Rynek fuzji i przejęć w 2023 r. – analiza transakcji M&A w Polsce
Rynek fuzji i przejęć w Polsce mocno się rozpędził, a na horyzoncie trudno dostrzec przeszkody, które mogłyby wyhamować ten impet. W 2023...
Wsparcie nagradzanych doradców w obszarze M&A
Doradcy finansowi Grant Thornton zostali sklasyfikowani na 1. miejscu w Polsce w raporcie Mergermarket „Global & Regional M&A League Tables 2023 – Financial Advisors” pod względem liczby zrealizowanych transakcji fuzji i przejęć w 2023 r. Liczba transakcji uwzględnionych przez Mergermarket pozwoliła także na uzyskanie przez Grant Thornton 6. pozycji w ramach całego regionu Europy Środkowej i Wschodniej.
Zespół Kancelarii Prawnej Grant Thornton znalazł się wśród wyróżnionych firm prawniczych z obszaru fuzji i przejęć (M&A), w ramach rankingu IFLR1000 w roku 2023.
IFLR1000 specjalizuje się w rankingach kancelarii prawnych i prawników zajmujących się kwestiami finansowymi oraz korporacyjnymi. Badanie obejmuje blisko 5000 kancelarii prawnych i ponad 21 000 prawników w 12 obszarach praktyki oraz 250 jurysdykcjach.
Doradcy Grant Thornton pomogą m.in. w:
Eksperci Grant Thornton doradzali w 2023 r. w blisko 30 sfinalizowanych transakcjach na rynku fuzji i przejęć o łącznej wartości ok. 1 mld euro. W ramach poniższego opracowania chcieliśmy podzielić się naszymi doświadczeniami poprzez przybliżenie wybranych transakcji wraz z omówieniem sytuacji w określonych branżach oraz na rynku M&A w Polsce.
Rynek fuzji i przejęć w Polsce mocno się rozpędził, a na horyzoncie trudno dostrzec przeszkody, które mogłyby wyhamować ten impet. W 2023 r. z sukcesem zrealizowano 350 transakcji, a najbardziej aktywna pod tym względem okazała się branża TMT (technologie, media i telekomunikacja) – wynika z analizy Grant Thornton.
Podjęcie decyzji o sprzedaży biznesu samo w sobie stanowi duże wyzwanie. Trudno rozpatrywać je jedynie pod kątem chłodnych finansowych kalkulacji – w grę wchodzą tu także emocje i lata zdobytych w danej firmie doświadczeń. W takiej sytuacji łatwo przeoczyć pewne elementy, które odpowiednio zaadresowane, mogą zwiększyć atrakcyjność sprzedawanego przedsiębiorstwa i podnieść jego wycenę.
Sprzedaż biznesu, udziałów, czy przedsiębiorstwa to złożone, kilkuetapowe procesy. Każdy taki etap wiąże się z szeregiem ryzyk prawnych czyhających na sprzedającego. Z jakimi problemami mierzą się sprzedający w procesie zmierzającym do transakcji i jak ich uniknąć?
Istnieje wiele metod wyceny firm. W praktyce transakcyjnej istotne znaczenie mają bieżące wyniki finansowe, potencjał wzrostu oraz sytuacja rynkowa (zainteresowanie inwestorów). Najczęściej stosowane podejście bazuje na metodzie mnożnikowej. W tym kontekście bardzo ważne jest właściwe ustalenie parametrów finansowych objętych kalkulacją, w tym ich normalizacja. Szczegółowa analiza oraz przygotowanie materiałów dla potrzeb komunikacji z inwestorami ma duże znaczenie dla efektów negocjacji oraz wynegocjowanych warunków transakcji.
Najbardziej korzystnych warunków transakcji można oczekiwać w przypadku trwałych trendów wzrostowych notowanych historycznie oraz solidnych przesłanek do ich kontynuacji w przyszłości. Niezależnie od poziomu parametrów finansowych podmiotu, bardzo ważna jest jego atrakcyjność transakcyjna, która jest wyznaczana przez pozycję rynkową (ograniczone możliwości dokonania przez inwestorów przejęcia podmiotów o zbliżonych cechach). Nie mniej ważnym czynnikiem są apetyty akwizycyjne inwestorów oraz realizowane przez nich strategie przejęć.
