GrantThornton - regiony
„Podatek piwny”, obok m.in. opłaty „małpkowej”, jest instrumentem fiskalnym zmierzającym do zmniejszenia spożycia alkoholu, a tym samym do ochrony zdrowia obywateli. Choć został on wprowadzony na wiele lat przed powstaniem tego terminu, to wpisuje się on w szerokie ramy tzw. „zielonych podatków”.

Wysłuchaj artykuł* lub czytaj dalej

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player…


*Artykuł czytany głosem wygenerowany przez AI

„Podatek piwny” – podstawy prawne i definicja reklamy

Tytułowy „podatek piwny” to w istocie opłata przewidziana w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dotyczy ona podmiotów świadczących usługę będącą reklamą napojów alkoholowych i wynosi 10% podstawy opodatkowania podatkiem VAT wynikającej z tej usługi.

Dla określenia kręgu podmiotów zobowiązanych do jej wniesienia kluczowe jest zatem sprecyzowanie pojęcia reklamy napojów alkoholowych. W świetle ustawy należy przez nią rozumieć:

"publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych”.

Za reklamę napojów alkoholowych ustawa nie uważa natomiast informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Na pierwszy rzut wydaje się, że „podatek piwny” dotyczy podmiotów zajmujących się świadczeniem profesjonalnych usług reklamowych (agencje reklamowe). Źródłem poważnych wątpliwości w tym zakresie jest jednak szerokie rozumienie pojęcia reklamy, nie tylko w praktyce organów podatkowych, ale również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Uznają one bowiem, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych. Jakie może to mieć konsekwencje praktyczne?

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Podmioty w obszarze ryzyka uiszczenia „podatku piwnego”

Szczególnie narażone na ryzyko uiszczenia „podatku piwnego” są organizatorzy sieci sklepów spożywczych. Ich działania wynikające z umów o współpracy zawieranych z producentami (np. piwa) mogą powodować powstanie obowiązku uiszczenia tej opłaty. Takie umowy uwzględniają często postanowienia dotyczące stałego prowadzenia określonych działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży produktów, np. poprzez:

  • zapewnianie stałej dostępności oraz eksponowania produktów w wydzielonych stoiskach,
  • zapewnienie ekspozycji urządzenia chłodniczego przeznaczonego do przechowywania produktów,
  • organizowania akcji reklamowych w gazetkach, katalogach, informatorach handlowych, na plakatach, tablicach lub innych materiałach promocyjnych.

Co istotne, wszystkie powyższe przykłady działań wpływających na powstanie obowiązku uiszczenia podatku piwnego wynikają z interpretacji wydanych przez organy podatkowe lub orzeczeń sądów administracyjnych, gdzie zostały uznane za reklamę napojów alkoholowych.

Z punktu widzenia powstania obowiązku uiszczenia oraz naliczenia „podatku piwnego” kluczowe jest zidentyfikowanie wynagrodzenia przysługującego usługodawcy z tytułu świadczenia usługi reklamowej. Umowy o współpracy zawierane przez sieci handlowe często określają je natomiast jako procent od obrotu za dany okres, co powoduje istotne ryzyko finansowe po stronie tych sieci.

Potencjalnie zagrożone są również mniejsze sklepy lub punkty gastronomiczne (restauracje, puby itp.), które – w oparciu o umowy zawarte z producentami napojów alkoholowych – przedstawiają znaki towarowe i symbole graficzne na dystrybutorach, szklankach, podkładkach pod szklanki, czy też chłodziarkach albo w sezonowym ogródku prowadzonym na zewnątrz lokalu. Znane są nam wyroki sądów administracyjnych, które potwierdzają zasadność uiszczenia „podatku piwnego” w takich sytuacjach, o ile za takie usługi zostało przewidziane wynagrodzenie.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Akcyza i cło
Dowiedz się więcej

Deklaracja DRA-2 i zasady rozliczania

Podmioty zobowiązane sporządzają zbiorczą deklarację miesięczną (formularz DRA-2), w której wykazują m.in. NIP usługobiorcy usługi reklamowej, numer i datę wystawionej z tego tytułu faktury oraz podstawę obliczenia i wysokość „podatku piwnego”.

Formularz DRA-2 należy złożyć w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym upłynął termin na wystawienie faktury. W świetle ustawy VAT fakturę należy zasadniczo wystawić nie później niż. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługa została wykonana. „Podatek piwny” należy natomiast wnieść najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym upłynął termin na złożenie deklaracji.

„Podatek piwny” dotyczy nie tylko podmiotów zajmujących się szeroko pojętą działalnością reklamową i marketingową, ale również wielu przedsiębiorców zajmujących się detaliczną sprzedażą alkoholu. Wydaje się natomiast, że świadomość tej opłaty wśród nich pozostaje niska. Warto zadbać zatem o przeanalizowanie umów zawartych z producentami napojów alkoholowych pod kątem postanowień dotyczących udostępniania znaków towarowych napoju alkoholowego w obrębie lub nawet na zewnątrz lokalu (ogródki otwierane w sezonie letnim) i wynagrodzenia z tego tytułu. Należy przy tym pamiętam, że wynagrodzenie może być przewidziane również w formie rzeczowej, co może być istotne przy tzw. umowach toolingu (być może udostępnienie w ramach tych umów elementów wyposażenia ze znakami towarowymi napoju alkoholowego samo w sobie stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi jego reklamy).

Czytaj więcej: Opłata „małpkowa” – podstawowe zagadnienia i potencjalne problemy z jej rozliczeniem

AUTOR: Sebastian Kopacz, Senior konsultant, Doradca podatkowy, Bieżące doradztwo podatkowe

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.