GrantThornton - regiony
Inwestycje są zarówno wyzwaniem jak i szansą dla gospodarki Polski. Wyzwaniem, bo od ponad dekady stopa inwestycji w Polsce spada i jest jedną z najniższych w Europie. Szansą, bo ich uruchomienie byłoby sposobem na trwały, bezinflacyjny wzrost gospodarczy. Artykuł przybliża stan obecny inwestycji w Polsce, najważniejsze bariery inwestycyjne oraz proponuje kierunki działań.

Wyzwanie inwestycji w w Polsce

Jednym z zasadniczych wyzwań dla polskiej gospodarki jest utrzymująca się niska stopa nakładów inwestycyjnych, mierzona w odniesieniu do PKB.

W roku 1999 nakłady brutto na środki trwałe sięgnęły równowartości 25% PKB, później odnotowały jeszcze odczyt na poziomie prawie 24% PKB w roku 2008 –  zaś od tego czasu stopa inwestycji była systematycznie coraz niższa. W roku 2023  znalazła się na poziomie 17,9% PKB – by w roku 2024 spaść do 16,9% PKB –  a w trzecim kwartale 2025 (najnowsze dane na moment aktualizacji tego tekstu) stopa inwestycji spadła do 16,3% PKB. Jest to poziom niepokojąco niski biorąc pod uwagę z jednej strony wyzwania związane z demografią (prace ludzką w coraz większym stopniu trzeba zastępować pracą maszyn i automatów i coraz mocniej wspierać uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją)  – a z drugiej strony biorąc pod uwagę wyzwania związane z transformacją energetyczną.

Inwestycje  w 2026: mocne dzięki środkom z UE oraz nakładom na zbrojenia

Według danych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej do końca listopada  2025 wpłynęło do Polski 93mld PLN z KPO, zaś przewidywany na 2026 r. napływ środków z tego tytułu to ponad 100mld zł.

Jeśli chodzi o środki z europejskich polityk spójności, to w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 Polska ma do dyspozycji 76 mld EUR środków łącznie, z czego 33 mld EUR w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ok 26mld EUR z Funduszu Spójności, ok 13mld EUR z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz prawie 4mld EUR z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Wydatkowanie tych środków było znacznie opóźnione w obecnej perspektywie, ze względu na skutki COVID19, niepewność związaną z kryzysem energetycznym i wojną na Ukrainie, oraz zamrożenie przekazywania środków w związku ze sporem o praworządność, za poprzedniej koalicji rządzącej w Polsce. Obecnie kontraktowanie i przesyłane wnioski o płatności wyraźnie przyspieszyły, co przyniesie „falę” wykorzystania środków również z tego źródła, która będzie szczególnie widoczna w danych za ostatni kwartał 2025 oraz w roku 2026.

Biorąc pod uwagę te dwa mocne strumienie zasilania inwestycji, rok 2026 będzie rokiem boomu inwestycyjnego w Polsce, napędzanego tak przez KPO jak i fundusze spójności – i prawdopodobnie większość kwartałów przyniesie odczyty dynamiki rok do roku na poziomach zbliżonych do – bądź przekraczających dwu-cyfrowe.

To dobre wiadomości dla tempa naszego wzrostu. Jeszcze lepszą byłoby szerokie „przyłączenie się” sektora prywatnego, inwestującego czy to ze środków własnych, czy z kredytu – który będzie w 2026 wyraźnie tańszy niż rok wcześniej.

google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Zwiększenie inwestycji szansą na stabilny, bezinflacyjny wzrost gospodarczy

