18 lipca 2024 r. Ministerstwo Finansów zorganizowało kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Z uwagi na przesunięcie obowiązkowego fakturowania, MF kontynuuje rozmowy z przedstawicielami różnych grup społecznych. Jakie kwestie poruszone zostały na konsultacjach? O tym piszemy poniżej.

Cel konsultacji związanych z KSeF

Przypomnijmy, że obowiązek fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur został odroczony na 1 lutego 2026 r. – dla podatników o obrotach za 2025 r. powyżej 200 mln zł (z podatkiem), a dla pozostałych na 1 kwietnia 2026 r.

Odroczenie KSeF na 1 lutego 2026 r. spowodowało przesunięcie w czasie niektórych rozwiązań związanych z systemem, m.in. odroczenie stosowania kar, odroczenie płatności z podaniem numeru KSeF, odroczenie likwidacji wystawiania faktur z kasy rejestrującej.

18 lipca 2024 r. odbyły się konsultacje dotyczące KSeF, podczas których eksperci resortu zaprezentowali propozycje rozwiązań biznesowych. Jednym z etapów spotkania była dyskusja z uczestnikami odnośnie kierunku dalszych uproszczeń funkcjonowania systemu. W czasie dyskusji potwierdzono również zasadność utrzymania niektórych odroczeń w KSeF oraz konieczność etapowego wprowadzania systemu.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Główne założenia Ministerstwa Finansów po konsultacjach w sprawie KSeF

Jednym z głównych założeń konsultacji było podsumowanie wyników spotkań konsultacyjnych z przedsiębiorcami, organizowanych na przełomie lutego i marca oraz prekonsultacji projektu rozwiązań w kwietniu tego roku.

Główne tematy poruszone na spotkaniu:

  • Utrzymanie opcji wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF (z kodem QR), oraz wprowadzenie tych faktur do systemu następnego dnia roboczego.
  • Utrzymanie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF (tematyka nadal budząca bardzo duże wątpliwości podatników).
  • Wycofanie rozwiązań „samoidentyfikacji” nabywcy w zakresie podatku dochodowego.
  • Utrzymano propozycję dot. wystawienia faktur poza KSeF w formie papierowej – możliwość wystawiania faktur papierowych przez podatników u których wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur jest u nich niewielka. Faktury te nie mogą jednak przekroczyć kwoty 450 zł do limitu 10 tys. zł miesięcznie.
  • Faktury wystawione z pominięciem KSeF (także wystawione w trybie offline, czy awarii i nie wprowadzone do KSeF) będą oznaczane w JPK_VAT w ewidencji sprzedaży.
  • Struktura FA – modyfikacja w zakresie najczęściej zgłaszanych postulatów m.in. terminu płatności i identyfikacji jednostek samorządu terytorialnego.
  • Załączniki do faktur – MF dostarczy strukturę załącznika; możliwe będzie ujęcie w załączniku danych m.in. podatkowych (ceny jednostkowej, miary i ilości towaru czy usługi), danych wynikających z odrębnych przepisów (branżowych) oraz danych biznesowych. Należy zauważyć, że jedna faktura będzie mogła posiadać jedynie jeden załącznik z możliwością jego skorygowania.
  • MF wskazuje na możliwość wcześniejszego pobrania oraz „instalacji” certyfikatów dla kodów QR przed wdrożeniem obowiązkowego KSeF.
  • Wyrównanie środowisk KSeF – w ramach realizacji postulatu grupy roboczej ds. wysyłki dużej liczby faktur podjęto decyzję o wdrożeniu funkcjonalności „biznesowych” tj. wystawianie faktur w KSeF w modelu docelowym, ale bez zmiany obowiązków podatnika. MF uzasadnia to kwestiami związanymi z zarządzaniem i wdrażaniem zmian w środowisku testowym, przedprodukcyjnym (Demo) oraz produkcyjnym KSeF.
Skorzystaj z naszych usług w zakresie: KSeF – bieżące wsparcie
Dowiedz się więcej

Harmonogram kolejnych spotkań

W konsultacjach 18 lipca brali udział przedstawiciele przedsiębiorców, organizacji branżowych i wielu innych podmiotów. W gmachu Ministerstwa Finansów przebywało 80 uczestników, a w spotkaniu online uczestniczyło ponad 3 300 zainteresowanych.

We wrześniu odbędą się kolejne spotkania dotyczące struktury logicznej załącznika oraz koncepcji rozwiązania. MF zapowiada również konsultacje dotyczące struktury logicznej FA(3), oraz publikację szczegółowej listy zmian w strukturze.

Ponadto, MF informuje, że we wrześniu należy spodziewać się rozpoczęcia konsultacji publicznych projektu ustawy KSeF.

Krajowy System e-Faktur, który miał obowiązywać w formie obligatoryjnej od 1 lipca 2024 r. zostanie najprawdopodobniej wdrożony w 2026 roku. Wiele pytań podatników nadal pozostaje bez odpowiedzi. Czy system uda się wdrożyć w terminie? Jedno jest pewne – KSeF wcześniej czy później stanie się rzeczywistością. Jako, że jest to największa rewolucja w zakresie fakturowania, wszelkie wątpliwości warto konsultować z ekspertami w tej dziedzinie.

AUTORZY: Gabriela Borowa, Bieżące doradztwo podatkowe

Krajowy System e-Faktur (KSeF) – dowiedz się więcej:

  1. Jakie zmiany czekają KSeF?
  2. MF: KSeF nie wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Od kiedy zatem?
  3. Podsumowanie konsultacji KSeF – propozycje zmian MF
  4. Konsultacje KSeF – top 10 pytań i odpowiedzi [INFORMATOR]
  5. Ruszyły konsultacje w sprawie KSeF. Jakie zagadnienia KSeF należy ponownie przeanalizować?
  6. Przedsiębiorco, przekształć się przed KSeF!
  7. 10 najważniejszych problemów KSeF
  8. Wymagania techniczne wdrożenia KSeF w firmie. 7 wymagań i 9 kluczowych działań

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie KSeF - wdrożenie i bieżące wsparcie

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Łukasz Kacprzyk

Senior Konsultant, Doradca podatkowy

Skontaktuj się

Łukasz Kacprzyk

Senior Konsultant, Doradca podatkowy

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.