6 listopada 2024 r. Sejm uchwalił ustawę o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych wprowadzającą w Polsce globalny podatek minimalny. Senat nie wniósł poprawek do ustawy, a 15 listopada została podpisana przez prezydenta. Tym samym jej przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2025 r.

To działanie stanowi implementację Dyrektywy (UE) 2022/2523)/ Pillar 2 i jest częścią prac o większym zasięgu w ramach Modelowych Zasada OECD pod nazwą GloBE, na które zgodziło się 130 państw, akceptując dążenie do opodatkowania podatkiem wyrównawczym grup kapitałowych, których efektywna stawka podatkowa („ETR”) wynosi mniej niż 15%.

Obejmie on jednostki składowe największych grup międzynarodowych i krajowych.

Kogo będzie dotyczyć globalny podatek minimalny?

Przepisy w zakresie Pillar 2 dotyczyć będą grup kapitałowych, których łączny skonsolidowany roczny obrót wyniesie minimum 750 milionów euro, w co najmniej dwóch z czterech lat podatkowych, bezpośrednio poprzedzających dany rok podatkowy.

Przepisami zostaną objęte zarówno na spółki dominujące tych grup kapitałowych, jak i działające w Polsce spółki zależne. Szacuje się, że na polskim rynku funkcjonuje kilkadziesiąt podmiotów dominujących oraz 7000 – 8 000 spółek zależnych, które zostaną objęte nowymi przepisami.

Czytaj więcej: Kto zapłaci podatek minimalny za 2024 r.?

Globalny podatek minimalny, czyli trzy podatki wyrównawcze

Dyrektywa w pewnym uproszczeniu zawiera trzy rodzaje podatku globalnego, których zastosowanie jest uzależnione od wymogów samej dyrektywy, przepisów implementowanych w danym kraju oraz określonych wyborów dokonanych przez ten kraj.

  • Globalny podatek wyrównawczy (IIR)– podatek, który co do zasady obowiązuje w kraju, w którym znajduje się jednostka dominująca i wynika ze stosowania kwalifikowanej zasady włączenia dochodu do opodatkowania, płatny w kraju siedziby jednostki dominującej.
  • Krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT)– podatek, który obowiązuje w kraju lokalizacji jednostek należących do grupy, wyliczany jako różnica pomiędzy minimalną stawną podatku globalnego 15% a efektywną stawką podatku liczoną na poziomie całej jurysdykcji (kraju) a nie poszczególnych jednostek.
  • Podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR)– działający jako „mechanizm rezerwowy” w sytuacji, gdy kraj lokalizacji jednostki dominującej nie implementował przepisów. Zobowiązane do zapłaty będą spółki z grup kapitałowych.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Podatek wyrównawczy w Polsce

Projekt ustawy implementuje wszystkie wskazane wyżej zasady, zwane łącznie „opodatkowaniem wyrównawczym”, a więc:

  • Globalny podatek wyrównawczy (IIR)– podatek nakładany na jednostkę dominującą, wynikający ze stosowania kwalifikowanej zasady włączenia dochodu do opodatkowania (IIR).
  • Krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT)– Polska, podobnie jak większość innych krajów członkowskich UE, planuje skorzystać z prawa do uzyskania korzyści z tytułu podatku wyrównawczego pobieranego od nisko opodatkowanych jednostek składowych zlokalizowanych w Polsce, a więc wprowadzony zostanie krajowy podatek wyrównawczy dotyczący podmiotów zlokalizowanych w tej jurysdykcji, płatny w Polsce.
  • Podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR).