Proces sprzedaży / zakupu firmy trwa najczęściej od 9 do 12 miesięcy, przy czym szacunek ten obejmuje czas od podjęcia komunikacji pomiędzy zaineresowanymi stronami. Kluczowe czynniki mające wpływ na długość procesu dotyczą poziomu przygotowania targetu do transakcji, zdolności do przygotowania dokumentów i informacji niezbędnych w procesie due diligence oraz długości trwania negocjacji – zarówno na poziomie wstępnej oferty niewiążącej jak i dokumentacji transakcyjnej. Dodatkowo należy uwzględnić czas niezbędny na uzyskanie stosownych zgód, w szczególności Prezesa UOKIKu (dotyczy procesów o określonych parametrach).
Podjęcie rozmów z inwestorem powinno być poprzedzone stosownym przygotowaniem, które w szczególności powinno obejmować dogłębną analizę finansową. Przedmiotem takiej analizy jest weryfikacja i normalizacja kluczowych parametrów finansowych, które są wykorzystywane do kalkulacji wartości podmiotu oraz w trakcie negocjacji parametrów transakcji.
Przygotowanie wiarygodnych i przejrzystych danych i informacji o podmiocie pozwala właściwie przedstawić wszystkie kluczowe aspekty, które powinny być wzięte pod uwagę przez inwestora przy dokonywanej ocenie atrakcyjności oraz wycenie wartości. Komfort inwestora w zakresie dostępnych informacji zwiększa szanse na bardziej skuteczne negocjacje.
W procesie zakupu inwestorzy przeprowadzają szczegółowe analizy (due diligence) w obszarze finansowym, podatkowym, prawnym. Jest to bardzo istotny etap procesu akwizycyjnego, który może mieć wpływ na warunki transakcji – zarówno na poziom ceny lub sposobu jej płatności, jak i na zasady odpowiedzialności sprzedającego za stan spółki. W tym kontekście bardzo ważne jest dobre przygotowanie materiałów na potrzeby procesu due diligence, wyjaśnianie wszelkich wątpliwości inwestorów oraz ograniczanie ryzyka formułowania przez inwestora niekorzystnych wniosków.
Identyfikacja inwestorów oraz efektywna komunikacja z nimi jest bardzo ważnym czynnikiem sukcesu procesu sprzedaży firmy. W pierwszym kroku należy ocenić, jakiego rodzaju inwestor będzie w stanie zaproponować najbardziej atrakcyjne warunki transakcji. Odpowiedź na takie pytanie wymaga analizy zarówno specyfiki modelu biznesowego firmy oraz planów rozwojowych, sytuacji w branży, jak i znajomości aktywności akwizycyjnej zarówno inwestorów finansowych jak i branżowych.
Po odpowiedniej analizie i sformułowaniu listy inwestorów należy podjąć komunikację w sposób zgodny z praktyką rynkową, tj. przekazując inwestorom na poszczególnych etapach komunikacji stosowne dane i informacje, jednocześnie oczekując przedstawienia przez nich stanowiska dotyczącego zainteresowania transakcją oraz wstępnych warunków transakcji.
Jesteśmy członkiem globalnego zespołu doradztwa transakcyjnego, świadczącego profesjonalną obsługę procesów fuzji i przejęć w niemal 140 krajach na całym świecie. Jesteśmy w stanie zidentyfikować odpowiedni podmiot do przejęcia w Polsce i innych wskazanych przez Państwa krajach, a także poszukiwać globalnie potencjalnych nabywców w procesie sprzedaży biznesu.
działalności w Polsce
zadowolonych Klientów Grant Thornton rocznie
w Polsce w Mergermarket „Global & Regional M&A League Tables 2023 – Financial Advisors”
Inne artykuły z kategorii: Fuzje i Przejęcia
Zobacz wszystkieRynek fuzji i przejęć w Polsce mocno się rozpędził, a na horyzoncie trudno dostrzec przeszkody, które mogłyby wyhamować ten impet. W 2023...
Eksperci Grant Thornton doradzali w 2023 r. w blisko 30 sfinalizowanych transakcjach na rynku fuzji i przejęć o łącznej wartości ok. 1 mld...
Alokacja ceny nabycia (ang. Purchase Price Allocation, w skrócie PPA) jest procesem określającym wartość godziwą każdego z aktywów i...