego świata, wysoka elastyczność prowadzenia biznesu i spokojny sen – to tylko cześć korzyści, jakie biznesowi oferuje outsourcing – zwłaszcza teraz. W pandemicznej rzeczywistości wielu przedsiębiorców na nowo go odkrywa, szukając podstawowej zalety, jaką zapewnia: redukcję kosztów.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ m.in.:
- Jakie korzyści można zyskać dzięki zatrudnieniu profesjonalnej firmy outsourcingowej.
- Dlaczego korzyści finansowe wróciły na szczyt cenionych przez biznes zalet outsourcingu.
Najnowsze dane dotyczące powodów decydowania się na outsourcing przez CEO i CFO wskazują, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby organizacji, które ponownie jako priorytet traktują redukcję kosztów. W obliczu globalnej recesji wywołanej pandemią ten trend w outsourcingu prawdopodobnie będzie dominował w najbliższych minimum 2-3 latach. Przez długi czas właśnie skuteczna redukcja kosztów, a przez to poprawa wyników finansowych, stanowiła koronny argument dla TOP menedżmentu w firmach decydujących się na skorzystanie z outsourcingu. Później, wraz ze wzrostem znaczenia stosowanych nowoczesnych narzędzi i technologii w biznesie, obniżka kosztów stopniowo schodziła na dalszy plan, stając się swoistą wartością dodaną. Nadrzędnymi celami były wówczas m.in. wzrost efektywności oraz zachowanie ciągłości procesów. Obecnie jednak zarządzający ponownie – jako kluczową zaletę outsourcingu – cenią sobie powrót do podstawowej korzyści, jaką zapewnia on biznesowi: redukcji kosztów.
Korzyści płynące dla biznesu z outsourcingu
Outsourcing
- Redukcja kosztów – zleceniobiorcy pobierają wynagrodzenie jedynie za wykonaną pracę – i to najwyższej jakości (z naciskiem na maksymalną efektywność), a nie za utrzymywanie kadr w gotowości; sami ponoszą nakłady na kształcenie własnych ekspertów, koszty ich zwolnień czy nieobecności etc.; usługodawcy zyskują dostęp do specjalistycznej wiedzy, często niszowej, oraz nieocenionego doświadczenia płynącego z obsługi wielu podmiotów, dającego szerszą perspektywę. Warto także pamiętać o konieczności aktualizacji wiedzy, co w przypadku tempa zmian prawnych (i jakości stanowionego prawa) w przypadku Polski pozostaje sporym wyzwaniem dla większości przedsiębiorców.
- Maksymalna elastyczność – coraz popularniejszy staje się w outsourcingu model pracy nazywany bestshoringiem lub rightshoringiem, oznaczający posiłkowanie się zdywersyfikowanymi zespołami zewnętrznymi, dla maksymalizacji korzyści finansowych oraz jakościowych dla obu stron umowy outsourcingowej. W praktyce oznacza to np. automatyzację lub wydzielenie przez zleceniodawcę mniej skomplikowanych zadań pracownikom o niższych kompetencjach, przy równoczesnym powierzeniu lub skonsultowaniu najbardziej wyspecjalizowanych prac z najdroższymi, ale i najlepszymi ekspertami na rynku, posiadającymi odpowiednie doświadczenie.
- Oszczędność czasu – Klaus Schwab, założyciel i prezes wykonawczy Światowego Forum Ekonomicznego stwierdził jakiś czas temu, że w nowym świecie to szybka ryba zjada wolną rybę, a nie duża małą. Truizmem w biznesie jest fakt, że czas, to pieniądz. Outsourcing pozwala znacząco ograniczyć zwłaszcza czas transformacji czy wdrożenia zaawansowanych rozwiązań, dzięki ogromnemu doświadczeniu i specjalizacji posiadanym przez dostawców poszczególnych usług. Ponadto umożliwia zleceniodawcom koncentrację na rdzeniu ich biznesu, co również przekłada się na wymierną redukcję czasu poświęcanego w firmie na poboczne dla niej, choć niezbędne, aspekty prowadzenia działalności.
- Najlepsze narzędzia – firmy oferujące profesjonalne usługi outsourcingowe dysponują zwykle najnowocześniejszymi narzędziami i sprzętem, dla maksymalizacji wydajność swoich operacji. Niektóre z tych narzędzi (zwłaszcza wykorzystywane w działach IT oraz księgowości) są bardzo kosztowne, stąd wiele firm niespecjalistycznych nie może sobie na nie pozwolić. Ponadto spora część owych narzędzi w przeciętnej firmie byłaby zastosowana tylko raz lub używana okresowo. Skorzystanie z profesjonalnych dostawców usług zdaje się być w tym przypadku najbardziej optymalnym rozwiązaniem.
- Mniejsze ryzyko – niezakłócone procesy biznesowe, to niewątpliwa korzyść płynąca z outsourcingu, zwłaszcza tak mocno opartego na nowoczesnych technologiach cyfrowych, które z jednej strony stwarzają nieznane dotychczas możliwości, ale z drugiej – także zagrożenia dla liderów biznesu. Rolą zewnętrznych dostawców outsourcingowych jest troska o ciągłość pracy – począwszy od tej ludzkiej, przez narzędzia i systemy, po wszelkie niezbędne aktualizacje danych i wiedzy. Po to, by klienci firm outsourcingowych mogli spać spokojnie.
Outsourcing profesjonalnych usług biznesowych polską specjalnością
Outsourcing
AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Specjalista, Outsourcing