GrantThornton - regiony

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce – kluczowe zasady i nadchodzące zmiany od czerwca 2025 r.

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce w 2025 roku wiąże się z koniecznością znajomości zarówno aktualnych przepisów dotyczących legalnego pobytu i pracy, jak i nadchodzących zmian, które w istotny sposób wpłyną na procedury legalizacyjne. Kluczowe modyfikacje obejmują m.in. cyfryzację procesów, zniesienie testu rynku pracy, nowe obowiązki dokumentacyjne dla pracodawców oraz zaostrzone kary.

Kto jest cudzoziemcem w rozumieniu polskich przepisów?

Zgodnie z polskim prawem, cudzoziemcem jest każda osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego. Status cudzoziemca posiadają także bezpaństwowcy czy obywatele Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Szwajcarii (pomimo preferencyjnych ścieżek legalizacji pobytu i pracy). Cudzoziemcami z kolei nie są osoby, które są w stanie wykazać odpowiednimi dokumentami swoje polskie obywatelstwo (np. dowodem osobistym).

Jaki może być cel pobytu cudzoziemca w Polsce?

Cudzoziemiec może przebywać w Polsce w różnych celach, które nie ograniczają się wyłącznie do pracy. Cele pobytu mogą obejmować m.in.:

  • turystykę
  • odwiedziny u rodziny
  • prowadzenie działalności gospodarczej
  • wykonywanie pracy
  • odbycie studiów
  • odbycie stażu
  • leczenie
  • ochronę czasową lub względy humanitarne

Należy pamiętać, że nie każdy tytuł pobytowy uprawnia cudzoziemca do pracy w Polsce. Jeżeli cudzoziemiec przebywa w Polsce na podstawie:

  • Zezwolenia jednolitego na pobyt czasowy i pracę
  • Blue Card (Niebieska Karta UE)
  • Zezwolenia na pobyt stały

– wówczas legalny jest zarówno pobyt jak i praca cudzoziemca.

Jednakże, jeśli cudzoziemiec przebywa w Polsce na przykład na podstawie:

  • Ruchu bezwizowego
  • Zezwolenia na pobyt czasowy
  • Wizy
  • Odcisku stempla w paszporcie

– wówczas legalny jest wyłącznie jego pobyt w Polsce, natomiast praca cudzoziemca wymaga dodatkowych formalności, na przykład w postaci uzyskania zezwolenia na pracę.

Ważny fragment

Co istotne, w każdym przypadku cudzoziemiec, który zamierza wykonywać pracę w Polsce, powinien upewnić się, że posiada zarówno prawo legalnego pobytu w Polsce, jak również posiada stosowne uprawnienie do wykonywania legalnie pracy w Polsce. Brak tytułu pobytowego lub tytułu do świadczenia pracy, jak również ich utrata w okresie wykonywania przez cudzoziemca pracy w Polsce, prowadzi do nielegalnego zatrudnienia!

Kiedy cudzoziemiec może pracować w Polsce bez zezwolenia w 2025 r.?

Istnieją grupy cudzoziemców, którzy mogą wykonywać pracę w Polsce w 2025 r. z uwagi na swój szczególny status, bez konieczności uzyskiwania standardowego zezwolenia na pracę czy legalizacji pracy poprzez zezwolenie jednolite. Do tej grupy zaliczamy:

  • Obywateli UE, EOG (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) oraz Szwajcarii – podlegają oni preferencyjnym regulacjom ze względu na zasadę swobodnego przepływu osób. Po 3 miesiącach pobytu w Polsce powinni jednak złożyć wniosek o zarejestrowanie ich pobytu, wskazując przy tym główny cel pobytu w Polsce.
  • Obywateli Wielkiej Brytanii, legalnie przebywających w Polsce przed 1 stycznia 2021 r.
  • Obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z działaniami wojennymi – mogą oni na mocy tzw. specustawy ukraińskiej, legalnie przebywać w Polsce oraz podjąć pracę zarobkową. Jedynym wymogiem jest zgłoszenie przez pracodawcę do powiatowego urzędu pracy powiadomienia o powierzeniu wykonywania pracy, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia obywatela Ukrainy. Przepisy specustawy obowiązują do końca września 2025 r., ale spodziewane jest ich przedłużenie.
  • Absolwentów studiów wyższych (stacjonarnych i niestacjonarnych) w Polsce oraz doktorantów i doktorów w ramach polskiego szkolnictwa wyższego.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Podstawy legalnego wykonywania pracy w Polsce w 2025 r.

Gdy cudzoziemiec nie należy do grupy uprzywilejowanej lub jego tytuł pobytowy nie uprawnia automatycznie do pracy, legalne wykonywanie pracy w Polsce wymaga uzyskania odpowiednich dokumentów.

Ważny fragment

Warto zwrócić uwagę, że „wykonywanie pracy” na gruncie przepisów imigracyjnych jest rozumiane szerzej niż w Kodeksie pracy i obejmuje także pracę na umowach cywilnoprawnych, pełnienie funkcji w zarządzie, bycie prokurentem czy komplementariuszem w spółce.

O legalizację pracy w Polsce musi ubiegać się więc nie tylko cudzoziemiec, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, ale również cudzoziemiec wykonujący w Polsce pracę zarobkową innego rodzaju. Głównymi podstawami legalnej pracy w Polsce są:

1. Zezwolenie na pracę – wydawane na wniosek pracodawcy i uprawniające do pracy na zasadach, określonych w zezwoleniu. Wyróżniamy kilka typów zezwoleń, w zależności od celu, w jakim zostaje wydane dane zezwolenie:

  • Typ A: Praca w Polsce, gdy siedziba, oddział lub zakład pracodawcy znajduje się w Polsce. Jest to najbardziej powszechny typ. Dotyczy zarówno pracy na umowie o pracę, jak i na umowie zlecenia.
  • Typ B: Pełnienie funkcji w zarządzie, bycie komplementariuszem lub prokurentem spółki.
  • Typ C: Delegowanie cudzoziemca na okres powyżej 30 dni do oddziału przedsiębiorcy zagranicznego spoza UE/EOG.
  • Typ D: Tymczasowe delegowanie cudzoziemca do Polski przez podmiot spoza UE/EOG, który nie ma oddziału ani zakładu w Polsce.
  • Typ E: Tymczasowe delegowanie cudzoziemca do Polski przez podmiot spoza UE/EOG, który nie ma oddziału ani zakładu w Polsce, trwające dłużej niż 30 dni i nieokazjonalne.

Zgodnie z nowymi przepisami, nazwy poszczególnych zezwoleń ulegną zmianom.

2. Zezwolenie jednolite na pobyt i pracę – wydawane na wniosek cudzoziemca i łączące legalizację pobytu oraz pracy w ramach jednego postępowania. Uprawnia do pobytu w Polsce oraz do pracy przez okres maksymalnie 3 lat i na warunkach wskazanych w zezwoleniu.

3. Powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy przez obywatela Ukrainy.

4. Zezwolenie na pracę sezonową (typ S) – dotyczy pracy np. uzależnionej od warunków atmosferycznych – w rolnictwie, turystyce, czy też w branży hotelarskiej i jest wydawane na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w danym roku kalendarzowym.

5. Blue Card – szczególny rodzaj jednolitego zezwolenia na pobyt i pracę, przeznaczony dla pracowników wysoko wykwalifikowanych spoza UE/EOG.

6. Oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi – uproszczona procedura dla obywateli wybranych państw (Armenia, Białoruś, Gruzja, Mołdawia, Ukraina). Oświadczenie jest rejestrowane w powiatowym urzędzie pracy, a pracodawca informuje o podjęciu pracy. Łączny okres pracy na tej podstawie nie może przekroczyć 24 miesięcy, ale pracodawca może składać kolejne oświadczenia.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Prawo pracy
Dowiedz się więcej

Kluczowe zmiany w zatrudnieniu cudzoziemców oczekujące na wejście w życie od czerwca 2025 r.

Przepisy o zatrudnieniu cudzoziemców zostały znowelizowane w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów strategii migracyjnej na lata 2025-2030 pod hasłem „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo”. Przywołana strategia zakłada m.in. przyznanie dodatkowych korzyści osobom z unikatowymi kwalifikacjami, rewizję listy państw na potrzeby procedury oświadczeniowej, zmodyfikowanie modelu funkcjonowania agencji zatrudnienia, a także ograniczenie nadużyć poprzez bieżące monitorowanie rynku pracy i nakładanie sankcji na podmioty naruszające przepisy.

Pierwsze reformy, które staną się faktem już z dniem 1 czerwca 2025 r., wprowadzą następujące zmiany w obszarze zatrudnienia cudzoziemców:

  • Rezygnacja z testu rynku pracy – dotychczas wymagana „informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na rynku lokalnym” przestanie obowiązywać z początkiem czerwca 2025 r. Od teraz ewentualne ograniczenia w zatrudnianiu cudzoziemców mają być wprowadzane centralnie, np. poprzez ustanowienie limitów zatrudnienia cudzoziemców na obszarze danego województwa czy powiatu bądź w danym zawodzie.
  • Wymiar etatu cudzoziemca nie będzie mógł być niższy niż ¼, a wynagrodzenie niższe od płacy minimalnej, również w przypadku zatrudnienia na część etatu. Pracodawca będzie zobowiązany zapewnić cudzoziemcowi warunki pracy nie gorsze niż w przypadku obywateli polskich na tym samym stanowisku.
  • Umowy o pracę, sporządzone w języku obcym, będą musiały być przetłumaczone przysięgle na język polski.
  • Wprowadzony zostanie obowiązek zamieszczenia skanu zawartej umowy o pracę w systemie, dedykowanym procesowi legalizacji.
  • Podmiot zatrudniający cudzoziemców nie będzie mógł posiadać zaległości w ZUS, co będzie warunkiem uzyskania zezwolenia na pracę.
  • Nastąpi pełna digitalizacja procesu – docelowo wszystkie procedury mają odbywać się w zunifikowanym systemie elektronicznym. Ma to usprawnić i przyspieszyć procesy ze strony podmiotów zatrudniających oraz ułatwić kontrolę legalności zatrudnienia organom.

Wyższe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemca od czerwca 2025 r.

Nowe przepisy wprowadzają również wyższe kary za nielegalne powierzenie pracy cudzoziemcowi. Odpowiedzialność finansową za nielegalne zatrudnienie mogą ponieść zarówno podmioty zatrudniające, jak również sami cudzoziemcy.

  • W przypadku pracodawców: Grzywna w przedziale od 1 000 do 30 000 zł zostanie zastąpiona grzywną od 3 000 zł do 50 000 zł. Zgodnie z nowymi przepisami, grzywna wymierzana jest w kwocie nie niższej niż 3 000 zł za zatrudnienie każdego cudzoziemca z osobna.
  • W przypadku cudzoziemca: Grzywna będzie nie niższa niż 1 000 zł.

Zatrudnienie cudzoziemców a kontrole Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) w latach 2025-2027

Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała wzmożone kontrole w obszarze zatrudnienia cudzoziemców, które stanowią jeden z głównych filarów jej programu działania na lata 2025-2027. Kontrole nie będą miały górnego limitu, będą mogły być niezapowiedziane, a dodatkowo mogą mieć charakter krzyżowy – kontroli prowadzonych jednocześnie przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Straż Graniczną.

W ramach kontroli weryfikowane będą:

  • Legalność pobytu cudzoziemca w Polsce.
  • Legalność zatrudnienia i pracy na warunkach zgodnych z zezwoleniem.
  • Zastosowanie umowy cywilnoprawnej w miejsce umowy o pracę, jeśli charakter pracy wskazuje na stosunek pracy.
  • Terminowość wypłaty wynagrodzenia oraz innych świadczeń związanych z pracą.
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).
  • Spełnianie przesłanek wykonywania pracy tymczasowej ze szczególnym naciskiem na kwestie outsourcingu pracowniczego.

Organy kontroli będą weryfikować zarówno legalność zatrudnienia cudzoziemca, jak i to, czy to zatrudnienie odbywa się na warunkach sprawiedliwych względem innych pracowników, tj. czy cudzoziemiec nie jest dyskryminowany i czy warunki jego umowy nie odbiegają od standardów przyjętych przez pracodawcę wobec pracowników na tożsamych lub podobnych stanowiskach. Pracodawcy są zobowiązani do pozyskiwania i przechowywania dokumentów potwierdzających prawo pobytu i pracy cudzoziemca w Polsce oraz do bieżącego monitorowania ważności ww. dokumentacji.

Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce w 2025 roku wymagać będzie doskonałej znajomości nie tylko obowiązujących dotychczas przepisów, ale również szeregu znowelizowanych regulacji, które wprowadzają znaczne zmiany w procesach legalizacji pobytu oraz pracy cudzoziemców w Polsce. Dla pracodawców to wiedza niezbędna przy legalnym zatrudnianiu obcokrajowców.

AUTORZY: Wojciech Kruk, radca prawny, Senior Associate oraz Karolina Karpińska, aplikantka adwokacka, Junior Associate, Zespół Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Czytaj więcej:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Prawo pracy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.