Na zakupach jesteśmy lokalnymi patriotami – wynika z 2. edycji badania „Buy Locally Index” przygotowanego przez Grant Thornton. Wskaźnik mierzący patriotyzm konsumencki jest w Polsce prawie dwukrotnie wyższy niż np. w Niemczech.
Kupowanie produktów lokalnych ma dwie zalety: ekologiczną (krótsza droga transportu) i ekonomiczną (pieniądze do nas wracają w postaci wyższych wynagrodzeń, miejsc pracy czy lepszych usług publicznych). Dlatego przed rokiem postanowiliśmy sprawdzić, jak silna jest w Polsce oraz innych gospodarkach Unii Europejskiej skłonność do nabywania lokalnych produktów. Opracowaliśmy w tym celu własny miernik, tzw. Buy Locally Index i wyniki badania opublikowaliśmy we wrześniu 2021 roku.
Teraz przeprowadziliśmy badanie po raz drugi, na 2022 roku, na bazie nowych danych makroekonomicznych z gospodarki. Wynika z niego, że polscy konsumenci nadal są jednymi z najbardziej skłonnych do patriotyzmu konsumenckiego wśród dużych gospodarek UE. Buy Locally Index w 2022 roku wyniósł w przypadku Polski 68,1 pkt. Spośród 10 największych gospodarek UE wyprzedza ją tylko Hiszpania. Polacy chętniej kupują lokalne produkty niż kojarzeni często z patriotyzmem gospodarczym Francuzi czy Włosi, a Niemców wyprzedzają niemal dwukrotnie.
Niestety, są też niepokojące wnioski. Okazuje się, że w minionym roku patriotyzm konsumencki Polaków spada. Buy Locally Index dla Polski obniżył się o 2 pkt w porównaniu z poprzednią edycją badania, a od 2010 roku (przy zachowaniu opracowanej przez nas metodologii) wynosiłby 86,6 pkt, czyli obniżył się o ponad 1/5.
Jak bardzo konsumenci w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej skłonni są kupować wytwarzane lokalnie produkty?