Informacja o realizowanej strategii podatkowej to wymóg dla podatkowych grup kapitałowych oraz innych podatników, u których przychody przekroczyły w roku podatkowym 50 mln EUR. Należy ją opublikować na stronie podatnika lub podmiotu powiązanego do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, którego dotyczy; dla większości oznacza to publikację informacji za 2023 r. do końca 2024 r.
Spis treści
- Kto musi publikować informację o strategii podatkowej?
- Co obejmuje informacja o strategii podatkowej?
- Zakres informacji o strategii podatkowej – wyłączenia
- Jak złożyć informację o strategii do urzędu skarbowego?
- Termin złożenia zawiadomienia do Naczelnika US
- Czy nadchodzą zmiany w przygotowaniu informacji o strategii podatkowej?
- Informacja o strategii podatkowej – warto skorzystać ze wsparcia
Kto musi publikować informację o strategii podatkowej?
Informację o strategii podatkowej są obowiązane składać podmioty, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT, a więc:
- podatkowe grupy kapitałowe, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
- inni podatnicy, u których wartość przychodu uzyskana w danym roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln EUR przeliczonych na PLN według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku kalendarzowego.
W razie spadku przychodów poniżej 50 mln EUR w kolejnych latach nie ma obowiązku publikowanie informacji (tak np. interpretacje indywidualne sygn. 0111-KDIB2-1.4010.153.2022.1.PB i 0111-KDWB.4010.52.2021.1.AZE). Jako niewykazujący przychodów w rozumieniu „tradycyjnego” CIT podatnicy „estońskiego CIT” nie spełniają kryterium podlegania obowiązkowi (tak np. interpretacja indywidualna sygn. 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG) i nie musza publikować informacji o strategii podatkowej.
W razie wątpliwości, czy składać informację o strategii podatkowej za ubiegły rok, można wspomóc się listą „Indywidualnych danych podatników” publikowaną przez Ministra Finansów na właściwej stronie. Jeżeli na niej widniejemy – co do zasady za dany rok (począwszy od informacji za 2020 r.) jesteśmy zobowiązani publikować informację o strategii podatkowej.
Co obejmuje informacja o strategii podatkowej?
Zakres danych niezbędnych w informacji o strategii podatkowej wyznacza art. 27c ust. 2 Ustawy CIT, stanowiąc, że powinna oba obejmować:
- informacje o stosowanych przez podatnika:
- procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych,
- dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
- informacje o realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych (MDR), z podziałem na podatki, których dotyczą,
- informacje o:
- transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
- planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych,
- informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
- ogólnej interpretacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej),
- wiążącej informacji stawkowej,
- wiążącej informacji akcyzowej,
- informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika w tzw. „Rajach podatkowych”.
Zakres informacji o strategii podatkowej – wyłączenia
Zakres i szczegółowość informacji o strategii podatkowej, z nielicznymi wyjątkami (np. wprost wymagane jest podanie liczby złożonych informacji o schematach podatkowych w podziale na podatki), nie jest w przepisach określona precyzyjnie. Przepisy wskazują, że należy ją przygotować „z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności”, co oznacza, że podatnik powinien dostosować ją do swojej charakterystyki (np. podmioty należące do międzynarodowych grup podmiotów mogą chcieć opisać swoją „funkcję” w grupie).
Co więcej, przepisy wyłączają z zakresu publikacji „informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego”. W praktyce oznacza to, że informacje o istotnych transakcjach, zwłaszcza z podmiotami powiązanymi, są często lakoniczne – takie dane, jak dokładny zakres nabywanych usług, sposób kalkulacji wynagrodzeń czy realizowane marże można pominąć jako objęte tajemnicą.
Jak złożyć informację o strategii do urzędu skarbowego?
To pytanie jest podchwytliwe. Otóż nie ma obowiązku przesyłania organom podatkowym „w całości” informacji o strategii podatkowej. Podatnik wyłącznie zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej w języku polskim na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Na stronie internetowej winny być dostępne informacje o realizowanej strategii podatkowej za wszystkie lata objęte obowiązkiem.
Termin złożenia zawiadomienia do Naczelnika US
Nie oznacza to jednak braku obowiązków podatnika względem organów podatkowych. W terminie do opublikowania informacji o strategii podatkowej podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, na której publikuje informację o strategii podatkowej.
Termin „za pomocą środków komunikacji elektronicznej” tu oznacza przesłanie wiadomości email na adres właściwego organu podatkowego, co potwierdzają oficjalne komunikaty (I Mazowiecki Urząd Skarbowy, właściwy dla większości podatników objętych obowiązkiem, utworzył nawet dedykowany adres email). Choć Ministerstwo Finansów publikuje te oraz inne wiadomości, w których komentuje zakres danych podlegających publikacji, brak w nich wskazówek, w jakiej dokładnie formie do właściwego organu podatkowego ma zostać przesłane zawiadomienie. Najbezpieczniejsza wydaje się forma dokumentu w formacie pdf. z podpisami elektronicznymi osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu. Do poinformowania właściwego organu należy przykładać dużą wagę. W przypadku niewykonania tego obowiązku, podatnik podlega karze pieniężnej nakładanej w drodze decyzji w wysokości do 250 000 PLN.
Czy nadchodzą zmiany w przygotowaniu informacji o strategii podatkowej?
Pomimo że 23 maja 2023 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że rozpoczyna prekonsultacje dotyczące kierunków rozwoju transparentności podatkowej, których celem mało być m. in. „merytoryczna dyskusja wokół zasad sporządzania i stosowania strategii podatkowej”, nadal nie zastały zaproponowane zmiany w zakresie przygotowywania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Z pewnością można się spodziewać, że zakres danych zostanie rozszerzony, uniemożliwiając zarazem przyjmowanie minimalistycznego podejścia, co do przekazywanych informacji, jednak na ten moment brak jakichkolwiek konkretnych propozycji rozwiązań w tym zakresie.
Informacja o strategii podatkowej – warto skorzystać ze wsparcia
Informacja o strategii podatkowej w zamyśle miała być „spowiedzią” podatników z poziomu płaconych przez nich podatków. Jednak taka, w której napiszemy „za dużo”, może zachęcić organy podatkowe do podjęcia działań kontrolnych; z drugiej strony pominięcie ważnego obszaru może również zwrócić na niego uwagę albo zostać, w skrajnym przypadku, uznane za niewykonanie obowiązków. Jej przygotowanie bez pomocy specjalistów z obszaru „Należytej staranności” podatkowej może więc powodować zagrożenie; warto rozważyć skorzystanie z zewnętrznego wsparcia.
Podsumowanie:
- Podatkowe grupy kapitałowe i inni najwięksi podatnicy są obowiązani do publikowania corocznie informacji o realizowanej strategii podatkowej.
- Dla podatników, których rok podatkowy jest równy kalendarzowemu, 31 grudnia 2024 r. upłynie termin publikacji informacji o strategii podatkowej za 2023 r.; dla wszystkich pozostałych termin na opublikowanie informacji to do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu ich „przesuniętego” roku podatkowego.
- Przepisy mało precyzyjnie określają, jakie treści powinny się znaleźć w informacji o strategii podatkowej. Tym samym należy pisać ją bardzo ostrożnie, aby z jednej strony nie narazić się na zarzut niewypełnienia obowiązków, z drugiej – nie „powiedzieć za dużo”.
AUTOR: Łukasz Kempa