BEZPŁATNY WEBINAR: Wyzwania podatkowe na 2024 i 2025 r.: podatek minimalny oraz globalny podatek minimalny [ZAPISZ SIĘ]
Czym jest Dyrektywa Pillar II?
Przyjęty pod koniec 2022 r. tekst Dyrektywy Pillar II wprowadza na terenie UE rozwiązania wypracowane przez OECD i zaakceptowane przez ponad 140 krajów, dotyczące wprowadzenia globalnego podatku minimalnego.
Nadrzędnymi celami wprowadzenia przepisów jest:
- ograniczenie nadmiernej konkurencji podatkowej pomiędzy jurysdykcjami (tj. rywalizacji pomiędzy państwami o jak najniższe stawki podatkowe, mające podnieść atrakcyjność i przyciągnąć kapitał) oraz
- przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej, polegającej na lokowaniu dochodu osiąganego przez grupy międzynarodowe w jurysdykcjach o najniższym opodatkowaniu.
Na czym polega globalny podatek minimalny?
Ważny fragment
Głównym założeniem Pillar II jest wprowadzenie minimalnego poziomu efektywnego opodatkowania w wysokości 15%. W przypadku, gdy tzw. efektywna stawka podatkowa w danej jurysdykcji będzie niższa od wyznaczonego progu, po stronie grupy pojawi się obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego.
W tym celu zastosowanie mogą znaleźć dwa mechanizmy:
- IIR – zasada włączenia dochodu do opodatkowania, wedle której na jednostkę dominującą nakładany jest podatek wyrównawczy w odniesieniu do nisko opodatkowanego dochodu podmiotów zależnych oraz
- UTPR – zasada niedostatecznie opodatkowanych zysków, która stanowi mechanizm zabezpieczający względem zasady IIR i ma zastosowanie wówczas, gdy w jurysdykcji ostatecznej jednostki dominującej nie wdrożono zasady IIR lub gdy w jurysdykcji tej występuje niski poziom opodatkowania.
Chociaż w założeniu opodatkowanie minimalnym podatkiem odbywa się na poziomie ostatecznej spółki dominującej, Dyrektywa dopuszcza możliwość wprowadzenia tzw. kwalifikowanego krajowego podatku wyrównawczego (Qualified Domestic Minimum Top-up Tax), który skutkowałby pobraniem podatku już na poziomie nisko opodatkowanej jurysdykcji.
Należy zauważyć, że globalny podatek minimalny określony w Dyrektywie Pillar 2 jest koncepcją niezależną od minimalnego podatku dochodowego wdrożonego przez Polskę od 1 stycznia 2022 roku (z datą wejścia w życie od 1 stycznia 2024). Z uwagi na to, że na chwilę obecną polski prawodawca nadal nie opublikował projektu przepisów, relacja globalnego i polskiego minimalnego podatku nie jest przesądzona.
Kogo dotyczy Pillar II, czyli globalny podatek minimalny?
Nowe przepisy obejmą duże krajowe i międzynarodowe grupy kapitałowe, których światowy roczny obrót wynosi łącznie minimum 750 mln euro.
W przypadku potwierdzenia, że grupa spełnia warunki objęcia podatkiem minimalnym, obowiązki wynikające z Dyrektywy mogą dotyczyć nie tylko ostatecznej spółki dominującej, ale także poszczególnych spółek zależnych oraz zakładów podatkowych.
Jakie wyzwania niesie Pillar II i globalny podatek minimalny?
Potencjalne wyzwania z jakimi przyjdzie zmierzyć się podatnikom na skutek wprowadzenia Dyrektywy mogą dotyczyć, m.in.:
- zgromadzenia i przekazania odpowiednich danych pozwalających na ustalenie, czy grupa kwalifikuje się do objęcia podatkiem minimalnym,
- ustalenia jurysdykcji i określenia poszczególnych podmiotów zobowiązanych do zapłaty podatku,
- przenalizowania możliwości skorzystania z ulg i wyłączeń,
- przeprowadzenia symulacji wysokości podatku uwzględniającej specyficzny sposób jego kalkulowania zawarty w Dyrektywie,
- pozyskania danych o należących do grupy podmiotach transparentnych podatkowo, zakładach podatkowych, podmiotach w procesie restrukturyzacji, które na gruncie Dyrektywy zostały objęte regulacjami szczególnymi.
Globalny podatek minimalny (Pillar 2) – od kiedy w Polsce?
Z informacji przekazanych przez Ministerstwie Finansów wynika, że trwają prace wewnętrzne nad przygotowaniem przepisów implementujących dyrektywę w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii.
Rozpoczęcie procesu legislacyjnego planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku. Wejście w życie przepisów implementujących dyrektywę 2022/2523 planowane jest na 1 stycznia 2025 roku.
Niezależnie od tego, polskie spółki, funkcjonujące w grupach kapitałowych, powinny już teraz podjąć pierwsze kroki pozwalające na wstępną analizę konsekwencji wprowadzenia Pillar II.
AUTOR: Paweł Kwiecień, Doradztwo podatkowe