  • Przyczyny systemowej słabości inwestycji w naszym kraju wymagają pogłębionej analizy i adekwatnych środków zaradczych, natomiast bez wątpienia zwiększeniu inwestycji przedsiębiorstw sprzyjałyby następujące działania:
  • Uspokojenie „frontu regulacyjnego”. Ostatnie lata stały pod znakiem częstych, znacznych zmian regulacji prawnych i podatkowych biznesu, często niewystarczająco skonsultowanych i wprowadzanych bez należytej oceny skutków tych regulacji. Należy powrócić do rzetelnych konsultacji propozycji zmian legislacyjnych, pełnej, wieloaspektowej Oceny Skutków Regulacji, oraz zapewnienia odpowiedniego czasu zarówno na same konsultacje jak i na późniejsze przygotowanie się podmiotów do czekających ich zmian (vacatio legis) – czytaj raport:  Zwolnij, szkoda firm! Vacatio legis w polskim prawie gospodarczym. Nowy rząd deklarował wydłużenie standardowego czasu vacatio legis do pół roku, jednak nie zawsze dotrzymywał tego terminu. Trzymamy kciuki za wprowadzenie 12-miesięcznego okresu vacatio legis, zaproponowane przez komisję deregulacyjną Rafała Brzoski.
  • Przegląd regulacji najbardziej uciążliwych i najmniej klarownych, celem ich wyjaśnienia bądź usunięcia z systemu prawno-regulacyjnego. Po utworzeniu nowego rządu w 2023 podjęto prace deregulacyjne, natomiast przyjęte podejście okazało się otwierać „zbyt wiele frontów na raz”, było zbyt szerokie i zbyt mało ustrukturyzowane, co doprowadziło do zawieszenia większości prac.  Nowy impuls tym pracom nadało utworzenie „komisji Brzoski” oraz szybkie procedowanie proponowanych zmian przez stronę rządową.
  • Patrząc szerzej, wskazanym byłoby powstrzymanie nieustannej „inflacji prawa” – jak wskazuje Barometr Prawa Grant Thornton – od 2020 mamy do czynienia z nieustającym przyspieszeniem w odniesieniu do liczby nowych regulacji prawnych. Należy jak najszybciej zatrzymać ten trend jako bardzo szkodliwy dla gospodarki.
  • Przegląd istniejących regulacji podatkowo-prawnych dotyczących inwestycji pod kątem ich rekalibracji tak, aby silniej stymulowały inwestycje.

Obok licznych negatywnych trendów w krajowym ustawodawstwie gospodarczym należy odnotować także pozytywy. Wśród tych pozytywów są m.in. regulacje zachęcające do inwestycji, takie jak m.in. ulgi na automatyzację i robotyzację, ulgi na badania i rozwój oraz tzw. IP-BOX, „podatek estoński” i inne. W związku z ciągłą zmianą rzeczywistości gospodarczej, tego typu regulacje powinny być periodycznie monitorowane pod kątem tego, czy nadal spełniają postawione przed nimi zadania, i czy przykładowo niektóre parametry (bądź całe regulacje) nie powinny być dostosowane do nowych okoliczności („ocena skutków regulacji ex post”).

Patrząc szerzej, w procesie stanowienia prawa należałoby uwzględnić model czterech etapów rzetelnej i przemyślanej regulacji, opracowany przez ekspertów Grant Thornton w ramach działań Rady Przedsiębiorczości. Pełny dokument można znaleźć tutaj: „Legislacyjny Polski Ład” – standard dobrego prawa, natomiast kluczowe jego rekomendacje to:

  1. Jakość – rzetelna ocena skutków regulacji,
  2. Dialog – konsultacje publiczne,
  3. Czas – na dostosowanie się do zmian
  4. Monitoring i wnioski – ocena skutków regulacji ex post.

Wobec wyzwań związanych ze starzeniem się społeczeństwa, koniecznością coraz szerszego zastosowania robotyzacji i automatyzacji, Polska powinna mieć wyższą stopę inwestycji niż w poprzedniej dekadzie. Istotną rolę odegrają działania nakierowane na ustabilizowanie i uproszczenie otoczenia regulacyjno-prawnego gospodarki.

Czytaj: Prognozy dla polskiej gospodarki na 2026 – PKB, inflacja, konsumpcja prywatna, inwestycje

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo finansowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Marcin Mrowiec

Główny ekonomista

Skontaktuj się

Marcin Mrowiec

Główny ekonomista

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.