Zmieniające się otoczenie oraz chęć jak najłatwiejszego dostępu do informacji powoduje, iż coraz więcej czasu spędzamy w mediach społecznościowych. Powoduje to, iż coraz więcej firm szuka potencjalnych odbiorców poprzez usługi tzw. influencerów i blogerów. Bez wątpienia, odpowiednie wypromowanie produktu w Internecie nie jest proste. Co więcej taka usługa również się wiąże z określonymi obowiązkami podatkowymi, o których podatnicy nie powinni zapominać. Poniżej przedstawimy Państwu najczęstsze formy współpracy oraz wątpliwości w zakresie skutków podatkowych, z którymi mogą się zetknąć podatnicy.
Podsumowanie:
- Coraz częściej firmy decydują się na współpracę z blogerami. Najczęstszą formułą współpracy jest rozliczanie się w ramach tzw. umowy barterowej.
- Obowiązki firm jako płatnika przy zakupie przedmiotowych usług będą uzależnione co do zasady od formy wykonywania czynności przez blogerów.
Rodzaje współpracy z blogerami
W praktyce można rozważać kilka scenariuszy wydania towarów influencerom (blogerom) przez podatnika:
- sprzedaż za symboliczną cenę (np. za 1 zł);
- wydanie nieodpłatne;
- umowa barterowa (towar za usługę reklamową).
Z podatkowego punktu widzenia najbardziej przejrzysta jest sytuacja pierwsza, czyli sprzedaż i odpowiednie wynagrodzenie. Po stronie firmy dokonującej sprzedaży powstanie przychód z tytułu sprzedaży, transakcja ta również będzie opodatkowania podatkiem VAT.
Bloger z kolei otrzyma wynagrodzenie za umieszczenie/reklamowanie produktów firmy. Kwestia rozliczeń podatkowych po stronie blogera jest w dużym stopniu uzależniona od formy i sposobu wykonywania przez niego czynności. W zależności od charakteru działalności blogera, w niektórych sytuacjach firma, jako podmiot nabywający usługę reklamową może być zobowiązana do potrącenia odpowiedniej zaliczki na podatek PIT lub nawet składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
W przypadku natomiast nieodpłatnego wydania towarów zasadniczo w każdym przypadku powstanie przychód do opodatkowania po stronie otrzymującego, a fakt prowadzenia działalności gospodarczej lub nie, będzie miał wówczas jedynie wpływ na określenie źródła przychodu, a tym samym na ewentualne obowiązki firmy jako płatnika.
Ponadto, nieodpłatne wydanie jest również co do zasady czynnością opodatkowaną VAT, w zakresie, w jakim nie dotyczy to próbek lub prezentów o małej wartości. Szczegółowe regulacje w zakresie definicji próbek i prezentów o małej wartości zostały uregulowane w przepisach Ustawy VAT. Biorąc pod uwagę wartość towarów przekazywanych w ramach promocji na firmie co do zasady będzie ciążył obowiązek wykazania podatku należnego VAT.
Również przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na rzecz blogerów w niektórych przypadkach firmy mogą być zobowiązane również do przygotowania dodatkowych informacji o wysokości uzyskanego przez osobę fizyczną przychodu z tytułu nieodpłatnie otrzymanego produktu. Informacja ta powinna być przesłana zarówno do blogera, jak i jego urzędu skarbowego.
Jaką formę podatnicy wybierają najczęściej?
Najczęstszą sytuacją jednak jest rozliczanie się w ramach umowy barterowej. W praktyce to wygląda tak, iż pomimo, iż teoretycznie towar jest przekazywany blogerowi nieodpłatnie, firma oczekuje z jego strony świadczenia wzajemnego w postaci świadczenia usługi reklamowej.
Rozwiązanie takie może być stosowane zarówno w relacji z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, jak również z podmiotami takiej działalności nieprowadzących. Umowa barterowa jest umową konsensualną i wzajemną, a istota wzajemności polega na tym, że między świadczeniami stron zachodzi stosunek ekwiwalentności – wymiana towaru za towar lub usługi za usługę lub towaru za usługę powinny mieć równą (porównywalną) wartość. Istotą takiej umowy jest również to, że strony pomiędzy sobą nie dokonują rozliczeń – brak konieczności dokonywania jakichkolwiek rozliczeń pieniężnych – zapłatą jest świadczenie rzeczowe. Rozwiązanie to jest zatem stosowane najczęściej w sytuacji, gdy świadczenia, które mają podlegać wymianie są ekwiwalentne (ich wartość jest zbliżona).
Przytoczone przykłady współpracy określają wyłącznie najbardziej popularne formy współpracy. Rzeczywistość gospodarcza i swoboda zawierania umów mogą powodować zupełnie odmienne relacje, a co za tym idzie zupełnie inne skutki podatkowe.
Ze względu na to, iż kwestia ta może być badana przez organy podatkowe, każdorazowo zalecana jest szczegółowa analiza konkretnych postanowień umów.
AUTOR: Darya Lukouskaya