Z dniem 1 stycznia 2024 r. weszły kolejne zmiany dot. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (tzw. Rozporządzenie strefowe). Przedsiębiorcy, ubiegający się o decyzję o wsparciu, otrzymają je na nowych zasadach.
Wydłużenie okresu trwania decyzji o wsparciu
Jedną z istotniejszych zmian jest wydłużenie okresu na jaki będą wydawane nowe decyzje o wsparciu.
- Zmiana z 10 na 12 lat dotyczy nowych inwestycji zlokalizowanych na terenie województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego lub w gminach należących do regionu warszawskiego stołecznego.
- Na decyzję wydaną na okres 14 lat (zamiast 12) można liczyć w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej w regionie o maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszącej 30% lub 40%.
Decyzja o wydłużeniu okresów na jaki wydaje się decyzje o wsparciu wynika przede wszystkim z tego, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje obecnie dopiero począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zmiany te opisywaliśmy tutaj: Polska Strefa Inwestycji – (Nie)przewidywalne zmiany od 2023 roku
Ważny fragment
Na wydłużenie okresu trwania decyzji o wsparciu nie zdecydowano się jednak w odniesieniu do inwestycji w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim oraz podregionie siedleckim. W dalszym ciągu będą one wydawane w tych regionach na 15 lat.
Zakaz wsparcia dla decyzji odtworzeniowych
Jedną z wprowadzanych zmian, jest również wskazanie, że decyzji o wsparciu nie wydaje się na inwestycje odtworzeniowe. Aktualnie więc, przepisy wprost ograniczają uzyskanie decyzji o wsparciu dla inwestycji polegających wyłącznie na wymianie (odtworzeniu) dotychczas wykorzystywanych w przedsiębiorstwie środków trwałych.
Uwaga na dywersyfikację produkcji
Istotną zmianą w zakresie Polskiej Strefy Inwestycji jest dywersyfikacja produkcji istniejącego już zakładu. W takim przypadku koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą muszą przekraczać o co najmniej 200% wartość księgową ponownie wykorzystywanych aktywów, wykazaną na koniec roku obrotowego poprzedzającego rok obrotowy, w którym rozpoczęto realizację tej nowej inwestycji. Co ważne, warunek zgodnie z nowelizacją dotyczyć ma wszystkich przedsiębiorców podejmujących tego typu przedsięwzięcie, a nie jak dotychczas wyłącznie dużych podmiotów.
Wzrasta wartość maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej
Zgodnie z nowelizacją, zmianie ulega wartość możliwej do otrzymania pomocy publicznej bez obowiązku notyfikacji Komisji Europejskiej. Górny limit kosztów kwalifikowanych uwzględnianych w określaniu podstawy od pomocy publicznej wynosić będzie teraz 110 mln EUR (uprzednio 100 mln EUR).
W dalszym jednak ciągu maksymalną dopuszczalną wartość pomocy publicznej na realizacje dużego projektu inwestycyjnego wylicza się w oparciu o wzór zawarty w rozporządzeniu. Po nowelizacji limit pomocy będzie ustalany w oparciu o koszty nieprzekraczające 55 mln EUR lub przekraczające 55 mln EUR, ale niższe niż 110 mln EUR (uprzednio 50 mln EUR i 100 mln EUR).
Ważny fragment
Zmiana ta nie wpłynęła jednak na kwalifikację dużego projektu inwestycyjnego; nadal oznaczać będzie to projekt inwestycyjny którego koszty kwalifikowane przekraczają 50 mln EUR.
„Taka sama lub podoba działalność” w grupie kapitałowej
Zgodnie z nowelizacją za część wcześniej rozpoczętej nowej inwestycji uznaje się inwestycję związaną z taką samą lub podobną działalnością w rozumieniu art. 2 pkt 50 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 rozpoczętą przez tego samego przedsiębiorcę lub innego przedsiębiorcę należącego do tej samej grupy kapitałowej w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prac nad nową inwestycją objętą pomocą w tym samym podregionie wyróżnionym na poziomie trzecim (NUTS 3).
„Taka sama lub podoba działalność” w rozumieniu rozporządzenia unijnego oznacza działalność w tej samej klasie (czterocyfrowy kod numeryczny) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej (NACE Revision 2.1).
Doprecyzowanie warunków „rynkowych”
Nowelizacja rozporządzenia PSI doprecyzowała również sformułowanie „na warunkach rynkowych” poprzez odesłanie do przepisów unijnych – Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
Tak więc, transakcja na warunkach rynkowych oznacza, że warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa, i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Każda transakcja, która wynika z otwartego, przejrzystego i niedyskryminującego postępowania, jest uznawana za spełniającą zasadę ceny rynkowej.
Ważny fragment
Nowelizacja oprócz przepisów doprecyzowujących wydłuża termin obowiązywania decyzji o wsparciu, co należy oceniać jako ukłon w stronę przedsiębiorców, którym to z początkiem poprzedniego roku odroczono moment uzyskania pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego.
Rozporządzenie weszło w życie 30 grudnia 2023 r., tak więc, powyższe zmiany nie dotyczą spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed 30 grudnia 2023 r.
Autorzy (Bieżące doradztwo podatkowe): Patryk Kanigowski, Senior Konsultant, Aplikant radcowski, Gabriela Borowa, stażystka