GrantThornton - regiony
Blisko 2 tysiące organizacji zgłosiło chęć udziału w rządowym pilotażu skrócenia czasu pracy. Po ponad miesiącu analiz i oceny wniosków, specjalna komisja wyłoniła 90 podmiotów, które zakwalifikowały się do programu. Kim są uczestnicy pilotażu i jakie branże reprezentują? 

Dlaczego skrócony czas pracy?

Jednym z najważniejszych projektów Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na najbliższe lata jest pilotażowy program skrócenia czasu pracy. Jego celem jest poprawa równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także zwiększenie efektywności i dobrostanu pracowników. Pilotaż ma zweryfikować, czy krótszy tydzień pracy może rzeczywiście przynieść te korzyści bez negatywnego wpływu na funkcjonowanie firm.   

Kto znalazł się na liście podmiotów przyjętych?

Kilka dni temu Ministerstwo poinformowało o zakończeniu rozpatrywania wniosków złożonych przez zainteresowane udziałem podmioty w ramach pilotażu skróconego czasu pracy. W efekcie, wyłoniono 90 organizacji, które przez cały 2026 roku będą testowały i weryfikowały możliwość realnego skrócenia wymiaru pracy. I chociaż to o 20 podmiotów więcej niż pierwotnie zakładano to jednak i tak stanowi to niewiele ponad 4% spośród wszystkich – 1994 – złożonych wniosków.  

Na opublikowanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej liście zalazły się zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne, zatrudniające łącznie 5 tysięcy pracowników. Zostały one podzielona na 3 grupy PKD stworzone na potrzeby projektu. Podział prezentuje się następująco:  

  • grupa I – przemysł, energia, rolnictwo i gospodarka wodna – 14 podmiotów
  • grupa II – budownictwo, handel, transport, IT, finanse – 20 podmiotów
  • grupa III – administracja, edukacja, zdrowie, kultura – 56 podmiotów

Skrocony_Czas_Pracy_Wykres_1_Grant-Thornton.jpg

Każda z grup została dodatkowo podzielona według wielkości zatrudnienia:

 

Liczba firm zakwalifikowanych do pilotażu z podziałem na grupy wyodrębnione przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz z uwzględnieniem liczby posiadanych pracowników

Każdy z tych podmiotów otrzyma dofinansowanie na wdrożenie skróconego czasu pracy. Jego wysokość uzależniona została od indywidualnych warunków i skali działania firmy. Maksymalna kwota wsparcia wyniosła 1 milion złotych, a łączna suma przyznanych dotacji to 49 999 291, 31 zł. Najniższe dofinansowanie wyniosło 20 tysięcy złotych, natomiast maksymalną kwotę otrzymało aż osiem organizacji, z czego aż sześć stanowiły podmioty z 3 grupy PKD, a dwa pozostałe to reprezentanci 1 i 2 grupy.

Ważny fragment

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Jakie organizacje przetestują krótszy czas pracy?

Analizując listę zakwalifikowanych podmiotów, nie sposób nie zauważyć, że duża ich część to jednostki samorządu terytorialnego, w tym: gminy, powiaty, a także urzędy miast. Łącznie jest ich ponad 30, co stanowi ponad 1/3 wszystkich uczestników programu. Znaczną grupę stanowią również instytucje kultury – filharmonie i biblioteki. Pojawiło się także kilka firm z branży rachunkowej, IT czy organizacje społeczne oraz fundacje. Taka struktura uczestników pokrywa się z analizami rynkowymi, zgodnie z którymi w zawodach administracyjno-biurowych wdrożenie skróconego czasu pracy jest relatywnie najłatwiejsze. Praca w tych sektorach ma zazwyczaj charakter zadaniowy i jest możliwa do mierzenia efektami, a nie samym czasem spędzonym w biurze. Dodatkowo, w wielu urzędach i instytucjach publicznych już wcześniej wdrażano rozwiązania umożliwiające elastyczne planowanie pracy. Doskonałym tego przykładem jest Urząd Miasta Włocławek, w którym od września 2024 roku, pracownicy pracują 7 zamiast 8 godzin w tygodniu. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu ruchomego harmonogramu pracy, który polega na tym, że różne zespoły rozpoczynają i kończą pracę o innych godzinach. Sam grafik ułożono tak, aby w każdym momencie w godzinach otwarcia magistratu obecna była pełna obsada stanowisk do kontaktu z mieszkańcami, co pozwoliło na nieskracanie godzin funkcjonowania urzędu. Podobne rozwiązanie zastosowano także w Urzędzie Miasta w Ostrzeszowie, natomiast nieco inny model wprowadzono w Lesznie. W tamtejszym urzędzie wydłużono pracę w poniedziałki, natomiast skrócono w pozostałe dni tygodnia.  

 Należy jednak podkreślić, że na liście zakwalifikowanych podmiotów nie zabrakło także organizacji z branż (budowlana, przemysł, transport i logistyka oraz handel), w których skrócenie czasu pracy uznaje się za szczególnie trudne, a w niektórych przypadkach wręcz mało realne.

Ważny fragment

Warto jednak zaznaczyć, że do pilotażu zostało zakwalifikowanych jedynie 17 reprezentantów tych branż. Prowadzi to do uzasadnionych wątpliwości, że jest to zbyt mała liczba przedstawicieli sektorów, które charakteryzują się szczególną specyfiką.

Otóż, w tych obszarach podstawowym wyzwaniem jest konieczność zachowania rytmu pracy uzależnionego od czynników zewnętrznych – pogody, dostępności materiałów czy terminowości dostaw. W przypadku transportu i logistyki dodatkową barierą są przepisy dotyczące czasu pracy kierowców oraz wymóg zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw. Skrócenie czasu pracy w tych przypadkach wymaga więc reorganizacji grafików, zwiększenia zatrudnienia lub inwestycji w automatyzację i technologie wspierające, co wymaga zarówno czasu, jak i wysokich kosztów inwestycji.

Skorzystaj z naszych usług z zkaresu: Outsourcing kadr i płac
Dowiedz się więcej

Najważniejszy etap pilotażu już wkrótce

Wybór uczestników programu stanowi punkt wyjścia do kluczowego etapu pilotażu, jakim jest testowanie w praktyce różnych modeli skrócenia czasu pracy. Organizacje, które podpiszą umowę o przystąpieniu do programu, będą miały czas do końca roku na przygotowanie się do wdrożenia zmian organizacyjnych. Natomiast zasadniczy etap pilotażu rozpocznie się 1 stycznia 2026 roku.

Przez kolejne 12 miesięcy pracodawcy będą testować wybrane przez siebie modele skrócenia czasu pracy (z zachowaniem dotychczasowego poziomu wynagrodzeń) i obserwować ich wpływ na efektywność, zaangażowanie oraz satysfakcję pracowników.

Po zakończeniu pilotażu, czyli już w 2027 roku, Ministerstwo opracuje raport podsumowujący wyniki i doświadczenia pracowników oraz całych organizacji zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu testów. Na tej podstawie oceniona zostanie możliwość wdrożenia skróconego czasu pracy na szerszą skalę w polskiej gospodarce.

Pilotażowy program testowania krótszego czasu pracy to istotna inicjatywa, która może dostarczyć cennych wniosków dla polskiego rynku pracy, pokazując, w jakim zakresie i na jaką skalę możliwe jest wdrożenie tego typu rozwiązań w kraju. To o tyle ważne, ponieważ choć idea skrócenia czasu pracy zyskuje coraz większe poparcie to jednocześnie nadal budzi szereg wątpliwości zwłaszcza co do uniwersalności oraz gotowości polskiej gospodarki na taką zmianę. Otóż, nie każda branża i nie każdy model organizacji pracy pozwalają na łatwe ograniczenie liczby godzin. A to z kolei potęguje obawy o spadek efektywności, wzrost kosztów lub pogłębienie nierówności między sektorami. Przetestowanie różnych modeli skracania czasu pracy w zróżnicowanych branżach w ramach pilotażu może jednak pomóc zidentyfikować te rozwiązania, które okażą się najbardziej efektywne i realne do wdrożenia na szerszą skalę.

Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z innymi treściami na stronie Grant Thornton dotyczącymi skróconego czasu pracy.

Współautorstwo: Maria Wąsicka-Sroczyńska (Starszy specjalista ds. marketingu), Monika Żukowska (Asystent ds. Marketingu)

Czytaj inne artykuły z serii o skróconym czasie pracy:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing kadr i płac

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing kadr i płac

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.