W grudniu 2019 r. donosiliśmy, iż począwszy od 1 marca 2020 r. akta rejestrowe podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej” KRS”) będą prowadzone wyłącznie w systemie teleinformatycznym, a składnie wniosków możliwe będzie tylko w formie elektronicznej. Tym samym nie będzie możliwe złożenie papierowo wniosku o wpis do KRS. Dokumenty złożone w tradycyjnej formie nie będą rozpoznawane przez sąd.
1 lipca 2021 r. weszły w życie przepisy o eKRS. Nowy Portal Rejestrów Sądowych dostępny jest pod następującym adresem: Portal Rejestrów Sądowych (ms.gov.pl)
Kilka dni przed planowanym dniem wejścia przepisów w życie, Ustawodawca odroczył termin zmiany o rok i przesądził, że możliwość składania elektronicznych wniosków do KRS będzie możliwe dopiero od 1 marca 2021 r. Termin ten został jednak ponownie przesunięty na mocy ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowy, proponowany termin wejścia w życie zmian to 1 lipca 2021 r.
Podsumowanie:
- Wnioski o wpis do KRS składane są nadal w dotychczasowej, papierowej formie.
- Od 1 lipca 2021 r. wnioski i wpis do KRS (zarówno pierwotny, jak wpis zmian) oraz wykreślenie będą składane wyłącznie w formie elektronicznej. Złożenie będzie wymagało posłużenia się podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym ePUAP albo skorzystania z usług profesjonalnego pełnomocnika. Od tej daty nie będzie możliwe składanie wniosków o wpis w tradycyjnej, papierowej formie. Takie wniosku nie będą rozpoznawane przez sąd rejestrowy.
Potrzeba regulacji – ostatnia pula zmian w KRS
Z początkiem marca 2020 r. miała wejść w życie ostatnia pula przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (dalej „Ustawa), która zrewolucjonizowała sposób realizacji obowiązków związanych z zamknięciem roku i już dotychczas przysporzyła sporo trudności przedsiębiorcom prowadzącym działalność w formie spółek prawa handlowego. To bowiem na jej podstawie, jeszcze w 2018 r., wprowadzony został obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych i ich składania do Repozytorium Dokumentów Finansowych wyłącznie w formie elektronicznej. Zmiany wprowadzana Ustawą mają na celu usprawnienie procesów rejestrowych poprzez pełną informatyzację systemu KRS i w konsekwencji ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcom. Termin wejścia przepisów w życie został przesunięty pierwotnie na 1 marca 2021 r., a obecnie do 1 lipca 2021 r.
Co się zmieni w zakresie akt rejestrowych wpisanych do KRS?
Ważny fragment
Ustawa nowelizująca przewiduje pełną informatyzację postępowania rejestrowego i prowadzenia akt rejestrowych spółek wpisanych do KRS, które od dnia wejścia w życie przepisów prowadzone będą w systemie teleinformatycznym. W związku z tym składanie wszystkich wniosków do KRS wraz z załącznikami będzie możliwe wyłącznie w formie elektronicznej, z wykorzystaniem systemu.
Ustawa jeszcze w 2018 r. wprowadziła także Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych, w którym przechowywane są wypisy i wyciągi aktów notarialnych. Już dzisiaj, przy realizacji czynności notarialnych przedsiębiorcy otrzymują potwierdzenie zamieszczenia treści aktu w elektronicznym rejestrze wraz z wskazaniem numeru. Od lipca 2021 r. podmiot wnioskujący o wpis zmiany danych w KRS w związku z czynnościami dokonanymi przed notariuszem zobowiązany będzie do wskazania jedynie tegoż numeru repozytorium, bez konieczności składania oryginału bądź kopii dokumentu do akt rejestrowych.
Ważny fragment
Wnioski do KRS oraz dokumenty do niego załączone będą przez sąd rozpoznawane jedynie po ich uprzednim podpisaniu za pomocą kwalifikowanego podpisu albo profilu zaufanego ePUAP przez reprezentanta spółki albo profesjonalnego pełnomocnika.
Wymiana korespondencji pomiędzy wnioskodawcą a sądem będzie się odbywała wyłącznie w formie elektronicznej, co ma na celu przyspieszenie całej procedury.
Masz wątpliwości? Skontaktuj się z naszym ekspertem!
Justyna Nykiel, tel. +48 601 256 678, justyna.nykiel@pl.gt.com
Pełna informatyzacja postępowania rejestrowego przed KRS z pewnością wpłynie pozytywne na usprawnienie procedury rejestracji zmian danych wpisanych do KRS i tym samym poprawi bezpieczeństwo obrotu. Obecnie bowiem, procesy rejestracyjne trwają bardzo długo, a utrzymujący się stan niezgodności treści wpisu w KRS z stanem faktycznym wpływa negatywnie na komfort współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi i zwiększa ryzyko nadużyć w tym zakresie.
Przyczyną kilkukrotnego przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów dotyczących elektronicznego postępowania przed KRS jest brak przygotowania odpowiedniego systemu komputerowego oraz brak zaplecza technicznego niezbędnego do prowadzenia akt rejestrowych w systemie elektronicznym, pomimo iż jego wprowadzenie wynikało z przepisów, które weszły w życie jeszcze na początku 2018 r. Przedsiębiorcom niecierpliwie czekającym na zmianę pozostaje mieć nadzieję, że odroczony do 1 lipca 2021 r. termin wejścia w życie zmian będzie ostateczny.