Zarówno na administratorze danych osobowych, jak i na podmiocie przetwarzającym dane (a gdy ma to zastosowanie – także na przedstawicielach tych podmiotów), spoczywa obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, co wynika z art. 30 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO). Rozporządzenie wyróżnia także rejestr kategorii czynności przetwarzania. Wymaga się, by oba rejestry miały formę pisemną. Sprawdź jak właściwie przygotować zarówno rejestr czynności przetwarzania (RCP), jak i rejestr kategorii czynności przetwarzania (RKCP).
Podsumowanie:
- Obowiązek prowadzenia rejestrów spoczywa na administratorze danych osobowych (ADO), na podmiocie przetwarzającym dane, a niekiedy również i na przedstawicielach tych podmiotów.
- RODO narzuca tworzenie rejestrów w formie pisemnej.
- Istnieją obligatoryjne elementy składowe rejestrów.
Kto jest zobowiązany do prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych?
Taki obowiązek spoczywa na administratorze danych osobowych (ADO) oraz na podmiocie przetwarzającym dane (bądź – jeżeli ma to zastosowanie – na przedstawicielach tych podmiotów). W kwestii wyznaczenia przedstawiciela – taki obowiązek wynikający z art. 27 w związku z art. 3 ust. 2 RODO, mają administrator i podmiot przetwarzający nieposiadający jednostek organizacyjnych w Unii Europejskiej, gdy prowadzone przez nich czynności przetwarzania są powiązane z oferowaniem towarów lub usług osobom (których dane dotyczą) w Unii, bez wzgledu na to, czy wymaga się od tych osób zapłaty; lub z monitorowaniem ich zachowania, o ile do zachowania tego dochodzi w Unii.
Ważny fragment
RODO wskazuje, iż administratorzy danych oraz podmioty przetwarzające mają obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania lub rejestru kategorii czynności przetwarzania.
Podmioty przetwarzające (to jest: osoby fizyczne lub prawne, organy publiczne, jednostki lub inne podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu administratora) będą zobowiązane do prowadzenia obu rejestrów w większości przypadków. Każdy proces powinien być prowadzony odrębnie w rejestrze. Niektóre z procesów, jakie występują w typowych organizacjach, mogą być z kolei zwolnione z bycia uwzględnionym w rejestrze.
Konieczność prowadzenia rejestru dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie:
- może powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą;
- nie ma charakteru sporadycznego;
- obejmuje szczególne kategorie danych osobowych (o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO) lub dane osobowe dotyczące wyroków skazujących i czynów zabronionych.
Obowiązek prowadzenia rejestru powstaje już wówczas, gdy wystąpi odrębnie którakolwiek z powyższych sytuacji.
Nasz ekspert Jolanta Jackowiak jest do Twojej dyspozycji.
Cel prowadzenia rejestru przetwarzania danych
Art. 82 RODO wskazuje na dwie podstawowe funkcje w zakresie obowiązku prowadzenia rejestru:
- Zachowanie przez ADO i podmiot przetwarzający zgodności z RODO – stanowi to o możliwości stałej weryfikacji swojej działalności w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych oraz poddawania ocenie każdego procesu (nowo wprowadzanego lub modyfikowanego) już na początkowym etapie.
- Umożliwienie organowi nadzorczemu monitorowania prowadzonego przetwarzania – informacje o przetwarzaniu prowadzonym przez ADO i podmiot przetwarzający będą udostępniane na żądanie organu nadzorczego w sposób jednolity, czytelny i uproszczony, umożliwiając dokonanie ich szybkiego przeglądu, jak i wstępnej weryfikacji. Rejestry pozwalają na usystematyzowanie wykonywanych czynności oraz pozwalają spojrzeć na wykonywane operacje przetwarzania danych osobowych pod kątem zgodności zarówno z celami biznesowymi, jak i wymaganiami prawnymi. Zebrane w rejestrach informacje pozwalają ocenić ADO i podmiotom przetwarzającym, w jakim zakresie dotyczą ich inne obowiązki, jakie wynikają z RODO. Chodzi m.in. o obowiązek przeprowadzenia oceny skutków przetwarzania dla ochrony danych osobowych (która na gruncie RODO przewidziana jest m.in. w sytuacji przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych na dużą skalę w odniesieniu do art. 9 ust. 1 RODO lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o których traktuje art. 10 RODO).
