Z uwagi na rosnące obciążenia podatkowo-składkowe coraz więcej osób decyduje się na zmianę formy współpracy z obecnym lub przyszłym pracodawcą. Przejście z umowy o pracę na umowę B2B nie jest w żadnym wypadku sprzeczne z przepisami prawa. Każda taka zmiana będzie jednak wnikliwie analizowana przez urzędy skarbowe i ZUS, więc jej uzasadnienie ekonomiczne jest istotne.

Nadchodzą ograniczania w zawieraniu umów B2B

Umowy B2B są bardzo popularnym rozwiązaniem i nierzadko stanowią alternatywę sposobu wypłacania wynagrodzenia dla umów o pracę. W ostatnich miesiącach pojawiło się jednak wiele informacji dotyczących współpracy między osobą fizyczną a spółką na zasadach B2B. Wszystko wskazuje na to, że zakres osób uprawnionych do wykonywania swoich zadań w ramach kontraktu B2B, zostanie zawężony. Zapowiadane zmiany mogą bowiem w znaczący sposób utrudnić nawiązywanie takiej współpracy, a umowy obecnie obowiązujące mogą być w pewnym stopniu zagrożone. Poniżej przedstawiamy najnowsze zmiany i ryzyka związane z zatrudnieniem na podstawie umowy B2B dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, na które należy w szczególności zwrócić uwagę.

google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Rozszerzenie uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)

Obecny szef PIP, Marcin Stanecki, wypowiadał się w wielu wywiadach o toczących się pracach nad reformą działania PIP. Planuje się przede wszystkim wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu systemu nadzoru nad rynkiem pracy, włączając w to w szczególności możliwość przekwalifikowania samozatrudnienia na stosunek pracy na podstawie decyzji administracyjnej oraz nakładania kar administracyjnych za naruszenia prawa pracy. Ponadto PIP planuje zwiększyć zatrudnienie i wprowadzić możliwość prowadzenia kontroli zdalnych, co będzie miało przełożenie na wzrost liczby kontrolowanych podmiotów w ciągu roku.

Dyrektywa platformowa a kontrakt B2B

Dyrektywa o pracy platformowej (tzw. Dyrektywa platformowa) wprowadza pewne wytyczne, które muszę zostać spełnione, aby traktować osobę współpracującą na zasadach B2B jako przedsiębiorcę. W przypadku niespełnienia tych kryteriów, zakłada się wprowadzenie domniemania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. PIP w swoich wypowiedziach również odnosił się do tej kwestii i prawdopodobna jest ponowna próba wprowadzenia tzw. „testu przedsiębiorcy” lub „testu pracownika” jako konieczność spełnienia 6 lub 7 kluczowych elementów charakterystycznych dla stosunku pracy.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo podatkowe
Dowiedz się więcej

Bardziej zachowawcze podejście organów podatkowych do kwestii związanych z B2B

W ostatnim czasie pojawiło się kilka decyzji odmawiających wydania opinii zabezpieczającej w zakresie umów B2B. Taka odmowa może sugerować, że organy podatkowe będą uważniej przyglądać się planom zmian zatrudnienia z umowy o pracę na B2B.

Projekt  nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) jest już podobno gotowy, dlatego niebawem można się spodziewać publikacji do wglądu opinii publicznej. Wtedy dowiemy się, jakie faktycznie zmiany zostaną zaproponowane i na jakie aspekty przedsiębiorcy będą musieli zwrócić w szczególności uwagę przy zawieraniu umów B2B.

Spółkom zatrudniającym lub planującym zatrudnić osoby na zasadach B2B już teraz rekomendujemy zweryfikowanie umów oraz procesów w spółce. Byłoby to działanie prewencyjne ukierunkowane na identyfikację i wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z przekwalifikowaniem umów B2B w kontekście sposobu współpracy, rozliczania oraz treści umów B2B.

Umowy B2B są ważnym elementem współpracy między podmiotami gospodarczymi a osobami fizycznymi. Z tego względu odpowiednie dostosowanie umów oraz regulacja procesów są kluczowe do bezpiecznego zawierania takiej formy współpracy.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.