Wyłączenia i inne safe harbour

Projekt, za dyrektywą, przewiduje możliwość skorzystania z określonych wyłączeń o charakterze tymczasowym lub stałym. Ich celem jest nienakładanie obowiązków, które byłyby nadmiernie uciążliwe na grupy w początkowej fazie rozwoju grupy. Chodzi o wyłączenia:

  • Przejściowe, które pozwalają na przyjęcie, że podatek wyrównawczy wynosi zero bez konieczności dokonania pełnych kalkulacji np. wtedy gdy odpowiednio przychód i dochód w danej jurysdykcji jest mniejszy niż 10 mln EUR oraz 1 mln EUR.
  • Stałe, których istotą jest możliwość przyjęcia uproszczonych, alternatywnych metod kalkulacji, jeśli zostaną spełnione określone wymogi.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo podatkowe
Dowiedz się więcej

Nowe obowiązki w zakresie compliance

Kalkulacje podatku globalnego będą oparte o dane rachunkowe / nie podatkowe. Z uwagi na różnice w systemach podatkowych krajów zobowiązanych do implementacji zasad podatku globalnego, kalkulacje podatkowe na potrzeby opodatkowania wyrównawczego co do zasady oparte będą na danych wynikających z ksiąg rachunkowych (z odpowiednimi korektami). W praktyce oznacza to, że polscy podatnicy do celów obliczenia krajowego podatku wyrównawczego (QDMTT)  zobowiązani będą uwzględniać pozycje ujęte w księgach rachunkowych prowadzonych na podstawie ustawy o rachunkowości i w sprawozdaniach finansowych sporządzanych na podstawie MSR/MSSF.

Poza dostosowaniem systemów finansowo księgowych do gromadzenia i przetwarzania danych niezbędnych do wyliczenia podatku wyrównawczego, przepisy przewidują również nowe obowiązki w zakresie zgodności, które będą musiały zostać wdrożone przez jednostki objęte regulacjami:

  • Informacja o opodatkowaniu wyrównawczym– składana do właściwego naczelnika urzędu skarbowego za rok podatkowy, w terminie do końca 15-go miesiąca następującego po zakończeniu tego roku podatkowego (za pierwszy rok podatkowy przewidywany jest termin przedłużony – odpowiednio 18 miesięcy).
  • Zeznanie o wysokości należnego podatku wyrównawczego– składane przez podatników globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków w terminie do końca 18-go miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego (za pierwszy rok podatkowy przewidywany jest termin przedłużony – odpowiednio 21 miesięcy).

Wejście w życie przepisów o opodatkowaniu wyrównawczym i okres przejściowy

Przepisy Projektu ustawy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Niemniej jednak dyrektywa obowiązuje od początku 2025 r., wiele krajów unijnych dokonało implementacji przepisów od stycznia tego roku.

Również w Polsce, na zasadzie wyboru, po złożeniu odpowiedniego oświadczenia, grupa będzie mogła zadecydować o stosowaniu przepisów w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po dniu 31 grudnia 2023 r.

Zgodnie z projektem, takie świadczenie należy złożyć w okresie 1.03.2026 r – 30.05.2026 r. w formie aktu notarialnego. Wybór jest nieodwoływalny i oznacza obowiązek stosowania przepisów z mocą wstecz, od 1 stycznia 2024 r. Celem takiego rozwiązania jest ochrona prawa do zapłaty podatku w Polsce zamiast w innym państwie, które szybciej wdrożyło zasady w zakresie podatku globalnego.

Rozpocznij przygotowania już teraz

Wejście w życie krajowego podatku wyrównawczego niesie ze sobą wiele nowych wyzwań dla polskich podatników i wymaga od podatników jak najszybszego podjęcia działań przygotowawczych, zwłaszcza w obliczu faktu, iż dyrektywa obowiązuje od 1 stycznia 2025 r.

Przygotowania powinny objąć liczne procesy na styku rachunkowości oraz podatków.

Warto mieć na względnie, że aktualnie praktycznie żadne ulgi podatkowe (z wyjątkiem ulgi B+R dla start-upów) nie spełniają warunków uwzględniania ich w kalkulacji efektywnej stawki podatkowej, co oznacza ryzyko, iż podmioty korzystające z ulg B+R, IP Box, 9% stawka CIT, a przede wszystkim z Decyzji o Wsparciu i Zezwolenia na prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach ekonomicznych mogą nie osiągać wymaganego poziomu efektywnej stawki podatkowej 15% a zatem być zobowiązanym do zapłaty podatku wyrównawczego.

Analizy wpływu projektowanych regulacji na działalność biznesową nie należy zatem odkładać na ostatnią chwilę.

Link do projektu >> TUTAJ 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.