Aktualnie Rada Ministrów prowadzi prace nad rozporządzeniem wprowadzającym nową wersją klasyfikacji PKD, tj. PKD 2025 r. Zgodnie z założeniami, rozporządzenie wprowadzające te zmiany miałoby obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. W oczekiwaniu na finalizację prac legislacyjnych, warto przyjrzeć się bliżej planowanym zmianom.

PKD 2025 – na czym polegają zmiany?

W każdej umowie spółki musi znaleźć się opis jej przedmiotu działalności. W tym celu większość podmiotów posługuje się kodami i opisami wynikającymi z klasyfikacji PKD. Kody PKD (10 pozycji) są ujawniane również w rejestrze przedsiębiorców KRS. Aktualnie obowiązuje klasyfikacja PKD 2007, która od pierwszego stycznia 2025 r. ma zostać zastąpiona nową klasyfikacją PKD 2025. Powodem wprowadzenia zmian jest konieczność dostosowania polskich regulacji prawnych do unijnych i międzynarodowych standardów, a także dostosowanie klasyfikacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Między PKD 2007 a PKD 2025 jest sporo różnic. Projektowane zmiany polegają na połączeniu, podziale lub wyodrębnieniu nowych grup, klas, podklas. Pojawią się też nowe kody PKD, a także zmieni się nazewnictwo niektórych jednostek w klasyfikacji. Wszystkie zmiany są szczegółowo przedstawione w załączniku do projektu rozporządzenia.

GOOGLE NEWS

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

PKD 2025 dla nowych spółek

Jeżeli prace legislacyjne potoczą się zgodnie z planem, nowa klasyfikacja zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Spółki zaczynające prowadzenie działalności po wejściu w życie rozporządzenia, będą obowiązane złożyć wniosek o wpis, wskazując już kody według klasyfikacji PKD 2025.

PKD dla spółek zakładanych w 2024, rejestrowanych w 2025

Zgodnie z planowanymi zmianami, jeżeli spółka została założona w 2024 r., ale wpis spółki do rejestru przedsiębiorców KRS ma nastąpić po 1 stycznia 2025 r., we wniosku powinny być wskazane kody PKD według standardu z 2025. Jak to w praktyce będzie wyglądało? Aktualnie nie wiadomo. Przede wszystkim można mieć obawy czy system teleinformatyczny będzie gotowy na te zmiany.

Nie do końca można przewidzieć, jak będą traktowane przypadki, w których wniosek o wpis spółki został złożony do sądu w 2024 r., a sprawa będzie rozpatrywana w 2025 r. Czy takie sytuacje spowodują falę zwrotów wniosków dotyczących konieczności zmiany wniosku i wskazania kodów z klasyfikacji PKD 2025? Pozostaje mieć nadzieję, że po wypracowaniu ostatecznej wersji projektu rozporządzenia i zakończeniu stosownych konsultacji, poznamy odpowiedzi na tego rodzaju wątpliwości.

PKD 2025 – co w przypadku firm już działających?

Po wejściu w życie zmienionego PKD, spółki już działające będą miały 2 lata na wprowadzenie zmian w zakresie PKD – okres przejściowy będzie trwał do 31 grudnia 2026 r. Wyjątkiem będą przedsiębiorcy wykonujący działalność sklasyfikowaną pod kodem PKD 93.29.Z, w takim przypadku okres przejściowy będzie wynosił 12 miesięcy i trwał do 31 grudnia 2025 r.

Po upływie okresu przejściowego planuje się wyprowadzenie automatycznego przeklasyfikowania podmiotów w rejestrach. Dane dotyczące PKD zostaną aktualizowane automatycznie według urzędowego schematu relacji kodów PKD 2025 do kodów PKD 2007. W praktyce może się zdarzyć, że automatyczne przekwalifikowanie będzie błędne i nie będzie odpowiadało założonemu przez spółkę przedmiotowi działalności.

Dlatego też warto zadziałać z wyprzedzeniem i przed upływem okresu przejściowego dostosować kody PKD do standardu PKD 2025.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Obsługo prawna spółki
Dowiedz się więcej

Zmiany PKD w umowach i statutach

Poziom niepewności w kwestii aktualizacji przedmiotu działalności może wzrosnąć w przypadku spółek, które określiły kody PKD z 2007 roku w swoich umowach albo statutach. W sytuacji, gdy wskazane w rejestrze kody z PKD 2025 nie będą zgodne z widniejącymi w umowie/statucie, mogą pojawić się rozbieżności miedzy sądami, urzędami a wnioskodawcą w zakresie tego, jakie kody powinny być właściwe do opisania działalności spółki.

Aby takich problemów uniknąć, warto rozważyć wprowadzenie stosownych zmian w umowach i statutach. O takich zmianach warto w szczególności pamiętać, jeżeli dokonywane będą inne zmiany w umowie, wtedy zmiana w zakresie przedmiotu działalności może zostać dokonana niejako przy okazji, bez dodatkowych kosztów.

Jak podejść do zmian w PKD?

Po wejściu przepisów w życie, optymalnym działaniem wydaje się weryfikacja przez przedsiębiorcę stosowanych kodów i opisów z nowej klasyfikacji pod kątem prowadzonej działalności, szczególnie że opis działalności z klasyfikacji PKD 2025 może różnić się od opisu z klasyfikacji PKD 2007. Kody według standardu PKD 2025 powinny być zgłoszone do KRS w ustalonym okresie przejściowym. Aby zakres działalności był jasny i klarowny, warto również dokonać stosownych zmian w umowach/statutach spółek.

Prace nad finalną wersją rozporządzenia nadal trwają. Najbliższe tygodnie przyniosą odpowiedź na pytanie, jaki będzie ostateczny kształt zmian, a także jak będzie kształtowała się praktyka organów i sądów, w szczególności w pierwszych miesiącach obowiązywania nowych przepisów.

AUTORKI: Julia Kubacka oraz Karolina Kulińska-Polak, Zespół Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Obsługa prawna spółki

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.