GrantThornton - regiony
W 2026 roku zakończy się wprowadzanie reformy dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczętej w 2023 roku. Zmiany przynoszą znaczące różnice, które muszą zostać wzięte pod uwagę przy planowaniu i realizowaniu nowych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Obowiązek uchwalenia planów ogólnych

Zmiany wprowadzone w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym („Ustawa”) stworzyły nowy kształt systemu planistycznego w gminach, a w szczególności zmieniły zakres inwestycji, które będą możliwe do realizacji na terenach nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego („MPZP”).

Ustawa wprowadziła do porządku prawnego nowy akt planistyczny – Plan ogólny. Zgodnie z obecnym stanem prawnym, gminy mają obowiązek uchwalić Plany ogólne do dnia 30 czerwca 2026 roku. Plany ogólne zastąpią studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, które utracą moc.

Po 1 lipca 2026 roku inwestycje, co do zasady, będą mogły być prowadzone na podstawie obowiązujących MPZP lub w oparciu o wydane wcześniej i pozostające w mocy decyzje o warunkach zabudowy.

Ważny fragment

Nowe decyzje o warunkach zabudowy będą mogły być wydawane jedynie na podstawie Planu ogólnego obowiązującego w danej gminie. Także nowe MPZP, uchwalane po 1 lipca 2026 roku, będą musiały być zgodne z Planem ogólnym. Natomiast uchwalenie Planu ogólnego nie spowoduje konieczności dostosowywania do niego już obowiązujących MPZP.

Ograniczenia w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy

Po 1 lipca 2026 roku decyzje o warunkach zabudowy będą mogły być wydawane wyłącznie dla terenów oznaczonych w Planie ogólnym jako Obszary uzupełnienia zabudowy.

Zatem, nie będzie możliwe uzyskanie nowej decyzji o warunkach zabudowy w gminach, w których Plany ogólne nie zostaną uchwalone do dnia 30.06.2026 r. lub w uchwalonym Planie ogólnym nie przewidziano Obszaru uzupełnienia zabudowy.

Dotychczas decyzje o warunkach zabudowy obowiązywały bezterminowo. Nowe decyzje o warunkach zabudowy będą ważne przez 5 lat od dnia, w którym stały się prawomocne. Wyjątkiem od tej zasady będą, na podstawie zmiany do Ustawy uchwalonej w listopadzie 2025 roku, w szczególności decyzje, które stały się prawomocne przed dniem 1 stycznia 2026 roku lub zostały wydane w postępowaniach wszczętych przed dniem 16 października 2025 roku.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Skorzystaj z naszych usług z zkaresu: Nieruchomości i budownictwo – doradztwo prawne
Dowiedz się więcej

Zintegrowany plan inwestycyjny

Należy także wspomnieć o nowej możliwości jaką daje Zintegrowany plan inwestycyjny („ZPI”) wprowadzony w ramach wspomnianej powyżej reformy, jako szczególny rodzaj planu miejscowego.

ZPI może zostać uchwalony w przypadku, gdy dla danego terenu nie obowiązuje MPZP, ale także wtedy, gdy MPZP co prawda obowiązuje, ale wnioskodawca będzie chciał zrealizować inną inwestycję niż jest możliwa zgodnie z MPZP. Jeżeli zamierzenie wnioskodawcy będzie zgodnie z uchwalonym Planem ogólnym, rada gminy może uchwalić ZPI po zawarciu z wnioskodawcą umowy urbanistycznej, określającej zasady realizacji inwestycji oraz obowiązki wnioskodawcy. Po uchwaleniu ZPI zastąpi on obowiązujący MPZP w zakresie objętym ZPI.

Zmiany wprowadzone reformą kształtują nowy model zagospodarowania przestrzennego. Wszystkie podmioty zaczynające planowanie inwestycji w 2026 roku powinny sprawdzić czy zmienione zasady mają do nich zastosowanie, a w szczególności czy dla terenu inwestycji został już przyjęty Plan ogólny, czy obowiązuje MPZP oraz czy konieczne będzie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy na nowych zasadach.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.