Prawidłowe i rzetelne przeprowadzenie oraz rozliczenie inwentaryzacji jest kluczowym warunkiem do sporządzenia sprawozdania finansowego, które przedstawia obraz sytuacji majątkowej i finansowej danej jednostki. Inwentaryzacja to proces rozumiany jako ogół czynności rachunkowych zmierzających do sporządzenia szczegółowego spisu składników majątku na określony dzień.

Metody przeprowadzenia inwentaryzacji

Sposób przeprowadzenia inwentaryzacji zależy od specyfiki objętych nią składników, dlatego wyróżniamy:

  • spis z natury (sprawdzenie zapisów w księgach ze stanem rzeczywistym) – obejmuje zarówno rzeczowe składniki aktywów obrotowych, jak i środki trwałe, nieruchomości zaliczone do inwestycji, maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, ale także aktywa pieniężne (z wyjątkiem tych zgromadzonych na rachunkach bankowych) czy papiery wartościowe w postaci materialnej;
  • potwierdzenia sald – dotyczy aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych, w tym także papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów;
  • weryfikację oraz porównanie sald z dokumentami źródłowymi zewnętrznymi – szczególna metoda inwentaryzacji dotycząca wszystkich składników aktywów i pasywów niewymienionych w powyższych dwóch punktach. Mogą to być np.: grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych czy należności i zobowiązania publicznoprawne albo środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony.

Google News

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Kto odpowiada za inwentaryzację?

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury. Gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, odpowiedzialność ta spoczywa na wszystkich członkach tego organu.

Do obowiązków kierownika jednostki należy przede wszystkim:

  • wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji
  • powołanie komisji inwentaryzacyjnej i wyznaczenie jej przewodniczącego,
  • powiadomienie biegłego rewidenta o terminach inwentaryzacji, jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega badaniu,
  • nadzór nad przebiegiem spisu i rozliczeniem jego wyników.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Kiedy przeprowadza się inwentaryzację?

Inwentaryzację składników aktywów i pasywów w jednostkach prowadzących księgi przeprowadza się, co do zasady, na ostatni dzień każdego roku obrotowego z wykorzystaniem jednej z metod przyporządkowanych tym składnikom.

W myśl art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości, nie narusza obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień roku obrotowego przeprowadzenie jej w odniesieniu do:

  • składników aktywów inwentaryzowanych drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda – z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości – w dopuszczalnym ustawowo przedziale czasu, tj. na 3 miesiące przed i 15 dni po ostatnim dniu roku obrotowego,
  • zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową – raz w ciągu 2 lat,
  • nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie – raz w ciągu 4 lat,
  • zapasów towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego – raz w roku,
  • zapasów drewna w jednostkach prowadzących gospodarkę leśną – raz w roku.

Inwentaryzacja środków trwałych

Inwentaryzację środków trwałych w zależności od tego, jakiego rodzaju obiekt jest inwentaryzowany, można przeprowadzić drogą spisu z natury lub w drodze weryfikacji. W myśl ustawy o rachunkowości oraz pkt 10.11 KSR nr 11 „Środki trwałe” (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105), inwentaryzację środków trwałych przeprowadza się:

  • drogą weryfikacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego – w przypadku gruntów, praw i obiektów trudno dostępnych oraz jeżeli przeprowadzenie spisu z natury z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe,
  • drogą spisu z natury, raz na 4 lata, w dowolnym dniu roku – w przypadku nieruchomości oraz znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie,
  • drogą spisu z natury na ostatni dzień każdego roku obrotowego – w pozostałych przypadkach.

    Podczas przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych warto się zastanowić, czy poszczególne środki trwałe są nadal wykorzystywane, czy dzięki nim osiągamy korzyści ekonomiczne, a może już ich nie wykorzystujemy, są całkowicie zużyte lub zbędne i trzeba je zlikwidować, sprzedać lub wynająć innej jednostce. Inwentaryzacja jest to więc czas, aby uporządkować środki trwałe ujmowane w księgach jednostki.

    Należy zdawać sobie sprawę z tego, że inwentaryzacja jest niezwykle istotnym procesem. Jego efektem ma być sporządzenie dokumentu odzwierciedlającego faktyczny stan aktywów i pasywów firmy oraz porównanie go ze stanem ewidencyjnym. Należy więc dochować wszelkiej staranności, żeby przeprowadzić inwentaryzację we właściwy sposób.

    Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

    Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

    Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

    Pole zawiera niedozwolone znaki

    Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

    Skontaktuj się

    Martyna Strug

    Główny Specjalista ds. księgowości

    Skontaktuj się

    Martyna Strug

    Główny Specjalista ds. księgowości

    Poproś o kontakt

    Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

    Artykuły z kategorii: Outsourcing finansowo-księgowy

    Zobacz wszystkie

    Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

    Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów