Już 28 lipca 2016 r. wejdzie w życie uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy – Prawo Zamówień Publicznych, mająca przede wszystkim na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego aktów prawnych Unii Europejskiej.
Co wprowadzana zmiana oznacza dla przedsiębiorców? Przede wszystkim uproszczono oraz uelastyczniono procedury udzielania zamówień publicznych oraz wprowadzono regulacje mające zapewnić lepszy dostęp do rynku małym i średnim przedsiębiorcom. Istotną zmianą niewynikającą z implementowanych dyrektyw Unii Europejskiej jest wzmocnienie przepisów o stosowaniu pozacenowych kryteriów oceny ofert, co służyć ma zwiększeniu jakości przedmiotu zamówienia.
Dążenie ku lepszej jakości przedmiotu zamówienia
Określenie kryteriów oceny zapewniających wybór oferty najbardziej efektywnej ekonomicznie, tj. spełniającej w najpełniejszy sposób kryteria jakościowe, a jednocześnie takiej, na którą nie trzeba poświęcić większej ilości środków niż jest to niezbędne, jest zadaniem skomplikowanym. Ustawodawca polski, dążąc do zapewnienia owej efektywności ekonomicznej, a także dostępności zamówień publicznych dla większej rzeszy podmiotów, przeciwstawił pierwotnie dominującemu kryterium najniższej ceny regulacje zakładające minimalny udział kryteriów pozacenowych przy ocenie ofert. Zgodnie z nowelizacją, zamawiający może zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium, bądź jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli zostaną określone przez niego standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, a także wykazane zostanie, w jaki sposób uwzględnione zostały koszty wszelkich faz istnienia przedmiotu zamówienia.
Partnerstwo innowacyjne
Nowelizacja ustawy przewiduje, oprócz dotychczasowych trybów postępowania, tzw. tryb partnerstwa innowacyjnego, który stworzony został z myślą o podmiotach, których potrzeb w zakresie innowacyjnych usług i produktów nie mogą zaspokoić dostępne na rynku rozwiązania. Polega on na udzieleniu zamówienia publicznego, którego realizacja polega na opracowaniu innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowalnych. Rozumieć przez nie należy „nowy lub znacznie udoskonalony produkt, usługę lub proces, w tym proces produkcji, budowy lub konstrukcji, nową metodę marketingową lub nową metodę organizacyjną w działalności gospodarczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych”. Jednym z warunków skorzystania z trybu partnerstwa innowacyjnego jest określenie zapotrzebowania na dany produkt, usługę lub proces w celu wyeliminowania sytuacji, w których występują już one na rynku, bądź nie są w stanie spełnić potrzeb zamawiającego. Określenie zapotrzebowania powinno zostać poprzedzone szczegółową analizą rynku w tym zakresie.