Jedną z form promowania towarów i zwiększania sprzedaży jest udzielanie nagród sprzedawcom, np. pracownikom hurtowni czy sklepów. Przyznana im nagroda musi zostać opodatkowana podatkiem PIT. Nie dotyczy jej bowiem zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy PIT.
Art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy PIT wskazuje, że zwolnieniu z podatku podlega wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.
Wielu podatników korzysta z tego przepisu wydając nagrody osobom, które zajmują się sprzedażą ich towarów. Przykładowo nagrody takie wydawane są tym sprzedawcom (pracownikom innych firm), których działania prowadzą do realizacji określonego poziomu zakupów przez firmę, w której pracują od podmiotu przyznającego nagrody. Jeśli nagroda – mająca postać zarówno rzeczy, bonów czy pieniędzy – nie przekracza jednorazowo 200 zł, podatek nie jest pobierany ani też sprzedawca nie otrzymuje PIT 8C.
Jeden z podatników, który chciał potwierdzić prawidłowość takiego postępowania zwrócił się z wnioskiem o interpretację. Organ podatkowy uznał, że powyższe zwolnienie nie może mieć w takiej sytuacji zastosowania. Dotyczy ono bowiem promocji lub reklamy skierowanej do ostatecznego konsumenta, a takim nie jest sprzedawca – pracownik firmy dokonującej zakupów.
WSA we Wrocławiu (wyrok z 10 stycznia 2014 r., sygn. I SA/Wr 1974/13) poparł stanowisko organu podatkowego. Sąd uznał, że podstawową cechą działań promocyjnych czy reklamowych jest to, że dotyczą ostatecznych konsumentów. Zwolnienie znalazłoby zatem zastosowanie tylko wtedy, gdyby bony byłyby przekazywane osobom kupującym towar, a nie sprzedawcom.
Zdaniem więc Sądu i Organu podatkowego przekazujący nagrodę powinien wystawić PIT-8C, a otrzymujący powinien całość świadczenia uwzględnić w rozliczeniu rocznym podatku PIT.