Podsumowanie
- List intencyjny lub term-sheet powinien dotyczyć najważniejszych aspektów transakcji, której celem jest sprzedaż firmy. Jest to zazwyczaj także jeden z pierwszych formalnych dokumentów, który stanowi dwustronne porozumienie stron określające m.in. kluczowe warunki biznesowe i prawne planowanej transakcji, a także harmonogram dalszych działań w procesie.
- Zawarcie listu intencyjnego nie jest konieczne, niemniej stanowi dobrą praktykę, przyjętą w transakcjach omawianego rodzaju, gdyż ogranicza ryzyko, że strony odejdą od stołu w późniejszym etapie negocjacji z uwagi na brak zgodności co do podstawowych założeń transakcji.
- Nie należy traktować listu intencyjnego jako umowy przedwstępnej, ponieważ – co do zasady – jego postanowienia nie mają mocy wiążącej i nie tworzą zobowiązaniowego stosunku prawnego pomiędzy stronami. W przypadku braku porozumienia stron, co do ostatecznych warunków transakcji, strony mogą odstąpić od rozmów, których założenia zostały spisane w ramach term-sheet bez narażenia się na konsekwencje prawne.
Jak uporządkować rozmowy o sprzedaży firmy
Negocjacje stanowią nieodłączny element życia gospodarczego przedsiębiorców, a każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą z pewnością nie raz spędziła wiele godzin na rozmowach o warunkach danej transakcji lub współpracy z partnerem biznesowym. Jednakże nie wszystkie negocjacje są jednakowe, a wiele rozmów tego typu wymaga specjalistycznego podejścia, w szczególności w sytuacji, gdy po drugiej stronie stołu nie zasiada zwykły kontrahent, ale osoba zainteresowana kupnem całego przedsiębiorstwa. Nie podlega wątpliwości, że negocjacje tego typu potrafią przenieść się na zupełnie nowy poziom.
Na etapie poprzedzającym przystąpienie do rozmów na temat szczegółowych postanowień umowy inwestycyjnej warto spisać dotychczasowe uzgodnienia stron w zakresie struktury oraz kluczowych założeń, dotyczących warunków biznesowych i prawnych transakcji. Pozwoli to na identyfikację wzajemnych oczekiwań stron, wyznaczenie kierunku, w którym negocjacje powinny dalej podążać. Takie ustalenia mogą w szczególności przybrać formę niewiążącej oferty, listu intencyjnego (zwanego również term-sheet).
Chociaż zawarcie listu intencyjnego lub złożenie niewiążącej oferty nie jest koniecznym warunkiem dla przeprowadzenia transakcji, działanie takie stanowi dobrą praktykę, gdyż ogranicza ryzyko, że strony odejdą od stołu na bardziej zaawansowanym etapie rozmów.
List intencyjny lub NBO, jako punkt wyjścia dla dalszych negocjacji
List intencyjny powinien dotyczyć najważniejszych aspektów transakcji, której celem jest sprzedaż firmy. Jest to zazwyczaj także jeden z pierwszych formalnych dokumentów, który stanowi dwustronne porozumienie stron, w którym wyrażają one zainteresowanie przeprowadzeniem transakcji oraz nakreślają jej kluczowe założenia, co do warunków biznesowych i prawnych, a także harmonogramu działań zmierzających do zawarcia umowy.
Od listu intencyjnego należy odróżnić niewiążącą ofertę (Non-Binding Offer). Stanowi ona jednostronne oświadczenie, w którym to inwestor wskazuje proponowaną cenę lub sposób jej kalkulacji, jak również kluczowe warunki planowanej transakcji. Nie jest ona zatem wynikiem konsensusu stron, jednakże w przypadku jeżeli sprzedający przyjmie zaproponowane w owym dokumencie warunki, niezobowiązująca oferta, spełnia zasadniczo tę samą funkcję co list intencyjny.