GrantThornton - regiony
Istnieją branże, w których skrócenie czasu pracy okazuje się szczególnie wymagające. Wynika to z charakteru wykonywanych obowiązków. Wielu z nich nie da się po prostu przyspieszyć ani zastąpić technologią. Jednym z takich sektorów jest branża budowlana.

Zasadne jest więc poddanie analizie, jakie wyzwania mogą pojawić się w związku z ewentualnym skróceniem wymiaru godzin właśnie w tej branży, a także jakie rozwiązania organizacyjne lub technologiczne mogłyby wesprzeć ten proces?

Zasady pilotażowego programy skrócenia czasu pracy

Wiosną tego roku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło plany dotyczące uruchomienia pilotażowego programu skrócenia czasu pracy. Celem tego programu jest przetestowanie różnych modeli organizacji pracy (4-dniowego tygodnia pracy, skrócenia dziennego wymiaru godzin, przyznania dodatkowych dni wolnych lub autorskiego rozwiązania dopasowanego do specyfiki swojej działalności) zarówno w jednostkach prywatnych, jak i publicznych oraz docelowe obniżenie tygodniowego wymiaru pracy z 40 do 35 godzin. I tak, zgodnie z zapowiedziami, od połowy sierpnia do połowy września zainteresowane organizacje mogły zgłosić chęć udziału w programie. Obecnie specjalna Komisja zakończyła już rozpatrywanie nadesłanych zgłoszeń, a lista zakwalifikowanych podmiotów została właśnie ogłoszona.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Specyfika pracy w branży budowlanej

Branża budowlana to jeden z kluczowych sektorów polskiej gospodarki. Według danych podawanych przez Polityka Insight, na zlecenie Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa w 2023 roku, sektor budowlany odpowiadał za blisko 10,5% PKB. Taki wynik wypracowało ponad 700 tys. przedsiębiorstw związanych z tym sektorem, z czego na podkreślenie zasługuje fakt, że zdecydowana większość z nich to mikrofirmy zatrudniające mniej niż 10 osób. Co więcej, łącznie, budownictwo wraz z branżami pokrewnymi zapewnia ok. 1,3 mln miejsc pracy. Charakter pracy w tym sektorze jest wyjątkowo wymagający zarówno pod względem fizycznym, jak i organizacyjnym. Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazują, że budownictwo znajduje się w czołówce branż o najwyższym tygodniowym wymiarze pracy, ze średnią przekraczającą 42 godziny. W przypadku wielu pracowników sektora prywatnego standardem są 10-godzinne zmiany, szczególnie w okresach intensywnych realizacji projektów.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing kadr i płac
Dowiedz się więcej

Skrócony czas pracy w branży budowlanej

Charakterystyka branży budowlanej pozwala na stwierdzenie, że wprowadzenie skróconego czasu pracy mogłoby wiązać się z szeregiem wyzwań. Pierwszą istotną trudnością byłoby dotrzymanie terminów realizacji projektów przy krótszym czasie pracy. Przy czym warto dodać, że już dziś harmonogramy często ulegają przesunięciom z powodu czynników niezależnych, takich chociażby, jak warunki pogodowe. Mogą one wpływać na zastoje w pracy, które z kolei mogą przekładać się na pracę w nadgodzinach, a wszystko to celem zakończenia inwestycji na czas. W takim kontekście skrócenie czasu pracy mogłoby oznaczać wydłużenie terminów realizacji inwestycji, co wpłynęłoby na ich rentowność. Alternatywą byłoby zwiększenie zatrudnienia, co jednak generuje dodatkowe koszty dla firm.  Po drugie, branża budowlana podlega także szczególnie restrykcyjnym przepisom BHP, wynikającym z charakteru prac – m.in. na wysokościach, przy obsłudze maszyn czy w kontakcie z substancjami chemicznymi. Odpowiednio długie lub dodatkowe przerwy w pracy są tu obowiązkowe, a ich skracanie w celu dopasowania się do nowego wymiaru godzin pracy mogłoby naruszać przepisy i stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników. Rozwiązaniem mogłyby być inwestycje w automatyzację i nowoczesny sprzęt, które przyspieszyłyby realizację części prac. Jednak w przypadku wielu firm, szczególnie małych, barierą pozostają wysokie koszty takich inwestycji. Z tego powodu ewentualne skrócenie czasu pracy w budownictwie wymagałoby kompleksowego podejścia, łączącego zmiany organizacyjne, wsparcie technologiczne oraz dostosowanie harmonogramów realizacji projektów.

Wprowadzenie skróconego czasu pracy w branży budowlanej wiązałoby się z istotnymi wyzwaniami organizacyjnymi i finansowymi. Konieczność dotrzymania terminów realizacji projektów oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników wymagałaby zwiększenia zatrudnienia lub inwestycji w nowoczesny sprzęt i automatyzację. Ze względu na wysokie koszty takich rozwiązań, szczególnie dla małych firm, najlepiej byłoby wprowadzać zmiany stopniowo, rozkładając je w czasie i łącząc z odpowiednim planowaniem harmonogramów i wsparciem technologicznym. Takie podejście pozwoliłoby zminimalizować ryzyka dla bezpieczeństwa i efektywności pracy.

Współautorstwo: Maria Wąsicka-Sroczyńska (Starszy specjalista ds. marketingu), Monika Żukowska (Asystent ds. Marketingu)

Czytaj inne artykuły z serii o skróconym czasie pracy:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing kadr i płac

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Skontaktuj się

Marta Pypłacz

Senior Menedżer

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing kadr i płac

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.