Dostęp do profesjonalistów z całego świata, wysoka elastyczność prowadzenia biznesu i spokojny sen – to tylko cześć korzyści, jakie biznesowi oferuje outsourcing – zwłaszcza teraz. W pandemicznej rzeczywistości wielu przedsiębiorców na nowo go odkrywa, szukając podstawowej zalety, jaką zapewnia: redukcję kosztów.

Najnowsze dane dotyczące powodów decydowania się na outsourcing przez CEO i CFO wskazują, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby organizacji, które ponownie jako priorytet traktują redukcję kosztów. W obliczu globalnej recesji wywołanej pandemią ten trend w outsourcingu prawdopodobnie będzie dominował w najbliższych minimum 2-3 latach. Przez długi czas właśnie skuteczna redukcja kosztów, a przez to poprawa wyników finansowych, stanowiła koronny argument dla TOP menedżmentu w firmach decydujących się na skorzystanie z outsourcingu. Później, wraz ze wzrostem znaczenia stosowanych nowoczesnych narzędzi i technologii w biznesie, obniżka kosztów stopniowo schodziła na dalszy plan, stając się swoistą wartością dodaną. Nadrzędnymi celami były wówczas m.in. wzrost efektywności oraz zachowanie ciągłości procesów. Obecnie jednak zarządzający ponownie – jako kluczową zaletę outsourcingu – cenią sobie powrót do podstawowej korzyści, jaką zapewnia on biznesowi: redukcji kosztów.

Masz pytanie lub wątpliwość?

Nasz ekspert Monika Smulewicz jest do Twojej dyspozycji.

Korzyści płynące dla biznesu z outsourcingu

Outsourcing oznacza wydzielenie określonej (jednej lub kilku) funkcji/procesów biznesowych i powierzenie jej zewnętrznym specjalistom. Takie zewnętrzne wsparcie może być długoterminowe lub prowadzone metodą projektową (owa zadaniowość jest zwłaszcza popularna w przypadku outsourcingu IT czy procesów rekrutacyjnych, gł. w związku z ich sezonowością). Poniżej główne korzyści, jakie firmy czerpią z outsourcingu profesjonalnych usług biznesowych.

  • Redukcja kosztów – zleceniobiorcy pobierają wynagrodzenie jedynie za wykonaną pracę – i to najwyższej jakości (z naciskiem na maksymalną efektywność), a nie za utrzymywanie kadr w gotowości; sami ponoszą nakłady na kształcenie własnych ekspertów, koszty ich zwolnień czy nieobecności etc.; usługodawcy zyskują dostęp do specjalistycznej wiedzy, często niszowej, oraz nieocenionego doświadczenia płynącego z obsługi wielu podmiotów, dającego szerszą perspektywę. Warto także pamiętać o konieczności aktualizacji wiedzy, co w przypadku tempa zmian prawnych (i jakości stanowionego prawa) w przypadku Polski pozostaje sporym wyzwaniem dla większości przedsiębiorców.
  • Maksymalna elastyczność – coraz popularniejszy staje się w outsourcingu model pracy nazywany bestshoringiem lub rightshoringiem, oznaczający posiłkowanie się zdywersyfikowanymi zespołami zewnętrznymi, dla maksymalizacji korzyści finansowych oraz jakościowych dla obu stron umowy outsourcingowej. W praktyce oznacza to np. automatyzację lub wydzielenie przez zleceniodawcę mniej skomplikowanych zadań pracownikom o niższych kompetencjach, przy równoczesnym powierzeniu lub skonsultowaniu najbardziej wyspecjalizowanych prac z najdroższymi, ale i najlepszymi ekspertami na rynku, posiadającymi odpowiednie doświadczenie.
  • Oszczędność czasu – Klaus Schwab, założyciel i prezes wykonawczy Światowego Forum Ekonomicznego stwierdził jakiś czas temu, że w nowym świecie to szybka ryba zjada wolną rybę, a nie duża małą. Truizmem w biznesie jest fakt, że czas, to pieniądz. Outsourcing pozwala znacząco ograniczyć zwłaszcza czas transformacji czy wdrożenia zaawansowanych rozwiązań, dzięki ogromnemu doświadczeniu i specjalizacji posiadanym przez dostawców poszczególnych usług. Ponadto umożliwia zleceniodawcom koncentrację na rdzeniu ich biznesu, co również przekłada się na wymierną redukcję czasu poświęcanego w firmie na poboczne dla niej, choć niezbędne, aspekty prowadzenia działalności.
  • Najlepsze narzędzia – firmy oferujące profesjonalne usługi outsourcingowe dysponują zwykle najnowocześniejszymi narzędziami i sprzętem, dla maksymalizacji wydajność swoich operacji. Niektóre z tych narzędzi (zwłaszcza wykorzystywane w działach IT oraz księgowości) są bardzo kosztowne, stąd wiele firm niespecjalistycznych nie może sobie na nie pozwolić. Ponadto spora część owych narzędzi w przeciętnej firmie byłaby zastosowana tylko raz lub używana okresowo. Skorzystanie z profesjonalnych dostawców usług zdaje się być w tym przypadku najbardziej optymalnym rozwiązaniem.
  • Mniejsze ryzyko – niezakłócone procesy biznesowe, to niewątpliwa korzyść płynąca z outsourcingu, zwłaszcza tak mocno opartego na nowoczesnych technologiach cyfrowych, które z jednej strony stwarzają nieznane dotychczas możliwości, ale z drugiej – także zagrożenia dla liderów biznesu. Rolą zewnętrznych dostawców outsourcingowych jest troska o ciągłość pracy – począwszy od tej ludzkiej, przez narzędzia i systemy, po wszelkie niezbędne aktualizacje danych i wiedzy. Po to, by klienci firm outsourcingowych mogli spać spokojnie.
Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Outsourcing kadr i płac
Dowiedz się więcej

Outsourcing profesjonalnych usług biznesowych polską specjalnością

Outsourcing jest jedną z najskuteczniejszych praktyk stosowanych przez współczesne firmy zabiegające o dostęp do rozwiązań najwyższej jakości. Skorzystanie z zewnętrznych zespołów profesjonalistów umożliwia posiłkowanie się ekspertyzą najlepszych specjalistów w swoim fachu, bez względu na ich fizyczną lokalizację – zapewniając dostęp do talentów z całego świata. Nie bez powodu Polska jest jednym z kluczowych dostawców profesjonalnych usług dla biznesu – słyniemy na cały świat z doskonale wykształconych kadr, biegle władających językiem angielskim jako drugim (jesteśmy na 13. miejscu wśród krajów, których obywatele najlepiej mówią po angielsku – to znacznie powyżej europejskiej średniej) oraz często dodatkowo posługujących się także innymi językami obcymi. Według ATKearney Global Services Location Index właśnie nasz kraj jest najpopularniejszym kierunkiem outsourcingu spośród wszystkich destynacji europejskich. Nasz rynek doceniają tacy potentaci, jak np. Credit Suisse, Goldman Sachs, Zurich Insurance, czy Cathay Pacific Airways, a swoje centra badawczo-rozwojowe usytuowały tu międzynarodowe koncerny, jak np. Google, Siemens, Motorola, Delphi Automotive, Intel czy ABB. Także polski biznes, często dość zachowawczy, coraz częściej – zamiast trzymać się kurczowo własnej głównej księgowej czy kadrowej – decyduje się na powierzenie wybranych procesów partnerom outsourcingowym, szukając (jak wszyscy przedsiębiorcy na świecie poturbowani skutkami pandemii) przede wszystkim niższych kosztów, ale i najwyższej jakości.

AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Specjalista, Outsourcing

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Skontaktuj się

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów