Jak sprzedać firmę?
Sprzedaż firmy to proces, który powinien być przeprowadzony w profesjonalny, rzetelny i etyczny sposób. Czynnikiem decydującym o sukcesie jest zidentyfikowanie potencjalnych nabywców, którzy będą zainteresowani akwizycją, jak również gotowi przedstawić najkorzystniejsze warunki transakcji. W Grant Thornton zapewniamy kompleksowe wsparcie w procesie sprzedaży firmy lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, począwszy od wyceny przedmiotu sprzedaży i badania zainteresowania wśród potencjalnych nabywców, poprzez aktywny udział w negocjacjach, a skończywszy na obsłudze prawnej i podatkowej zamknięcia transakcji.
-
Dla kogo jest wsparcie przy sprzedaży firmy?
Przedmiotem transakcji sprzedaży jest często biznes rozwijany od lat, będący wynikiem wieloletniego osobistego zaangażowania zarówno właścicieli, jak i wielu pracowników. Dlatego też specjaliści Grant Thornton starając się jak najlepiej zrozumieć potrzeby właścicieli, wiedzą, że istotne jest dla nich nie tylko uzyskanie najlepszej ceny, ale również znalezienie nabywcy o strategii jak najlepiej wpisującej się w ich oczekiwania.
-
Na co zwrócić uwagę przy sprzedaży firmy?
W przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa czy jego zorganizowanej części (ZCP) kluczowym jest odpowiednie przedstawienie oferty potencjalnym nabywcom, właściwy dobór metod wyceny przedmiotu transakcji oraz założeń , jak również ich właściwa argumentacja. Istotna jest również rzetelnie przygotowana strategia negocjacji, dostosowana zarówno do oczekiwań sprzedającego, jak i charakterystyki potencjalnego nabywcy.
-
Jak z sukcesem zamknąć proces sprzedaży firmy?
Sukces w procesie sprzedaży firmy to realizacja transakcji na satysfakcjonujących warunkach, odzwierciedlających wartość rynkową przedsiębiorstwa. Brak zdolności do rzetelnego i sprawnego przedstawienia sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej czy biznesowej może prowadzić do obniżenia wyceny Firmy lub wycofania się inwestora z planów akwizycji. Jakość przygotowania podmiotu do sprzedaży wpływa również na bezpieczeństwo sprzedających po transakcji.
Jak przygotować Firmę do procesu sprzedaży? Na jakie aspekty prawne, podatkowe i biznesowe zwrócić uwagę przed rozmową z potencjalnym Inwestorem? Jak przygotować na zmiany pracowników, a jak zakomunikować je innym interesariuszom?
Zakres wsparcia
Zakres prac w procesie sprzedaży firmy oparty jest na doświadczeniu Grant Thornton i obejmuje następujące etapy:
-
Przygotowanie transakcji
- Sporządzenie Listy Inwestorów,
- Analiza finansowa nakierowana na normalizację kluczowych parametrów będących podstawą wyceny,
- Ustalenie strategii sprzedaży,
- Przygotowanie dokumentacji procesowej (Teasera /Listu Procesowego/Memorandum Informacyjnego).
-
Kontakt z inwestorami
- Komunikacja i spotkania z inwestorami,
- Ocena i negocjacje wstępnych ofert niewiążących,
- Wybór inwestora/ów do dalszych negocjacji.
-
Organizacja procesu i wsparcie w trakcie due diligence
- Przygotowanie VDR (serwer na którym realizowany jest proces due diligence),
- Wsparcie ekspertów w sesjach eksperckich z doradcami inwestora oraz w przygotowaniu odpowiedzi na pytania inwestora,
- Negocjacje ofert wiążących doprecyzowanych po due diligence.
Proces due diligence wymaga dużego zaangażowania w zakresie przygotowania informacji i dokumentów źródłowych od spółki jak również odpowiedzi na wiele pytań, które pojawiają się w jego trakcie. Odpowiednia koordynacja i zarządzanie procesem, w szczególności komunikacją z różnymi zespołami doradców inwestora pozwala na zwiększenie jego efektywności. Bazując na dużym doświadczeniu jesteśmy w stanie wesprzeć naszych klientów w możliwie sprawnej realizacji tego etapu procesu.
- Doradztwo w zakresie prawnej oraz podatkowej strukturyzacji transakcji
Sprzedaż firmy może być zrealizowana w ramach różnych struktur transakcji. Wybór odpowiedniej powinien wynikać z preferencji i oczekiwań właścicieli oraz uwzględniać oczekiwania inwestora. Świadome prowadzenie negocjacji w tym zakresie zapewnia bezpieczeństwo prawne Sprzedającego. Istotną kwestią jest również uwzględnienie skutków podatkowych transakcji, w szczególności w perspektywie rozważanych wariantów jej struktury. Wsparcie specjalistycznych ekspertów eliminuje ryzyko nieprawidłowego rozliczenia podatkowego transakcji lub też wystąpienia nieoczekiwanych obciążeń
-
Negocjacje ostatecznych warunków transakcji i zamknięcie transakcji
- Doradztwo prawne i finansowe w przygotowaniu oraz w negocjacjach dokumentacji transakcyjnej,
- Organizacja spotkań negocjacyjnych i ustalenie strategii negocjacji,
- Koordynacja prac aż do zamknięcia transkacji.
Wybrane transakcje
Jesteśmy liderem rankingu Mergermarket w obszarze M&A Financial Advisory w Polsce za 2023 r.
Doradcy finansowi Grant Thornton zostali sklasyfikowani na 1. miejscu w Polsce w raporcie Mergermarket „Global & Regional M&A League Tables 2023 – Financial Advisors” pod względem liczby zrealizowanych transakcji fuzji i przejęć w 2023 r. Liczba transakcji uwzględnionych przez Mergermarket pozwoliła także na uzyskanie przez Grant Thornton 6. pozycji w ramach całego regionu Europy Środkowej i Wschodniej.
Dlaczego Grant Thornton?
Dzięki długoletniemu doświadczeniu we współpracy z klientami z różnych branż rozumiemy potrzeby przedsiębiorców, niezależnie od rozmiaru prowadzonej przez nich działalności. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom dostarczamy kompleksowe i „szyte na miarę” rozwiązania. Co więcej, rozbudowane relacje z kilkudziesięcioma funduszami i potencjalnymi inwestorami oraz przynależność do międzynarodowej sieci Grant Thornton International zapewniają, że jesteśmy dobrym partnerem do rozmów oraz ograniczają ryzyko niepowodzenia transakcji.
Zespół Doradztwa Transakcyjnego dzięki sprawdzonemu podejściu do procesu sprzedaży oraz długoletniemu doświadczeniu i dużemu zaangażowaniu doradców, w ostatnich latach z sukcesem przeprowadził wiele projektów z zakresu fuzji i przejęć . Zaufały nam zarówno duże podmioty o ugruntowanej pozycji rynkowej, jak i mniejsze firmy rodzinne przez lata rozwijane przez swoich właścicieli.
-
1 miejsce
w Polsce w Mergermarket „Global & Regional M&A League Tables 2023 – Financial Advisors”
-
30 lat
działalności w Polsce
-
2400+
zadowolonych klientów rocznie