GrantThornton - regiony
W dniu 1 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie wprowadzające nową wersję klasyfikacji PKD, tj. PKD 2025, która zastąpiła obowiązujące wcześniej PKD 2007.

PKD 2025 – na czym polegają zmiany?

W każdej umowie spółki musi znaleźć się opis jej przedmiotu działalności. W tym celu większość podmiotów posługuje się kodami i opisami wynikającymi z klasyfikacji PKD. Kody PKD (10 pozycji) są ujawniane również w rejestrze przedsiębiorców KRS. Do końca 2024 r. obowiązywała klasyfikacja PKD 2007, która od pierwszego stycznia 2025 r. została zastąpiona nową klasyfikacją PKD 2025. Powodem wprowadzenia zmian jest konieczność dostosowania polskich regulacji prawnych do unijnych i międzynarodowych standardów, a także dostosowanie klasyfikacji do zmieniających się warunków rynkowych.

Między PKD 2007 a PKD 2025 jest sporo różnic. Zmiany polegają na połączeniu, podziale lub wyodrębnieniu nowych grup, klas, podklas. Pojawiły się też nowe kody PKD, a także zmieniło się nazewnictwo niektórych jednostek w klasyfikacji. Wszystkie zmiany są szczegółowo przedstawione w załączniku do rozporządzenia.

GOOGLE NEWS

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Obsługo prawna spółki
Dowiedz się więcej

Zmiany PKD w umowach i statutach

Poziom niepewności w kwestii aktualizacji przedmiotu działalności może wzrosnąć w przypadku spółek, które określiły kody PKD z 2007 roku w swoich umowach albo statutach. W sytuacji, gdy wskazane w rejestrze kody z PKD 2025 nie będą zgodne z widniejącymi w umowie/statucie, mogą pojawić się rozbieżności miedzy sądami, urzędami a wnioskodawcą w zakresie tego, jakie kody powinny być właściwe do opisania działalności spółki.

Aby takich problemów uniknąć, warto rozważyć wprowadzenie stosownych zmian w umowach i statutach. O takich zmianach dobrze w szczególności pamiętać, jeżeli dokonywane będą inne zmiany w umowie, wtedy zmiana w zakresie przedmiotu działalności może zostać dokonana niejako przy okazji, bez dodatkowych kosztów.

Jak podejść do zmian w PKD?

Optymalnym działaniem wydaje się weryfikacja przez przedsiębiorcę stosowanych kodów i opisów z nowej klasyfikacji pod kątem prowadzonej działalności, szczególnie że opis działalności z klasyfikacji PKD 2025 może różnić się od opisu z klasyfikacji PKD 2007. Kody według standardu PKD 2025 powinny być zgłoszone do KRS w ustalonym okresie przejściowym. Aby zakres działalności był jasny i klarowny, warto również dokonać stosownych zmian w umowach/statutach spółek.

Praktyka najbliższych miesięcy pokaże, na ile sprawnie będzie przebiegało wdrożenie nowych przepisów dotyczących PKD 2025 i jakie podejście w zakresie tych zmian będą miały sądy rejestrowe i właściwe urzędy.

AUTORKI: Julia Kubacka oraz Karolina Kulińska-Polak, Zespół Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Obsługa prawna spółki

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.