Platforma Usług Elektronicznych (PUE) została uruchomiona, by usprawnić komunikację z Zakładem Ubezpieczeń Społecznym. PUE to największy polski e-urząd, który działa od 2012 roku.
Korzyści wynikające z PUE
- Stały, czyli przede wszystkim całodobowy dostęp do swoich danych, oraz możliwość ich weryfikacji.
- Emeryci i renciści zyskali możliwość weryfikacji wysokości swoich świadczeń.
- Kalkulator emerytalny w oparciu o dane zapisane na koncie i projekcję przyszłych zarobków, może wyliczyć prognozowaną emeryturę.
- Pracujący sprawdzą, czy pracodawca odprowadza za nich składki.
- Przedsiębiorcy bezpośrednio dokonają swoich rozliczeń z ZUS, wyślą dokumenty, a nawet opłacą składki.
- PUE daje też możliwość elektronicznie uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami.
- Osoby ubezpieczone, czyli pracownicy, mogą sprawdzić bieżące informację o składkach na koncie, ubezpieczeniach, do których zostali zgłoszeni, informację o zaksięgowanych płatnościach.
- Zobaczą, czy przedsiębiorca zgłosił do ubezpieczenia także pozostałych członków rodziny pracownika.
- Świadczeniobiorcy mogą przede wszystkim śledzić stan swoich świadczeń, mają dostęp do swoich formularzy PIT. Mogą również złożyć dyspozycję zmiany sposobu wypłaty świadczenia, zarezerwować wizytę w ZUS, sprawdzić swoje zaświadczenia lekarskie ZUS ZLA.
- Lekarze mogą wystawić określone typy zaświadczeń lekarskich oraz przeglądać wystawione zaświadczenia ZUS ZLA.
- Można wysyłać do ZUS-u elektronicznie wnioski i otrzymywać na nie również elektronicznie odpowiedzi. Wnioski są na profilu automatycznie wypełniane na podstawie danych dostępnych na koncie, następnie trzeba je podpisać elektronicznie.
Sprawdź Outsourcing kadr i płac Grant Thornton
Profil zaufany ePUAP – bezpieczeństwo dla użytkowników
W tym celu trzeba dysponować podpisem elektronicznym, czyli profilem zaufanym ePUAP, całkowicie bezpłatnym lub certyfikatem kwalifikowanym. Wyrobienie takiego podpisu elektronicznego to krótki proces. Aby go uzyskać, wystarczy wypełnić wniosek elektronicznie i potwierdzić tożsamość w punktach potwierdzających, m.in. w placówkach ZUS. Aby usprawnić dostęp do danych w ZUS w swoim imieniu umożliwiono za pośrednictwem pełnomocnictwa ZUS-PEL nadanie dostępu przez pracodawców swoim pracownikom, a osobom ubezpieczonym możliwość udostępnienia danych np. małżonkowi lub innemu członkowi rodziny. Uprawnienia takie w przypadku biur rachunkowych można otrzymać do obsługi wielu płatników składek. Pełnomocnictwo dostępne jest na stronie www.pue.zus.pl, a po wypełnieniu należy koniecznie w wersji papierowej dostarczyć do ZUS-u.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest nadal rozbudowywana o nowe funkcjonalności.