Zapisz się do Newslettera „Alerty RODO” – nie daj się zaskoczyć!
Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych – co powinien zawierać?
- Rejestr prowadzony przez ADO jako rejestr czynności przetwarzania danych osobowych, powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz dane kontaktowe administratora oraz wszelkich współadministratorów, a także – gdy ma to zastosowanie – przedstawiciela ADO oraz inspektora ochrony danych (IDO);
- cele przetwarzania;
- opis kategorii osób, których dane dotyczą, a także kategorii danych osobowych;
- kategorie odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione, w tym odbiorców w państwach trzecich lub w organizacjach międzynarodowych;
- gdy ma to zastosowanie – przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, w tym nazwę tego państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, a w przypadku przekazań, o których mowa w art. 49 ust. 1 RODO, dokumentację odpowiednich zabezpieczeń;
- planowane terminy usunięcia poszczególnych kategorii danych (gdy jest to możliwe);
- ogólny opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa, o których mowa w art. 32 ust. 1 (gdy jest to możliwe)
- Rejestr prowadzony przez podmiot przetwarzający – rejestr kategorii przetwarzania danych osobowych powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz dane kontaktowe podmiotu przetwarzającego lub podmiotów przetwarzających oraz każdego administratora, w imieniu którego działa podmiot przetwarzający, a gdy ma to zastosowanie – przedstawiciela administratora lub podmiotu przetwarzającego oraz inspektora ochrony danych;
- kategorie przetwarzań, jakie są dokonywane w imieniu każdego z administratorów;
- gdy ma to zastosowanie – przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, w tym nazwę tego państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, a w przypadku przekazań, o których mowa w art. 49 ust. 1 RODO, dokumentację odpowiednich zabezpieczeń;
- ogólny opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa, o których mowa w art. 32 ust. 1 (gdy jest to możliwe).
Powyższe elementy rejestrów stanowią ich część obowiązkową. Wątpliwość może budzić znaczenie poszczególnych pojęć wywodzących się z przytoczonych przepisów, a także szczegółowość rejestrów i sposób prowadzenia.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (Prezes UODO), przygotował jednak szablony rejestru czynności przetwarzania i rejestru kategorii czynności wraz z przykładami ich uzupełnienia oraz wyjaśnienia, które to dotyczą sposobu realizacji obowiązku prowadzenia rejestrów.
Szablony rejestru czynności przetwarzania i rejestru kategorii czynności przygotowane przez Prezesa UODO
REJESTR CZYNNOŚCI PRZETWARZANIA
I Strona tytułowa:
- Nazwa i dane kontaktowe administratora:
a) nazwa administratora,
b) adres,
c) email,
d) nr telefonu/faksu. - Inspektor Ochrony Danych (gdy ma to zastosowanie):
a) nazwa inspektora,
b) adres,
c) email,
d) nr telefonu/faksu - przedstawiciel (gdy ma to zastosowanie):
a) nazwa przedstawiciela.
b) adres.
c) email.
d) nr telefonu/faksu.
II Informacje o poszczególnych czynnościach przetwarzania:
a) nazwa czynności przetwarzania,
b) jednostka organizacyjna,
c) cel przetwarzania,
d) kategorie osób,
e) kategorie danych,
f) podstawa prawna,
g) źródło danych,
h) planowany termin usunięcia kategorii danych,
i) nazwa współadministratora i dane kontaktowe,
j) nazwa podmiotu przetwarzającego i dane kontaktowe,
k) kategorie odbiorców,
l) nazwa systemu lub oprogramowania,
m) ogólny opis techniczny i organizacyjny środków bezpieczeństwa,
n) DPIA,
o) transfer do kraju trzeciego lub organizacji międzynarodowej:
- transfer do kraju trzeciego lub organizacji międzynarodowej,
- dokumentacja odpowiednich zabezpieczeń w przypadku transferu.
REJESTR KATEGORII CZYNNOŚCI PRZETWARZANIA
I Strona tytułowa:
-
- Nazwa i dane kontaktowe przetwarzającego:
a) nazwa administratora,
b) adres,
c) email,
d) nr telefonu/faksu. - Inspektor ochrony danych (gdy ma to zastosowanie):
a) nazwa inspektora,
b) adres,
c) email,
d) nr telefonu/faksu. - przedstawiciel (gdy ma to zastosowanie):
a) nazwa przedstawiciela,
b) adres,
c) email,
d) nr telefonu/faksu.
- Nazwa i dane kontaktowe przetwarzającego:
II Informacje o poszczególnych kategoriach czynności przetwarzania:
a) kategorie przetwarzania,
b) ogólny opis techniczny i organizacyjny środków bezpieczeństwa,
c) administrator:
- nazwa i dane kontaktowe administratora,
- nazwa i dane kontaktowe współadministratora (gdy ma to zastosowanie),
- nazwa i dane kontaktowe przedstawiciela administratora (gdy ma to zastosowanie),
- inspektor ochrony danych administratora (gdy ma to zastosowanie).
d) czas trwania przetwarzania,
e) nazwy państw trzecich lub organizacji międzynarodowych, do których dane są przekazywane,
f) dokumentacja odpowiednich zabezpieczeń danych osobowych ,
g) podprzetwarzający:
- nazwa i dane kontaktowe podprzetwarzającego ,
- kategorie podpowierzonych przetwarzań.
Przedstawione szablony rejestrów nie są jedynymi prawidłowymi wzorami. Ze względu na różnorodność administratorów, sektorów, w których działają i procesów przetwarzania danych, które prowadzą oraz innych czynników, zakłada się, iż w praktyce może występować wiele różnych wzorów rejestru czynności. Istotne jest, aby w każdym przypadku administrator lub podmiot przetwarzający był w stanie przedstawić wymagane na mocy art. 30 ust. 1 i 2 RODO elementy w odniesieniu do wszystkich prowadzonych procesów przetwarzania danych osobowych, w sposób czytelny i przejrzysty.
Rejestry mogą być wzbogacane o inne elementy, które zostaną uznane za zasadne (z uwagi na specyficzne czynniki) przez administratora lub podmiot przetwarzający, takie jak:
- wskazanie podstawy prawnej przetwarzania,
- wskazanie źródła pozyskania danych,
- wskazanie użytego do przetwarzania systemu informatycznego,
- informacje dotyczące przeprowadzonej oceny skutków dla ochrony danych.
Niekiedy uzasadnione może okazać się uwzględnienie w rejestrze również informacji takich jak.:
- określenie tzw. właścicieli procesów, czyli osób odpowiedzialnych u administratora za konkretne czynności przetwarzania,
- dane kontaktowe podmiotu przetwarzającego oraz podmiotów, którym podpowierzono wykonywanie określonych czynności przetwarzania danych lub określonych operacji w ramach tych czynności (art. 28 ust. 4 RODO).
Pamiętaj, RODO stanowi o tym, iż rejestry muszą być prowadzone w formie pisemnej. W zakresie wymagań dotyczących postaci w jakiej rejestry powinny być prowadzone – brak uszczegółowień, poza wskazaniem, iż może to być forma zarówno papierowa, jak i elektroniczna. Z kolei w kwestii elementów składowych rejestrów, RODO wskazuje na istnienie informacji obligatoryjnych, które wyszczególnia. Istotny jest fakt, iż jest się zobowiązanym do przedłożenia rejestrów na żądanie organu nadzorczego. W przypadku wszelkich pytań i wątpliwości – skontaktuj się z nami!